סגור
מלט הרון 1 מ תוצתרת ה תעשייה ה אווירית
מל"ט הרון של התעשייה האווירית. ביקוש בעולם (צילום: התעשייה האווירית)

בלעדי
התעשייה האווירית תמכור מל"טים ללקוח זר ולצה"ל - במיליארד דולר

על רקע המלחמה באוקראינה שמדגימה את חשיבות המל"טים, תע"א רושמת שתי מגה עסקאות חדשות: כ־600 מיליון דולר עם המדינה הזרה וכ־400 מיליון דולר עם משרד הביטחון

אחרי תקופה ארוכה נטולת מגה־עסקאות, קיבלה התעשייה האווירית בשבועות האחרונים שתי עסקאות ענק בשווי משותף של כמיליארד דולר.
שתי העסקאות הן בתחום המטוסים הבלתי מאוישים, תחום שבו התבלטה בשנים האחרונות דווקא המתחרה אלביט עם מכירה ב־2021 של מל"טי הרמס 900 למדינה באסיה בכ־300 מיליון דולר. תע"א מצידה חתמה עם מדינה אחרת באסיה על חוזה בסך 200 מיליון דולר למכירת מל"טי הרון.
כעת תמכור התעשייה האווירית מל"ט למדינה זרה ומל"ט נוסף למשרד הביטחון, שירכוש אותו לשימוש צה"ל. שווי העסקה עם הלקוח הזר נאמד ביותר מ־600 מיליון דולר, והעסקה עם משרד הביטחון בכ־400 מיליון דולר. מדובר בעסקה הגדולה ביותר של החברה בתחום מאז החכרת מל"טי ההרון TP לגרמניה ב־2018, בעסקה בשווי 600 מיליון דולר.
המלחמה באוקראינה, שבה עושים שני הצדדים שימוש במטוסים לא מאוישים לתקיפה ולאיתור מטרות, הגבירה את העניין מצד צבאות להגביר את השימוש שלהם במטוסים לא מאוישים.
כך למשל האוקראינים עושים שימוש מוצלח במל"ט התקיפה הטורקי ביירקטיר, והרוסים במזל"טי אורלאן־10 המקומי ופורפוסט R, המבוסס על הסרצ'ר של התעשייה האווירית, שניהם למשימות תצפית והנחיית חימוש.
באחרונה רכשה רוסיה מל"טי תקיפה מטהראן בעסקה בשווי המוערך בכמיליארד דולר, ובשבוע שעבר נראו לראשונה שרידים של המל"ט המשוטט שאהד 136 האיראני באוקראינה, ובקייב דיווחו כי המל"טים האיראנים, המיועדים לשימוש חד פעמי, משמשים את הרוסים לפגיעה בכוחות הארטילריה שלהם.מהתעשייה האווירית לא נמסרה תגובה.