סגור
סוללת כיפת ברזל כוננות בעוטף עזה
כיפת ברזל (צילום: חיים הורנשטיין)

החשש לנקמת הג'יהאד האיסלאמי: נמשכת סגירת הצירים הנרחבת בעוטף עזה

יממה אחרי מעצרו של ראש ארגון הטרור בג'נין באסם א-סעדי ומותו של אחד מפעיליו בחילופי אש עם כוחות הביטחון, הוחלט כי קטעי הכביש שנחסמו בסמוך לגבול עם הרצועה מחשש לירי נ"ט יישארו סגורים גם ביום רביעי. דיווח: המתווכים המצרים פועלים לבלום את המתיחות. גנץ בסיור באוגדת איו"ש: "נערכים לכל תרחיש"

צה"ל אמנם פתח אחר הצהריים (ג') כמה מהמקטעים שנסגרו בכביש 232, אך יתר הכבישים שנחסמו בעוטף עזה ימשיכו להיות חסומים גם מחר (ד'), על רקע החשש שהג'יהאד האיסלאמי ינסה לנקום את מעצרו של באסם א-סעדי, ראש הארגון בג'נין שנעצר במהלך הלילה.
במהלך היום סייר שר הביטחון בני גנץ במרחב אוגדת איו"ש, יחד עם הרמטכ"ל אביב כוכבי ומפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס. במהלך הביקור סייר גנץ לאורך התפר, וקיים הערכת מצב. "המדיניות שלנו ברורה: מי שרוצה לעבוד ולחיות בשכנות טובה – יקבל יד מושטת. ביד השנייה אנחנו נפגע בכל מי שמבקש לפגוע באזרחי ישראל ולחולל טרור", הבהיר, "צה"ל, שב"כ ומג"ב ימשיכו בפעילות המבצעית, עם כל הכלים ובכל הזירות. כל איום על אזרחי ישראל ייענה בתגובה עוצמתית ואנו כמובן ניערך לכל תרחיש".
הכבישים שחסומים כעת ויוותרו חסומים גם מחר הם כביש 4 לכיוון דרום מצומת זיקים לצומת יד מרדכי; כביש 34 מצומת יד מרדכי לצומת ניר עם בשני הכיוונים; וכביש 232 מצומת ניר עם לצומת סעד בשני הכיוונים. חוף זיקים יישאר גם הוא סגור, ותנועת הרכבות בין אשקלון לנתיבות לא תחודש לפי שעה. קייטנות, חינוך בלתי פורמלי ושאר פעילויות הקיץ באזור העוטף יתקיימו מחר כרגיל, אבל בקרבת מרחבים מוגנים. את ההחלטה קיבלו הרשויות המקומיות ולא פיקוד העורף.
לאחר הערכת מצב שקיים ראש הממשלה יאיר לפיד בעקבות מעצרו של א-סעדי, הוחלט הבוקר להעלות את הכוננות באזור הדרום. בצהריים החליט צה"ל לאפשר כאמור לפתוח חלק מהכבישים שנסגרו הרמטית לתנועת כלי רכב. במערכת הביטחון חוששים מירי נ"ט או צליפה כנקמה על מעצרו של בכיר הג'יהאד האיסלאמי.
מלבד מתווה של ירי צליפה או נ"ט, בצה"ל העלו את הכוננות גם בסוללות כיפת ברזל הפרוסות בדרום. בשטח עצמו אין תגבורי כוחות לאוגדת עזה אך הלוחמים נדרשו לפעול מעמדות אחוריות כדי לא להפוך למטרות עבור המחבלים, לצד הגברת אמצעי האיסוף והחוזי על קו המגע עם הרצועה.
מאחורי הקלעים נמשכים הלחצים של ישראל על חמאס, בתיווך מצרי, להתערב לצינון המתיחות וריסון הג'יהאד האיסלאמי. צה"ל נערך בהתאם לתרחיש של פיגוע בגבול הדרום או מטח רקטות שיוביל ליום קרב, אך לא מתכוון ליזום הסלמה, לאחר שרצועת עזה ויישובי הדרום נהנו משקט יחסי בחודשים האחרונים, גם בחסות ההקלות לרבבת הפועלים הפלסטינים שחוצים מעזה מדי יום כדי לעבוד בישראל. מעבר ארז לבני אדם וכרם שלום לסחורות נסגרו בגלל חסימות הצירים ולא בשל סנקציה ישראלית.
ערוץ אל-מיאדין דיווח כי המתווכים המצרים פועלים כדי לבלום את המתיחות ברצועת עזה ובגדה בעקבות מעצרו של בכיר הג'יהאד האיסלאמי.
קצין בכיר בצבא ציין הבוקר כי ההחלטה על סגירת הכבישים התקבלה בעקבות הערכת מצב לילית שהתקיימה בצמרת צה"ל. "בצבא המשיכו בלחץ כבד על הג'יהאד האיסלאמי ביהודה ושומרון", אמר הקצין, ובצה"ל הדגישו כי מלבד א-סעדי, 50 פעילי טרור נעצרו ביממה האחרונה באוגדת איו"ש. "צעדי המניעה מול הרצועה נועדו לא לאפשר לג'יהאד האיסלאמי לדרדר את עזה לתגובה ולהסלמה".