סגור

טור פרידה
קשה להתנתק, אבל עכשיו הגיע הזמן / פוטו פיניש

מלחמות, משברים, מחאות, ראשי מדינות וחסרי בית. למרות הסכנות בעבודה ולמרות כל הדברים שמביאים את הסעיף, לא הייתי מוותר על כלום. צלם כלכליסט עמית שעל נפרד מכם עם תמונות למזכרת

אתה מגיע למקום עבודה חדש וחושב שתישאר שם שנתיים-שלוש. אתה מתחיל לעבוד, אתה מכיר אנשים, סגנון הצילום שלך משתנה ומתפתח, פתאום יש משבר כלכלי עולמי, פתאום נולד לך ילד, פתאום יש מחאה חברתית, פתאום נולד לך עוד ילד, אנשים באים והולכים, כמעט הכול הולך ומשתנה (חוץ מביבי). ופתאום, בלי ששמת לב, עוברות כמעט 14 שנים (וגם ביבי עובר).
ואל תראו את כלכליסט ככה. העיתון הזה אולי נראה לכם כלכלי וחנוני, אבל הוא מקום עבודה מסוכן.
15 צפייה בגלריה
הפגנה נגד בנימין נתניהו כיכר הבימה תל אביב יולי 2018
הפגנה נגד בנימין נתניהו כיכר הבימה תל אביב יולי 2018
הפגנה נגד בנימין נתניהו בכיכר הבימה תל אביב, יולי 2018
(צילום: עמית שעל)
15 צפייה בגלריה
מבקשי מקלט מרוכזים במחסה עם הגיעם לישראל דרום תל אביב ינואר 2008
מבקשי מקלט מרוכזים במחסה עם הגיעם לישראל דרום תל אביב ינואר 2008
מבקשי מקלט מרוכזים במחסה עם הגיעם לישראל, דרום תל אביב ינואר 2008
(צילום: עמית שעל)
15 צפייה בגלריה
תור של מבקשי מקלט אפריקאים מול רשות ההגירה והאוכלוסין, תל אביב ינואר 2018
תור של מבקשי מקלט אפריקאים מול רשות ההגירה והאוכלוסין, תל אביב ינואר 2018
תור של מבקשי מקלט אפריקאים מול רשות ההגירה והאוכלוסין, תל אביב ינואר 2018
(צילום: עמית שעל)
15 צפייה בגלריה
הפגנה נגד מבקשי המקלט האפריקאים ומדיניות הממשלה כלפיהם, דרום תל אביב אוגוסט 2018
הפגנה נגד מבקשי המקלט האפריקאים ומדיניות הממשלה כלפיהם, דרום תל אביב אוגוסט 2018
הפגנה נגד מבקשי המקלט האפריקאים ומדיניות הממשלה כלפיהם, דרום תל אביב אוגוסט 2018
(צילום: עמית שעל)
מסוכן לצלם לנדל"ן, כי אתה יכול לצלם מבנה של מלון לשעבר בהרצליה שמיועד להריסה או שינוי ייעוד, ופתאום קופצים עליך שניים ותופסים אותך בגרון, כי המקום משמש בינתיים מלון "לפי שעה" והם חושבים שאתה מצלם זוגות שהגיעו לשם.
זה מסוכן לצלם עבור מגזין הנשים של כלכליסט, כי הפלאש שלך עלול ליפול ממרפסת הקומה הרביעית תוך כדי צילום.
אתה יכול לצלם מבנה של מלון בהרצליה. פתאום קופצים עליך שניים ותופסים אותך בגרון, כי המקום משמש בינתיים מלון "לפי שעה" והם חושבים שאתה מצלם זוגות שהגיעו לשם
זה מסוכן לצלם את שר הבינוי והשיכון, כי הוא עלול לבקש שתישלח לו את התמונות לפני הפרסום - ואם תסרב הוא יכנה אותך "בולשביק".
זה מסוכן לצלם את שר האוצר, כי אחרי נסיעה לירושלים, בידוק בטחוני, סיור לוקיישן, אישור של המאבטחים למיקום שבחרת והכנת התאורה לצילום – יגיע כבוד השר ואחרי ארבע דקות ועשרים קליקים הוא יכול להגיד לך: "מספיק. יש לך אחלה תמונות", להושיט את היד ללחיצה וללכת.
אבל גם חברי כנסת לשעבר זה מסוכן לצלם, כי אתה יכול לצאת מהרכב במכתש רמון בכוונה להתחיל לצלם מבחן רכב ולקבל פתאום טלפון, שחבר הכנסת לשעבר שצילמת אתמול נמצא חיובי לקורונה ואתה צריך לחזור בזה הרגע לתל אביב ולהיכנס לבידוד.
15 צפייה בגלריה
מהומות בלוד, מאי 2021
מהומות בלוד, מאי 2021
מהומות בלוד, מאי 2021
(צילום: עמית שעל)
15 צפייה בגלריה
הפגנת ימין, לוד מאי 2021
הפגנת ימין, לוד מאי 2021
הפגנת ימין בלוד, מאי 2021
(צילום: עמית שעל)
15 צפייה בגלריה
כנס בתל אביב מאי 2019
כנס בתל אביב מאי 2019
כנס בתל אביב, מאי 2019
(צילום: עמית שעל)
15 צפייה בגלריה
הצלם עמית שעל וחבריו לפעוטון קיבוץ כפר רופין, קיץ 1976- חורף 2014
הצלם עמית שעל וחבריו לפעוטון קיבוץ כפר רופין, קיץ 1976- חורף 2014
הצלם עמית שעל וחבריו לפעוטון בקיבוץ כפר רופין, קיץ 1976-חורף 2014
(צילום: עמית שעל)
זה מסוכן לצלם לעמודי פנאי כי אתה יכול לצלם איזו תסריטאית 354 תמונות על פני שעתיים וחצי, כדי שהיא תהיה מרוצה מתמונה ורבע.
זה מסוכן לצלם למוסף כי יכולים לשלוח אותך לצלם מחוץ למשחטת עופות בשומקום, וכשתצא בסוף הצילום, יחסמו שני אנשים מגודלים את הדרך ויקחו לך את המפתחות של האופנוע ואת המצלמה, ימחקו לך את התמונות ויחזיקו אותך שם שעתיים עד עסקת חילופי השבויים.
זה מסוכן לצלם מבחני רכב, כי אתה עשוי להציב מצלמה על חצובה מאחורי הרכב ולהגיד לכתב הרכב תומר הדר לנסוע קדימה, והוא עלול לנסוע דווקא ברוורס על המצלמה
זה מסוכן להיות תורן ערב של "ידיעות אחרונות", כי עלולים לשלוח אותך בערב ללוד, ואחרי שתצלם מכוניות בוערות בצד הערבי, אתה עובר לצלם את הפגנת הימין הקיצוני מהצד היהודי. ותוך כדי שאתה מצלם ומפחד לא פחות בצד הזה של הפרעות, אתה מקבל טלפונים והודעות מבני משפחה שנמצאים במקלט ושואלים איפה אתה ומתי אתה חוזר. ותוך כדי מתחילות סירנות אצלך בלוד והשמיים מתמלאים אורות של רקטות וכיפת ברזל.
זה מסוכן לצלם מבחני רכב, כי אתה עשוי להציב מצלמה על חצובה מאחורי הרכב ולהגיד לכתב הרכב תומר הדר לנסוע קדימה, והוא עלול לנסוע דווקא ברוורס על המצלמה.
15 צפייה בגלריה
שדרות רוטשילד תל אביב, יולי 2011
שדרות רוטשילד תל אביב, יולי 2011
שדרות רוטשילד בתל אביב, יולי 2011
(עמית שעל)
15 צפייה בגלריה
איזור שוק הכרמל תל אביב מרץ 2011
איזור שוק הכרמל תל אביב מרץ 2011
אזור שוק הכרמל בתל אביב, מרץ 2011
(צילום: עמית שעל)
15 צפייה בגלריה
בית משפט תל אביב יוני 2008
בית משפט תל אביב יוני 2008
בית משפט בתל אביב, יוני 2008
(צילום: עמית שעל)
15 צפייה בגלריה
צילום סלפי אנדרטת השואה ברלין, פברואר 2019
צילום סלפי אנדרטת השואה ברלין, פברואר 2019
צילום סלפי באנדרטת השואה בברלין, פברואר 2019
(צילום: עמית שעל)
זה מסוכן לצלם עם כתב המוסף ארי ליבסקר, כי אתה יכול לצלם את הבת שלו בבית לכתבה, וכשתנסה להתרומם מתנוחת הכריעה שבה צילמת, תרגיש מתיחה חזקה בגב וכאבים מתגברים, וארי ימרח לך משחת "בן-גיי" על הגב, אבל שום משחה לא תעזור נגד פריצת דיסק ופתאום אתה עשרה חודשים בבית, נמצא בסגר חצי שנה לפני כולם.
ויש עוד הרבה סכנות קטנות כמו לטוס במסוק בגודל של פיאט פונטו שמטיס קבלן, או לטוס במטוס במשקל נוצה שמטיס הנכד של ישעיהו לייבוביץ', או למשל לשכוח עדשה בלונדון, או שיואל אסתרון (מו"ל כלכליסט) יבקש שתשלח תמונות מאירוע שלא היית בו, וכשאתה אומר שלא היית שם, אומרים לך במערכת: "אבל יואל ראה אותך שם וצילמת אותו", ואתה ממשיך להתווכח עד שאתה מבין ששוב בלבלו בינך לבין הצלם רונן טופלברג.
אבל זה בעיקר מסוכן לעבוד במקום כמו כלכליסט, כי איכשהו, לא ברור למה, למרות כל הדברים שמביאים לך את הסעיף והדברים שאתה שונא לעשות אבל אין לך ברירה כי "עבודה זו עבודה", לא היית מוותר על כלום. לא על החוויות שעברת כאן, ולא על המקומות שהגעת אליהם בזכות העובדה שאתה עובד במקום הזה, ובעיקר לא על האנשים. וזה מסוכן, כי אתה קשור וקשה להתנתק. אבל עכשיו הגיע הזמן.
15 צפייה בגלריה
אב ובנו בטקס הכפרות לפני יום הכיפורים בני ברק אוקטובר 2008
אב ובנו בטקס הכפרות לפני יום הכיפורים בני ברק אוקטובר 2008
אב ובנו בטקס הכפרות לפני יום הכיפורים, בני ברק אוקטובר 2008
(צילום: עמית שעל)
15 צפייה בגלריה
מאהל התקווה תל אביב ינואר 2012
מאהל התקווה תל אביב ינואר 2012
מאהל התקווה בתל אביב, ינואר 2012
(צילום: עמית שעל)
15 צפייה בגלריה
מדבר יהודה מרץ 2021
מדבר יהודה מרץ 2021
מדבר יהודה, מרץ 2021
(צילום: עמית שעל)
אז אני עוזב אחרי אלפי משימות באוויר, בים, ביבשה ומתחת לפני היבשה. וידאו וסטילס בשמונה מדינות שונות, פורטרטים, בתי משפט, ספורט, אוכל, תרבות, נדל"ן, רכב, הייטק, פוליטיקה, מלחמות, משברים כלכליים, מחאות חברתיות ופוליטיות, ראשי מדינות וחסרי בית. לא היה יום אחד שדומה לזה שלפניו או אחריו. אני מקווה שלמדתי משהו לאורך הדרך. יש פתגם אירי עתיק שאומר: May the road rise up to meet you. לשם אני הולך.
אני מקווה שאלף המילים הללו (705 ליתר דיוק) יהיו שוות לתמונה אחת (אבל אחת טובה כזאת, שתחזיק כפולה במוסף או שער למגזין חג).
תודה על הכול ותודה לכולם – למפיקים.ות, לכתבים.ות, לעורכים.ות, ולכל מי שאחראי על המעטפת הזו. אני, כמו שאומרים בצבא - מדווח תאילנד.