סגור
יאיר לפיד קבלת פנים נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב נתב"ג
יאיר לפיד בקבלת פנים לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנתב"ג (צילום: AFP)

ביידן בנתב"ג: "היחסים בין ארה"ב לישראל - חזקים יותר מאי פעם"

"אייר פורס 1" נחת בישראל, ונשיא ארה"ב שיצא ממנו אמר כי "לא צריך להיות יהודי כדי להיות ציוני". הוא הבהיר כי "פתרון שתי המדינות נותר הטוב ביותר", ולא הזכיר בנאומו את איראן. לפיד אמר כי "אנחנו שמחים לראות אותך כאן", הרצוג כינה אותו "אחינו יוסף", וביידן לחץ גם את ידו של נתניהו

נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה יאיר לפיד וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט קיבלו בצהריים (רביעי) את פניו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אחרי נחיתת מטוס ה"אייר פורס 1" בנמל התעופה בן גוריון. אחרי השיחות הקצרות בין המנהיגים, נוגנו המנוני שתי המדינות. "היחסים בין ארה"ב לישראל - חזקים יותר מאי פעם", אמר ביידן בטקס קבלת הפנים. כל צמרת המדינה נדרשה לעבור בדיקת אנטיגן כתנאי להשתתפות לאירוע, לאחר שהאמריקנים התעקשו על לא יותר מ-40 נוכחים ושכל אדם שמתקרב לנשיא למרחק של פחות משלושה מטרים יחויב בבדיקה. לצד שרי הממשלה, גם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו הגיע לנתב"ג.


"אדוני הנשיא, ברוך הבא לישראל, אחינו יוסף", אמר נשיא המדינה הרצוג בקבלת הפנים לנשיא ביידן. "עם ישראל מקבל אותך בברכה לארץ הקודש, בזרועות פתוחות ובלב שמח, בדיוק כפי שיוסף, בנו של יעקב אבינו, חיפש את אחיו. כאן, אדוני הנשיא, אתה באמת בן בית. כמו יוסף התנכ"י, אתה איש חזון ומנהיג, אשר חש מחויבות לקדם את ארצות הברית, את המזרח התיכון, את העולם כולו, ואת מדינת ישראל.
"ביקור היסטורי זה משקף את השותפות העמוקה בין עמינו: שותפות הנובעת ממחויבותנו המשותפת לדמוקרטיה, לצדק, לחירות, לסובלנות, לביטחון ולשלום. מדינת ישראל, אליה הגעת כעת, היא מדינה מוצלחת וחדשנית, אשר תורמת לתיקון עולם באמצעות המדע והרפואה, טכנולוגיית מזון ומים, חדשנות בתחום האקלים והרבה מעבר לכך".
הנשיא אמר עוד: "אדוני הנשיא, היית ידיד אמת ותומך עקבי של מדינת ישראל, של הביטחון והרווחה שלנו ושל עם ישראל לאורך ימי חייך. בביקורך, תדון באתגרי הביטחון הנובעים ישירות מאיראן ומשלוחותיה, אשר מאיימות על ישראל ועל שכנותיה ובכך מסכנות את האזור כולו.

2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד נפתלי בנט יצחק הרצוג נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נוחת ב נתב"ג יורד מ מטוס אייר פורס 1
יאיר לפיד נפתלי בנט יצחק הרצוג נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נוחת ב נתב"ג יורד מ מטוס אייר פורס 1
יאיר לפיד יחד עם נפתלי בנט, יצחק הרצוג ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: אריק מרמור)

ביקורך הראשון, בשנת 1973, התקיים שבועות ספורים טרם פרצה מלחמה איומה. אך היום, רוחות השלום נושבות מצפון אפריקה, דרך הים התיכון, ועד למפרץ. ביקור זה, אדוני הנשיא, הינו מסע השלום שלך, מישראל לערב הסעודית, מארץ הקודש ועד לחג'אז. כולי תקווה ותפילה כי מסע זה יעזור לקדם חזון אזורי של שגשוג, השתלבות, שלום, וביטחון למען אזורנו כולו. ידידי הטוב, ברוך הבא, ברוך הבא לישראל, ברוך הבא הביתה".
גם ראש הממשלה לפיד נאם בטקס קבלת הפנים. "אדוני הנשיא, זהו ביקור היסטורי, וגם ביקור מאוד אישי. היסטורי מפני שהוא מבטא את הקשר שאינו ניתן לשבירה בין שתי המדינות שלנו. את המחויבות שלנו לערכים משותפים. לדמוקרטיה, לחופש, ולזכותו של העם היהודי למדינה משלו. זהו ביקור אישי, מפני שהיחסים שלך עם ישראל היו תמיד אישיים. פעם הגדרת את עצמך כציוני. אמרת שאין צורך להיות יהודי כדי להיות ציוני. צדקת, ובמקרה שלך: ציוני גדול ואחד החברים הטובים ביותר שהיו לישראל מעודה.
"לא היית פה כבר כמה שנים, אז בימים הקרובים אתה תראה איך ישראל גדלה והתפתחה. אתה תראה את עוצמתו ותחכומו של צה"ל, את היצירתיות של אומת הסטרט-אפ ואת הגיוון של החברה הישראלית. ישראל היא מדינה שמחברת את העבר, את ההווה ואת העתיד. המטוס שלך עבר לפני כמה דקות מעל המקום בו המלך שאול חיפש את אתונות אביו, מעל גגו של המלך דוד, ומעל עץ התמר שתחתיו ישבה דבורה הנביאה.

2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נוחת ב נתב"ג יורד מ מטוס אייר פורס 1
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נוחת ב נתב"ג יורד מ מטוס אייר פורס 1
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יורד ממטוס אייר פורס 1
(צילום: AFP)

ראש הממשלה אמר עוד: "הוא עבר גם מעל תעשיות ההיי-טק המובילות, מעל חקלאות שעוזרת לשפר את ביטחון המזון ברחבי העולם, ומעל אוניברסיטאות ומכוני מחקר שבהם מדענים ישראליים, חלקם חתני פרס נובל, מובילים מחקרים פורצי דרך.
"בביקור שלך ננהל שיחות על סוגיות של ביטחון לאומי. נשוחח על בניית ארכיטקטורה ביטחונית וכלכלית חדשה עם עמי המזרח התיכון בעקבות הסכמי אברהם והישגי פסגת הנגב. נשוחח על הצורך ליצור מחדש קואליציה עולמית חזקה שתעצור את תכנית הגרעין האיראנית. לכל אלה יהיה עוד זמן. כרגע אנחנו פשוט שמחים לראות אותך אדוני הנשיא. השמחה הפשוטה והאמיתית שגורמת פגישה מחודשת עם חבר טוב. ברוך בואך לישראל, אדוני הנשיא".
הנשיא האמריקני ביידן אמר בתחילת דבריו כדי כבוד עבורו לבקר במדינה היהודית, העצמאית, ישראל. ביידן הזכיר את ביקורו הראשון בישראל ב-1973 כסנאטור צעיר - שנה לפני ביקורו של ריצ'רד ניקסון כנשיא האמריקני הראשון שהגיע לארץ. "לא אשכח שישבתי ליד רבין, אני מסתכל אחורה ומבין שהיה לי כבוד גדול להיות חלק מההיסטוריה של המדינה הזאת", אמר ביידן.
הנשיא האמריקני אמר עוד: "אנחנו מאשררים את המחויבות של ארה"ב לביטחון ישראל. אנחנו הולכים להעמיק את הקשרים שלנו במדע ובחדשנות ולעבוד יחד כדי להתמודד עם אתגרים גלובליים. נמשיך להרחיב את המעורבות של ישראל באזור. יותר שלום - יותר יציבות. זה קריטי עבור כל תושבי האזור. פתרון שתי המדינות נשאר הדרך הטובה ביותר להבטיח שלום ודמוקרטיה לישראלים ולפלסטינים".
לקראת הגעתו של ביידן, לשכת ראש הממשלה והבית הלבן פרסמו בצהריים שיתוף פעולה נוסף שייחתם בין המדינות - הפעם בתחום הטכנולוגיות המתקדמות. במסגרת המגעים עם וושינגטון סוכם להקים דיאלוג אסטרטגי בהובלת היועצים לביטחון לאומי, שיתמקד בתחומי הבינה המלאכותית והקוואנטום, וכן בפתרונות לאתגרים העולמיים כמו משבר האקלים ושיפור ההיערכות למגפות.
ביידן ולפיד סיכמו להעצים את שיתוף הפעולה הטכנולוגי, לחזק את מרחב הפעולה המשותף בתחום החדשנות ולהגביר את היכולות הטכנולוגיות של המדינות. משלחת אמריקנית ראשונה לקידום השיח עם ישראל צפויה לבקר בארץ בחודשים הקרובים ולדון במיזמים משותפים בתחומי התחבורה, הבריאות, החקלאות, ועוד.
ישראל היא המדינה הרביעית, אחרי בריטניה, אוסטרליה ויפן, שמקיימת עם ארה"ב שיתוף פעולה בתחום הבינה המלאכותית ותורת המידע הקוונטי. "ההצהרה המשותפת מציבה את ישראל בחזית החדשנות העולמית ומבססת את מעמדה כמעצמה טכנולוגית מובילה", אמר ראש הממשלה לפיד. "החזון שלנו למיליון איש בהייטק מתחיל בשיתופי פעולה בינלאומיים שיהוו הזדמנויות חדשות לעולמות ההייטק בארץ".
החסימות יוצאות לדרך
בשעה האחרונה נפרסו מאות שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבי משטרה ברחבי ירושלים ובכבישים הראשיים שמובילים אליה ולנתב"ג, לקראת נחיתתו של ה"אייר פורס 1" הנשיאותי.
בשעה 14:45 נסגר כביש 1 עד להגעתו של ביידן לירושלים, במשך שעתיים או שלוש. במשטרה אמרו כי הכביש ייסגר בהדרגה ממחלף שפירים ועד מחלף סחרוב בשני הכיוונים, וכך גם הגישה לכביש מכיוון כביש 6.
הכניסה לבירה תיסגר מגינות סחרוב ועד "יד ושם", בהם הרחובות ויצמן, הרצל ועד צומת הנטקה. בהמשך, ייסגרו הרחובות שמואל בייט וגם העלייה אליו מכביש בגין, כביש בזק-הרצוג, רחוב עזה, כיכר פריז, קרן היסוד ורחוב דוד המלך ייחסמו גם הם. המשטרה קראה לציבור הנהגים להתאזר בסבלנות, להישמע לשוטרים ולהיעזר ביישומון waze שיתעדכן בזמן אמת.
גם במלון מתכוננים
ביידן יתארח בסוויטת ירושלים שבמלון המלך דוד, שם התארחו בעבר הנשיאים טראמפ, אובמה, בוש וקלינטון. הסוויטה המאובטחת, שגודלה 180 מ"ר וכוללת גם חדר כושר פרטי, משקיפה על העיר העתיקה בבירה. מנכ"ל המלון, תמיר קוברין, סיפר ל-ynet כי ההכנות החלו לפני כמה שבועות - וכעת המלון ריק מאורחיו לגמרי. יותר ממחציתם עוברו לבתי מלון אחרים.
מאתמול נלקח המלון בידי אנשי הבית הלבן והשגרירות האמריקנית, שהקימו חדרי פיקוד בשטחו. המלון עובד ישירות מול ה"באטלר" האישי של ביידן, שנמצא בישראל כבר כמה ימים. "כולם מתרגשים מאוד", אמר המנכ"ל. "גם מזכיר המדינה בלינקן ישן במלון". לדבריו, הבית הלבן הציג כמה בקשות אישיות - אך הוא לא הסכים להיכנס לפרטים מלבד בקשתו של הנשיא לגלידה מסוימת. "נהיה ערוכים לכל בקשה"