הארנקים נפתחו בחגי הקניות: כמעט 50 מיליארד שקל היקף הוצאות באשראי בנובמבר
Black Friday ושופינג IL הובילו לקניות שיא של 11.9% ביחס לנובמבר 2024. חברות התעופה הישראליות נהנו מזינוק של 60% במהלך יום המבצעים וגם הדלק שעבר לאשראי נהנה מעלייה של 7.3% למרות ירידה במחירים
הציבור שלף ב"חגי הקניות" בנובמבר את ארנקיו – הפיזיים והדיגיטליים – והיקף ההוצאות בכרטיסי האשראי במהלך נובמבר הגיע ל-49.6 מיליארד שקל, כך לפי נתוני שב"א, מפעילת תשתית התשלומים בישראל. זו עלייה של 11.9% ביחס לנובמבר אשתקד, אז היקף ההוצאות הסתכם ב-44 מיליארד שקל, והנתון השלישי בגובהו שנרשם במשק, אחרי יולי וספטמבר האחרונים, בהם היקף ההוצאות עמד על 51.8 ו-50.1 מיליארד שקל, בהתאמה.
"ראינו שהציבור מרכז את ההוצאות שלו לימים בהם התנהלו מבצעי שופינג IL ו-Black Friday, שהובילו לעלייה חדה בהיקפי ההוצאות" אמר מנכ"ל שב"א, איתן לב-טוב. ואכן, חגי הקניות היו המנוע המרכזי מאחורי העלייה בהוצאות. במהלך ה-Black Friday, שחל ב-28.11, חלה עלייה של כ-28% בהוצאות לעומת הנתון ב-2024.
עלייה משמעותית במהלך ה-Black Friday נרשמה בענפי חשמל ואלטרוניקה, פנאי ובידור והלבשה והנעלה, וכן בענפי תיירות – מלונאות וסוכנויות נסיעות, אך העלייה החדה ביותר נרשמה בענף התעופה, שבו חברות התעופה הישראליות יצאו במבצעים שהובילו לעלייה של 60% בהוצאות ביחס לאשתקד ולהיקף הוצאות יומי של כ-12.8 מיליון שקל.
כזכור, בתקופה המקבילה ב-2024 ישראל עוד הייתה במלחמה מול לבנון, ורוב חברות התעופה הזרות ביטלו את טיסותיהן. נתוני שב"א משקפים הוצאות בישראל או בחברות ישראליות בלבד, לכן הנתון בנובמבר 2024 היה נמוך במיוחד.
עם זאת, בסיכום החודש כולו, ועל אף העלייה החדה במהלך ה-Black Friday, היקף ההוצאות על כרטיסי טיסה (דרך חברות ישראליות או בבעלות ישראלית) קטן ב-3.1%. הסיבה המרכזית לכך היא חזרתן של חברות התעופה הזרות, שכאמור אינן נכללות בנתוני שב"א.
במהלך החודש כולו, נרשמה עלייה גדולה יחסית של 7.3% בהוצאות על דלק באשראי, שהסתכמו ב-1.7 מיליארד שקל, זאת על אף שהתעריף לליטר דלק היה נמוך ב-13 אגורות לעומת התעריף בנובמבר 2024. אמנם מאז נובמבר אשתקד האוכלוסיה גדלה ונוספו עוד מכוניות על הכביש, אך אלו לא מסבירים את מלוא העלייה. בשב"א מעריכים שמה שתרם לכך הוא שבתחילת נובמבר סיימו תחנות הדלק בישראל תהליך ארוך של אימוץ תקן ה-EMV, שנחשב לבטוח יותר ומאפשר לקבל תשלומים דרך ארנרקים דיגיטליים, שעונים חכמים ועסקאות ללא מגע, מה שחיזק את מגמת הסטת הכספים ממזומן לאשראי.
שיעור ההוצאות של הציבור ברכישות ללא הצגת כרטיס, כלומר דרך רכישות אונליין ועסקאות טלפוניות הסתכם ב-29.7 מיליארד שקל – כ-60% מסך ההוצאות. בנובמבר יש 30 ימים, ולכן היקף הרכישות הכולל נמוך מעט בהשוואה לחודשים בהם יש 31 ימים, אך בבחינת ממוצע ההוצאות היומי בעסקאות אונליין, נרשם בנובמבר שיא של כ-991 מיליון שקל ביום.































