סגור
מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק וראש עיריית ירושלים משה ליאון
מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק וראש עיריית ירושלים משה ליאון (צילום: אוראל כהן )

בלעדי
משרד התחבורה מעלה הילוך בהקמת רשות מרחבית בירושלים

המשרד מפרסם טיוטת תקנות להסדרת פעילותה של רשות תחבורה מטרופולינית, שתכלול את ירושלים, מבשרת, אבו גוש קריית יערים ובית שמש ותשרת יותר ממיליון תושבים. השלב הבא של המשרד - הקמת רשות תחבורה בגוש דן

רגע לפני הבחירות במשרד התחבורה מעלים הילוך וכבר בימים הקרובים צפויות להתפרסם התקנות להערות הציבור שיסדירו הקמה של רשות תחבורה מרחבית במטרופולין ירושלים. המהלך מגיע לאחר שהממשלה אישרה תוכנית להקמת רשויות מרחביות לתחבורה, שחלק מסמכויות משרד התחבורה יעברו אליהן.
לפי טיוטת התקנות שנוגעת לירושלית, שהגיעה לידי "כלכליסט", הרשות המרחבית לתחבורה הראשונה שמוצע לכונן היא בשטח שיפוטן של הרשויות המקומיות במרחב ירושלים והיא עתידה לכלול את ירושלים, בית שמש, מועצה אזורית מטה יהודה, מבשרת ציון, אבו גוש וקריית יערים ולשרת כמיליון תושבים בתחומה. נכון לעכשיו מעלה אדומים אינה שותפה לרשות המרחבית, מפני שעדכון התקנות לא חל על יהודה ושומרון.
ל"כלכליסט" נודע כי הרשות המרחבית בירושלים צפויה להיבנות על בסיס השלד הארגוני וכוח האדם הקיים של צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים (צתא"ל), גוף משותף למשרד התחבורה ולעיריית ירושלים, שקידם עד כה את אסטרטגיית התחבורה העירונית בעיר והוביל פרויקטים דוגמת קווי הרכבת הקלה.
המהלך הנוכחי נעשה בשיתוף פעולה עם עיריית ירושלים, שבמידה מסוימת "מוותרת" על הצוות לטובת המרחב כולו. משה ליאון, ראש עיריית ירושלים, תומך בתוכנית באופן עקרוני והוא ישמש כראש מועצת הרשות המרחבית. עם זאת, לעיריית ירושלים יש עדיין השגות על הפרטים השונים בתקנות, כמו גם לבית שמש ומבשרת. בחלק מהרשויות אומרים שהם "עדיין לא בשלים לחתימה" ומעדיפים כי המשרד התחבורה יפרסם אותן רק לאחר הבחירות.
מלבד ירושלים, במשרד התחבורה מתכוונים להחיל בהמשך את המהלך על 14-13 רשויות מרחביות, כאשר התוכנית היא שהרשות המרחבית הבאה שתוקם תהיה בגוש דן.
בטיוטת התקנות, שמהווה עדכון לתקנות התעבורה, נכתב כי מטרת העדכון הוא "להביא לכינונה של רשות מרחבית לתחבורה במרחב ירושלים" וכי "תקנות אלו מהוות שלב ראשון בהקמת רשויות מרחביות לתחבורה עד לקידום חקיקה ראשית לעניין המסגרת המיטבית לפעילות הרשויות המרחביות, תפקידן וסמכויותיהן".
עוד נכתב כי בבסיס ההצעה להקים רשויות מרחביות לתחבורה ציבורית עומדת התפיסה, לפיה מבנה ריכוזי שבו מרבית הסמכויות בתחום התחבורה הציבורית נתונות בידי השלטון המרכזי גורם לחוסר יעילות המתבטאת בעלויות תקציביות עודפות, בתכנון, שלעתים קרובות אינו אופטימלי ואינו מותאם לצרכי השטח, בעיכוב ביצוע פרויקטים ובהפעלה לא מיטבית של משאבי התחבורה הציבורית הניתנים לציבור בישראל. עם זאת, מצוין שם גם החיסרון בהענקת סמכויות מלאה לרשויות עצמן, שמובילה לשירות "מקוטע וללא קו מנחה", ש"לוקה בחוסר אחידות בשירות וראייה מרחבית, וזאת חרף אופיו של תחום התחבורה החוצה גבולות מוניציפליים".
משרדי התחבורה והאוצר ניסו לקדם תוכניות שונות להקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה במשך 25 שנה, הניסיון האחרון היה בחוק ההסדרים 2021. השרה מיכאלי התנגדה לחקיקה בחוק ההסדרים והסירה אותה מסדר היום.
התוכנית הנוכחית של המשרד היא "דו־שלבית" כאשר בשלב הראשון יוקמו הרשויות המרחביות בעזרת עדכון התקנות עם סמכויות שכוללות ניהול תנועה, העברת סמכויות התמרור לרשות המרחבית, ניהול וביצוע של פרויקטים תשתיתיים וכתיבה של תוכניות אב למרחב. בשלב השני, שדורש חקיקה ראשית בכנסת, יועברו סמכויות בנושאי תחבורה ציבורית, כמו תכנון קווים ופרסום מכרזי הפעלה במרחב.
מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק: "הרשות המרחבית לתחבורה במטרופלין ירושלים היא החלוצה במודל היישומי וההדרגתי של המשרד. אני מודה לראש העיר ליאון, ששותף למהלך שתומך בתפיסה שהתחבורה צריכה להיות מנוהלת מהשטח, בהתאם לצרכים המקומיים והמרחביים ובשיתוף פעולה חוצה רשויות מקומיות".