סגור
יאיר סרוסי יו"ר בנק הפועלים ציון קינן מנכ"ל בנק הפועלים
ציון קינן מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר ויאיר סרוסי יו"ר בנק הפועלים לשעבר (צילום: אוראל כהן)

בית המשפט לבכירי הפועלים לשעבר: החזירו עוד בונוסים

ששת בכירי הבנק לשעבר - בהם היו"ר יאיר סרוסי והמנכ"ל ציון קינן - הציעו להשיב 2.25 מיליון שקל מתוך בונוסים של 75 מיליון שקל שלטענתם קיבלו בתקופה שבה הבנק סייע להעלמות מס לאזרחים אמריקאים. השופט הציע להגדיל את הסכום ל-3.65 מיליון שקל

שופט המחלקה הכלכלית במחוזי ת"א, אלטוביה מגן, מציע לבכירי בנק הפועלים לשעבר להשיב סכום של 3.65 מיליון שקל מתוך הבונוסים שקיבלו בתקופה שבה הבנק סייע להעלמות מס לאזרחים אמריקאים, ובשל כך שילם קנסות עתק של 874 מיליון דולר.
כך עולה מהחלטת השופט שניתנה היום (ג'), לאחר שהוגשו עמדות היועצת המשפטית לממשלה ובעל מניות בבנק הפועלים המיוצג על ידי לובי 99 (באמצעות ד"ר עינת סולניק ואלה תמיר-שלמה) לסכום שהציעו הבכירים: 2.25 מיליון שקל. השופט הקציב לצדדים כשלושה שבועות להשיב אם יקבלו את עצתו, בטרם יכריע בסוגיה.
"לאחר שבחנתי את טענות הצדדים, עמדת היועמ"שית ועמדת המתנגד, תוך שיקולל הנתונים המצויים בפני לרבות סכום ההסכמה (2.25 מיליון שקלים - ת"ג) לאחר תשלום מס, ממצאי ועדת התביעות וכתבי בית הדין בכללותם", כתב אלטוביה, "ולאחר בחינה מול מקדמי סיכון וסיכוי שונים – אני מוצא כי סכום ההסכמה ככל שיעמוד על סך של 3.56 מיליון שקל אשר יושב לבנק עצמו, יאפשר הדבר לאשר את הסכם הפשרה אליו הגיעו הצדדים והמבטחים (135 מיליון דולר, ת"ג)".
הבכירים סירבו להגדיל את סכום ההשבה, למרות שקיבלו לטענת הבנק בונוסים בהיקף של 75 מיליון שקל בתקופה הרלוונטית. לטענתם, הם קיבלו פחות בונוסים משום שרווחי הבנק צנחו לאור הפרשות ענק שבוצעו לקנסות ששולמו לרשויות בארה"ב. כלומר, הם "תרמו" מכיסם כבר כ-5 מיליון שקלים.
"אין לאפשר לבכירים להיבנות מטענות אבסורד שמבקשות להישען על הנזקים הכבדים שלהם הם-עצמם גרמו – שמא ייצאו חוטאים נשכרים", נכתב בתגובה. "יש לקבוע כי הסכום המוצע, בסך 2.25 מיליון שקל, אינו משקף כהלכה לא את קניית הסיכון וממילא גם לא את הסיגנל הראוי שעליהם לשלוח לשוק".
"יו"ר הדירקטוריון ומנכ"ל הבנק, פינו את הכיסאות רק בשלב שבו לא יכלו ליהנות עוד מתגמול עתק - נוכח צפי ההפרשות בספרים בעקבות הפרשה", נכתב בנוסף בתגובה. "לא לפני שהעניקו לבנק 'מענק פרידה': הגדילו את הנזקים הכבדים בשיעור ניכר, משנקטו אסטרטגיה של סרבנות וגרירת רגליים ואף עולה חשש כי נקטו חשבונאית יצירתית שאפשרה להם וליתר נושאי המשרה ליהנות ממענקי יתר".