סגור
צהרון צהרונים
צהרון (יאיר שגיא)

משרד החינוך מפר את התחייבותו לבג"ץ לשנות את המודל לסבסוד הצהרונים

עד היום ניתנו ההנחות בצהרונים לפי הסיווג החברתי־כלכלי של הרשות המקומית, מה שמפלה בתי ספר חלשים ביישובים חזקים. המשרד הודיע לבג"ץ שיתחיל לסבסד לפי הסיווג של בית הספר, אבל לא עמד בהתחייבות שנטל על עצמו

משרד החינוך מפר התחייבות שנתן לבג"ץ לפני שנה לבצע מהפכה כללית בתקצוב הצהרונים ובתי הספר של החופש הגדול בשנת הלימודים הבאה. במסגרת המהפכה התחייב המשרד שהשתתפות ההורים תחושב לפי הרקע החברתי־כלכלי של כל בית ספר בנפרד, ולא של הרשות המקומית. המשמעות היא שבבתי ספר בשכונות וביישובים חלשים שעד עכשיו שילמו שכר לימוד גבוה בשל השתייכות לרשות חזקה יתקיימו הפעילויות הללו בהשתתפות סמלית.
תוכנית ניצנים מפעילה צהרונים בגני הילדים ובכיתות א'-ב', וכן בתי ספר בחופשות לגילאי 9-3. הורים ברשויות מקומיות באשכולות סוציו־אקונומיים 3-1 משלמים שכר לימוד סמלי של 50 שקל מתוך עלות של 650 שקל בחודש. הורים ברשויות חזקות יותר משלמים שכר לימוד הולך וגדל עד מקסימום של 500 שקל בחודש.
השיטה יוצרת עיוות גדול כיוון שהיא מחייבת בשכר לימוד את ההורים ביישובים חלשים הממוקמים במועצות אזוריות חזקות וכן את ההורים בשכונות חלשות ביישובים חזקים.
מרכז עדאלה לזכויות המיעוט הערבי עתר נגד שיטה זו לבג"ץ, באמצעות עו"ד סאוסן זהר, ובשם ארבעה יישובים ערביים וועדת המעקב לענייני חינוך של המגזר הערבי. היישובים מדורגים באשכול 2, הנמוך במדד הכלכלי־חברתי, אבל הם חלק מהמועצה האזורית החזקה משגב, שנמצאת באשכול 7, ולכן ההורים נדרשו לשלם שכר לימוד גבוה. בעתירה נאמר שהשיטה חוטאת לאחת המטרות המרכזיות של תוכנית ניצנים - צמצום פערים חברתיים.
באוקטובר הודיע משרד החינוך לבית המשפט כי "במסגרת דיוני התקציב הוחלט לשנות את מודל התקצוב של תוכנית ניצנים בבתי הספר, כך שיתחשב ברקע הסוציו־אקונומי הממוצע של התלמידים בבית הספר". בעקבות ההתחייבות החליט בג"ץ למחוק את העתירה. אבל אף שהתקציב אושר מזמן, לא פרסם משרד החינוך כל הנחיות לשינוי השיטה. פניות עדאלה נענו שוב ושוב בתשובות דוגמת "הנושא בטיפול".
עכשיו קשה לראות איך המשרד יכול לבצע מהפכה כזו כל כך קרוב לשנת הלימודים. זאת משום שהשיטה תפגע ללא התראת זמן מספקת בהורים בבתי ספר חזקים ביישובים חלשים שיצטרכו מעתה לשלם שכר לימוד של 500-450 שקל בחודש.
מרכז עדאלה: ״אם משרד החינוך לא יפרסם באופן מיידי מתווה חדש בהתאם להתחייבותו לבית המשפט, אנו ניאלץ לפנות בשנית לערכאות. זאת, שכן בסמוך כל כך לתחילת שנת הלימודים כל עיכוב נוסף עלול לחבל באפשרות של רשויות מקומיות ליישם מודל חדש בפועל". ממשרד החינוך לא נמסרה תגובה.