בעידן של מגדלים חכמים - גם מעליות צריכות לחשוב אחרת
ישנם חידושים שהופכים את העולם. יש כאלה שאנחנו רואים, מרגישים, חווים. ויש כאלה שפשוט מרימים אותנו. המעלית, אותו תא מתכתי שלוקח אותנו מקומה א' ולמרפסת התצפית העליונה, היא אולי אחת מההמצאות הכי פחות מתוקשרות, אבל גם מהמשמעותיות ביותר: היא השפיעה על האופן שבו אנחנו חיים, עובדים ובונים ערים ומשמשת הלכה למעשה כעורק הראשי של זרימת האנשים בבניין
ישנם חידושים שהופכים את העולם. יש כאלה שאנחנו רואים, מרגישים, חווים. ויש כאלה שפשוט מרימים אותנו. המעלית, אותו תא מתכתי שלוקח אותנו מקומה א' ולמרפסת התצפית העליונה, היא אולי אחת מההמצאות הכי פחות מתוקשרות, אבל גם מהמשמעותיות ביותר: היא השפיעה על האופן שבו אנחנו חיים, עובדים ובונים ערים ומשמשת הלכה למעשה כעורק הראשי של זרימת האנשים בבניין. וכמו כל מהפכה גם זו של המעליות מתבשלת בשקט, ואז מרקיעה שחקים.
בעבר, המעלית הייתה פשוטה: תיבת ברזל, כבל פלדה, ומנוע שמסיע את הכול למעלה ולמטה. משם ההתפתחות הייתה איטית אך עקבית- מנועים חכמים יותר, מערכות בקרה מדויקות יותר ועיצוב שהפך את אותה "קופסה" מתכתית למקום בו השהייה נינוחה ומזמינה. עם זאת, בעשור האחרון הקִדמה לא הסתפקה בנראות או בנוחות, היא חדרה אל תוך הלב של המעלית, אל הרכיבים הכי בסיסיים שלה.
ופה נכנסת לתמונה KONE - חברת המעליות הפינית, שלא מפסיקה להוכיח שחדשנות יכולה לקרות גם בעורק הראשי של הבניין. ממש שם בין הקומות, במרווחים שבין קירות, ובין מה שמוכר למה שעתיד להיות.
שלוש פרות קדושות - שלוש מהפכות:
1. כבל הפחמן ששינה את חוקי המשחק – UltraRope
יותר מ־150 שנה שירתו כבלי הפלדה את עולם המעליות, כאקסיומה שאין עליה עוררין. אבל KONE העזה לשאול – למה בעצם? והתשובה: לא עוד.
UltraRope – כבל סיבי פחמן קל וחזק פי כמה – החליף את כבלי הפלדה המסורתיים. בזכות משקלו הנמוך (קל פי 5 מכבל פלדה) וחוזקו המרשים, UltraRope מצמצם את משקל מערכת ההרמה עד 60%, מפחית את צריכת האנרגיה עד 15%, מצריך פחות תחזוקה, ומאפשר נסיעה שקטה וחלקה גם בגבהים של מעל 500 מטר (140 קומות!). וזה לא רק טכנולוגיה – זו קפיצה לגבהים חדשים: אפשרות לבנות מגדלים גבוהים יותר, לייעל תכנון, להפחית עומסים ולצמצם את טביעת הרגל הסביבתית. UltraRope הוא לא רק כבל – הוא הבסיס למגדלים של העתיד.
2. לבנות גבוה יותר, מהר יותר ובצורה חכמה יותר – VSO: Vertical Shaft Optimization
KONE קוראת תיגר על כל המוסכמות בתקני המעליות ביחס למערכות ניטור ופיקוד, ומציגה טכנולוגיה חדשנית בדמות מערכת בטיחות חכמה, שמייתרת בזבוז שטחים בתחתית וברום פיר המעלית וחוסכת שטח יקר תוך ניצול מרבי של הציר האנכי.
• מהירות כשצריך – עם מערכות בקרה מתקדמות שמגיבות בזמן אמת
• בטיחות שחייבים – עם טכנולוגיות חכמות שמזהות תקלות ומגיבות מיד
• חיסכון שמורגש בכל נסיעה – פחות שטחי פיר, יותר שטח שמייצר ערך
3. בלי כבלי האיזון הכבדים – Compensation-less elevator
הפרה הקדושה השלישית: כבלי התלייה הכבדים לאיזון (Compensation ropes), שנדרשו בכל מעלית שנוסעת מעל 10 תחנות. בזכות UltraRope הקל והחזק, KONE מייתרת את הצורך במערכת כבלי האיזון לגמרי – חוסכת עוד מקום יקר בפיר המעלית, מצמצמת תחזוקה שוטפת ומשפרת את אמינות המערכת.
דויד ביצ'אצ'י, מנהל מחלקת ההנדסה של KONE ישראל: "מה שמרתק בפיתוחים של KONE הוא לא רק החדשנות ההנדסית, אלא העובדה שנשאלות שאלות אמיצות גם במקומות שנראו סגורים הרמטית, בענף שמבוסס על סטנדרטים וניהול סיכונים, KONE הופכת את המעלית למערכת דינמית, גמישה וחכמה - כמו הבניינים שהיא משרתת, והאנשים המשתמשים בה."
בפעם הבאה שתיכנסו למעלית, דעו שמאחורי השהייה הנינוחה והחווייתית מסתתר עולם שלם:-טכנולוגיה שלא מפסיקה להתחדש: בשקט, בעקביות, בבטיחות ולגבהים שלא הכרנו.
ו־KONE?
היא שם, כל הזמן – דואגת להווה, ומעצבת את ערי העתיד.
מעלה אותנו קומה, ומראה לכולנו שגם פרות קדושות – יכולות לעוף.
מאת גיא לוין, סמנכ"ל מכירות KONE ישראל
d&b – לדעת להחליט































