סגור
פיצוץ בחצר בית ספר ב אילת מלחמה בעזה חרבות ברזל 9.11.23
פגיעת כטב"מ בבי"ס באילת. באוצר ציינו כי הועברו לעיר 8 מיליון שקל, וכי יועברו אליה עוד 4 מיליון שקל היום (צילום: מאיר אוחיון)

נהריה בפנים, אילת בחוץ: ועדת הכספים אישרה את רשימת הישובים שיקבלו פיצויים מוגדלים

יישובים הנמצאים עד 40 ק"מ מהגבול בעזה, ויישובים המוגדרים כרגישים ביטחונית בצפון יהיו זכאים לפיצוי מוגדל. הועדה מתכוונת לקדם בנפרד מתווה פיצוי לאילת שנפגעה כלכלית מהמלחמה במידה ניכרת

בתום יומיים וחצי של דיונים אינטנסיביים, אישרה היום (ד') ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, את התקנות המעגנות מנגנוני פיצוי מוגדלים בגין נזק עקיף לישובים שנקבעו בתקנות כיישובי ספר, המוגדרים כ"מסלול האדום".
יישובי הספר הזכאים למסלול אדום ופיצוי מלא בגין נזק עקיף, וממוקמים במרחק של עד 7 ק"מ מגבול עזה ועד 9 ק"מ מגבול הצפון. לרשימה זו נוספו לאחרונה גם אשקלון ומבקיעים, נוכח הפגיעה המורחבת בהם בדומה לישובי הספר.
במסלול האדום, תביעת הפיצוי ניתנת ללא מגבלת סכום פיצוי מקסימלי. עם זאת, הפיצוי ניתן במקרה של הפסקת פעילות ממושכת, והמבקש נדרש להוכיח את התרחשות הנזק העקיף, היקפו והקשר בינו ובין אירוע הלחימה.
בכדי שניתן יהיה להרחיב את מתן הפיצוי המוגדל ליישובים נוספים, כפי שרצה שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הוחלט כי לצד המסלול האדום ליישובי הספר, יוקמו מסלולים נוספים לפיצוי מוגדל, אם כי בהם תהיה תקרת פיצוי. לפיצוי זה זכאים ישובים הממוקמים עד 40 קילומטר מהגבול עם עזה בדרום בהתאם להנחיות פיקוד העורף, ולישובים במיקומים רגישים בצפון, בהתאם להנחיות פיקוד צפון.
פיצויים אלה מוגבלים בתקרת פיצוי מקסימלית של 2.5 מיליון שקל במסלול המתבסס על ירידה במחזורי המכירות, ומגבלה של 520 שקל לעובד ליום במסלול פיצוי הוצאות השכר. על אף המגבלה, נציין כי מדובר בפיצוי גבוה ברוב המקרים לעומת הפיצוי הקיים בתוכנית המענקים של המדינה לשאר אזורי הארץ.
במסלולים הללו ייכללו, בין היתר, הערים נהריה, באר שבע ואשדוד, נתיבות ואופקים. במסגרת דיוני הועדה הוחלט להכניס גם מספר ישובים דרוזים. במקור יישובים אלו לא נכללו ברשימה, על אף שיישובים הסמוכים להם נכללו. עוד הוכנסו לרשימה גם הישובים יסוד המעלה ושדה אליעזר. במסלול הפיצויים המוגדלים הזה ניתן יהיה בשלב זה להגיש בקשות בגין חודש אוקטובר, ובהתאם להתפתחות המלחמה יוחלט אם להאריך את תוקף המסלול הזה גם לחודש נובמבר.
לצד אלה ולאור טענות ערים, דוגמת ראשון לציון שספגו מטח טילים משמעותי במלחמה ואינן נכללות בתקנות הפיצויים המורחבים, ציין גפני כי יפנה לאוצר בדבר תקציב מיוחד לישובים שבהם היו נפילות בשיעור גבוה.
כמו כן עלה במהלך הדיונים עניינה של העיר אילת, שספגה פגיעה כלכלית משמעותית בפעילותה בשל הפגיעה בענף התיירות. במשרד האוצר ציינו כי הועברו 8 מיליון שקל לאילת כעיר קולטת, וכי יועברו אליה עוד 4 מיליון שקל היום. בוועדה הוחלט כי יקודם מתווה ייחודי שידון בה בנפרד.