סגור
שגרירות הונדורס ב ירושלים
שגרירות קוסובו בירושלים. שכר דירה על חשבון המדינה

הונדורס קיבלה 1.1 מיליון שקל על העברת השגרירות לירושלים

בעקבות פניית כלכליסט והתנועה לחופש המידע אישר משרד החוץ כי ישראל שילמה יותר מ־2 מיליון שקל להונדורס, קוסובו ופפואה גינאה החדשה עבור דמי השכירות של השגרירויות שהועברו לבירה. ארה"ב וגואטמלה לא קיבלו מימון

בספטמבר האחרון נחנכה שגרירות חדשה בירושלים, שגרירות פפואה גינאה החדשה (פפואה ניו גיני) בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ אלי כהן.
נתניהו וכהן התגאו בכך שמדובר בשגרירות הזרה החמישית שנפתחת בירושלים, אך על הטקס העיבה ידיעה שפורסמה ברשת ABC האוסטרלית שחשפה כי ישראל מממנת את פתיחת השגרירות. ראש ממשלת פפואה גינאה החדשה ג'יימס מרפה אישר כי "בשלוש השנים הראשונות ישראל תשלם את עלות השגרירות" והוסיף: "בהמשך הם הציעו קרקע זמינה עבורנו. אנו מצפים להקמת מקום הקבע שלנו".
"כלכליסט" פנה למשרד החוץ בבקשה לקבל מידע על הסכום ששולם על פתיחת שגרירויות בירושלים, אולם במשרד החוץ לא הסכימו לנקוב בסכומים. לאחר פנייה באמצעות התנועה לחופש המידע, נמסר ממשרד החוץ כי רק שלוש מדינות זכו לקבל תשלום על העברת השגרירות שלהן לירושלים - הונדורס, קוסובו ופפואה גינאה החדשה. בירושלים ממוקמות גם השגרירויות של ארצות הברית וגואטמלה.
בין השנים 2021 ל־2024 שולמו כ־1.1 מיליון שקל להונדורס עבור שכר דירה לשגרירות הממוקמת בגן הטכנולוגי מלחה בירושלים. 720 אלף שקל שולמו לקוסובו בשנים 2021 ו־2022 עבור דמי שכירות לשגרירות ברחוב קרן היסוד, ו־337 אלף שקל הובטחו לפפואה גינאה החדשה עבור דמי שכירות לשנת 2024 לשגרירות בגן הטכנולוגי מלחה.
לדברי משרד החוץ, למדינות אלה לא שולמו סכומים נוספים מלבד עזרה בדמי שכירות וכמו כן לא הועברו תשלומים למדינות נוספות עבור העברת שגרירות.
תשלום עבור פתיחת שגרירויות נחשב לחריגה בעולם ונעשה בעיקר במקרים שבהם למדינה המארחת יש קושי בהבאת נציגויות לשטחה. במקרה הישראלי מדובר באתגר הדיפלומטי של העברת השגרירויות לבירה (רוב השגרירויות נמצאות בתל אביב ובערים אחרות במרכז). מדינה נוספת שמעבירה תשלום לפתיחת נציגויות דיפלומטיות בשטחה היא טייוואן, שמתקשה לקבל הכרה רשמית ממדינות בעולם עקב התנגדותה של השכנה סין.
ממשרד החוץ נמסר: "ישראל רואה בפתיחת נציגויות זרות בירושלים אינטרס לאומי. בהתאם להחלטות ממשלות ישראל מוקצים לכך משאבים שונים, בהתאם לצורך המדיני".