סגור
כרטיסי אשראי כרטיס אשראי ויזה ישראכרט
כרטיסי אשראי (Photo: Shutterstock)

המלחמה והמחסור בטיסות שלחו את ההוצאות באשראי לשיא ביולי

הצריכה בכרטיסי אשראי זינקה ל־50 מיליארד שקל – עלייה של 12% לעומת יולי אשתקד, עם שיאים גם ברכישות אונליין וגם בעסקאות פיזיות 

הצריכה באשראי במשק שברה שיא חדש בחודש יולי, עם הוצאות בהיקף של 51.8 מיליארד שקל — עלייה של 11.9% לעומת יולי 2024. כך לפי נתוני שב"א, מפעילת תשתית התשלומים בישראל. זו הפעם הראשונה שהיקף ההוצאות חוצה את הרף של 50 מיליארד שקל. הזינוק בשימוש באשראי נרשם הן בעסקאות פיזיות בבתי עסק, שהסתכמו ב־21.3 מיליארד שקל, והן בעסקאות אונליין, שהגיעו ל־30.5 מיליארד שקל — שיא בשתי הקטגוריות. בהתאם לכך, גם ההוצאה היומית הממוצעת הגיעה לשיא של 1.67 מיליארד שקל ־ עלייה של 8.8% לעומת השיא הקודם, שנרשם בחודש מאי השנה.
בשב"א מעריכים כי אחת הסיבות לעלייה החדה בצריכה היא ריבאונד בעקבות הלחימה מול איראן, שבמהלכה הושבתו חלקים נרחבים מהמשק כמעט לשבועיים, וההוצאות באשראי ירדו. "בחודש יולי ראינו תיקון בצריכה, והוצאות הציבור זינקו לאחר המלחמה נגד איראן", אמר מנכ"ל שב"א, איתן לב־טוב. לדבריו, "אנחנו מתקרבים להוצאה יומית ממוצעת של מיליארד שקל בעסקאות אונליין".
בעקבות מבצע "עם כלביא", היקף ההוצאות בכרטיסי אשראי ירד ב־0.73% ביחס ליוני 2024, והסתכם ב־41.7 מיליארד שקל בלבד.
נתוני שב"א מתייחסים רק לעסקאות אשראי, ולכן הם מושפעים גם ממספר הישראלים שטסים לחו"ל ושהצריכה שלהם נגרעת מהמשק המקומי. בדרך כלל, חלק משמעותי מההוצאות של חודש יולי מוסט לחו"ל. לפי נתוני למ"ס, מספר היציאות לחו"ל ביולי הסתכם ב־1.027 מיליון. מדובר בעלייה של 8.5% לעומת יולי אשתקד, אך בירידה של 15% לעומת יולי 2023. כלומר, בין השאר בשל השפעות מבצע "עם כלביא", מספר הטסים עדיין לא חזר לרמות השיא והדבר תורם לצריכה המקומית.
העלייה החדה בצריכה בלטה בעיקר בענפי התיירות, שביולי אשתקד עוד הושפעו מהחרפה בגבול הצפון. ההוצאה על מלונות וחדרי אירוח זינקה ב־43% ל־1.1 מיליארד שקל. לחלק מהעלייה תרמו ככל הנראה גם שוברי החופשות למילואימניקים, הנספרים כחלק מהעסקאות. ההוצאה על כרטיסי טיסה קפצה ב־49% ל־554 מיליון שקל, בין היתר בשל הארכת השהות של חלק מהחברות הזרות מחוץ לישראל. ההוצאה בסוכנויות נסיעות עלתה ב־34% ל־1.7 מיליארד שקל.
ההוצאות ברשתות המזון עלו ב־10% ל־6.15 מיליארד שקל, בין היתר בשל עליות מחירים. ההוצאה במעדניות, קצביות ומאפיות עלתה ב־18% ל־1.6 מיליארד שקל, וההוצאה במסעדות ובתי קפה עלתה ב־12.5% ל־3.6 מיליארד שקל. בענפי הפנאי ובידור חלה עלייה של 18% ל־357 מיליון שקל, ובהלבשה והנעלה חלה עלייה של 12.7%.

מנכ"ל שב"א איתן לב־טוב. "מתקרבים למיליארד שקל ביום בעסקאות אונליין"
צילום: אליהו ינאי