סגור
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ורוה"מ בנימין נתניהו
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ורה"מ בנימין נתניהו (צילומים: EPA / ABIR SULTAN, Andrew CABALLERO-REYNOLDS / AFP)

ביידן הביע דאגה מהמהפכה המשפטית וקרא לנתניהו: "תגיע לפשרה"

נשיא ארה"ב וראש הממשלה שוחחו לראשונה זה חודשיים, לשכת רה"מ מסרה: "נתניהו אמר לביידן שישראל הייתה ותהיה דמוקרטיה חזקה ותוססת". מאחורי הקלעים: חשש אמריקאי מהמהפכה המשפטית, ואי-הזמנת נתניהו לבית הלבן עד שתקודם בהסכמה רחבה

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח הערב (יום ראשון) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשונה זה חודשיים, וקרא לו להגיע לפשרה במהפכה המשפטית. מדובר בהתערבות חריגה של ארה"ב בעניינים פנימיים של ישראל, והיא מצביעה על הדאגה העמוקה שחש הממשל האמריקאי מהמהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה באופן חד-צדדי.
מי שיזם את השיחה היה ביידן עצמו, שרצה לשוחח עם נתניהו גם על המהפכה המשפטית וגם על האיום האיראני והחשש מהסלמה בישראל בתקופת הרמדאן. השניים דיברו במשך כחצי שעה, ועל אף הזמן הרב שעבר מאז הפעם האחרונה שדיברו, השיחה התנהלה באווירה טובה. עם זאת, בעוד לשכת ראש הממשלה לא הזכירה את הדאגה האמריקאית מהמהפכה המשפטית, בארה"ב מבהירים כי מטרתו העיקרית של ביידן הייתה להביע את דאגתו ממנה.
לפי הודעת לשכת ראש הממשלה, "נתניהו עדכן את הנשיא ביידן בדבר הפיגוע שאירע היום בחווארה, שבו נפצע אזרח ישראלי. ראש הממשלה אמר לנשיא ביידן שישראל תמשיך לפעול בכל מקום נגד המחבלים ואדריכלי הטרור".
"השיחה התמקדה באיום האיראני והרחבת מעגל השלום", נמסר עוד. רק אז נכתב כבדרך אגב: "בעניין הרפורמה המשפטית, ראש הממשלה נתניהו אמר לנשיא ביידן שישראל הייתה ותהיה דמוקרטיה חזקה ותוססת. ראש הממשלה הודה לנשיא ביידן למחויבות שלו לביטחון ישראל".
בעוד כשבוע וחצי ימלאו כבר שלושה חודשים להשבעת ממשלתו של נתניהו, אך הוא עדיין לא קיבל הזמנה לבית הלבן. מדובר באירוע חסר תקדים, שכן ראשי מדינות מעוניינים בדרך כלל שביקורם המדיני הראשון לאחר כניסתם לתפקיד יהיה לבית הלבן, אך כרגע נתניהו לא מקבל הזמנה שכזו. נתניהו, נזכיר, ביקר לאחרונה בפריז, ברומא ובברלין, וביום חמישי הקרוב יטוס לסוף שבוע ארוך בלונדון שבמהלכו ייפגש עם ראש הממשלה הבריטי רישי סונאק.
לצורך השוואה, ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט כבר ביקר בוושינגטון חודשיים ושבועיים לאחר שהושבע לתפקיד. ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה כיום יאיר לפיד לא קיבל הזמנה לוושינגטון, אך זאת מכיוון שהיה ראש ממשלה בתקופת בחירות. במהלך אותם חודשים בודדים בהם כיהן כראש ממשלה, ביולי 2022, הגיע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לביקור בישראל.
במקרה הזה, האמריקאים פשוט "מייבשים" את נתניהו. באופן פורמלי הם אומרים שנתניהו כן יקבל הזמנה. עם זאת, מאחורי הקלעים המסרים שהם מעבירים לישראל הם שנתניהו יוזמן לביקור היוקרתי רק אחרי שתהיה הסכמה בישראל סביב המהפכה המשפטית שמבקשת ממשלתו לקדם. זאת הדרך של האמריקאים למעשה להביע תמיכה במחאה, ולהתנגד לתוכנית להחלשת מערכת המשפט.
המהפכה המשפטית אינה הדבר היחיד שמטריד את האמריקאים, שמודאגים מהמצב הביטחוני וחוששים מהסלמה לקראת הרמדאן. אי-ההזמנה של נתניהו, עד שתהיה רגיעה, היא גם סוג של העברת מסר לירושלים. נתניהו מצידו רוצה מאוד לקבל הזמנה לבית הלבן - ובמסגרת זו פנה לאמריקאים לא פעם ושלח אליהם "שליחים", בהם מקורבו, השר רון דרמר. עד כה המאמצים של ראש הממשלה לא נשאו פרי, והאמריקאים פשוט בוחרים שלא להזמין אותו.
נתניהו אגב לא רק רוצה לקבל הזמנה לוושינגטון, הוא גם רוצה להיות הבכיר הראשון בממשלתו שמגיע לשם, ולכן לשכת רה"מ הורידה הנחיה לשגרירות ישראל בארה"ב לפיה אין לתאם לאף שר בממשלה פגישות בבירת ארה"ב לפני ביקור של ראש הממשלה. זאת למשל אחת הסיבות ששר החוץ אלי כהן לא מגיע לביקור שכזה בארה"ב, זאת על אף שקיבל הזמנה ממזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן.
בכיר אמריקאי אמר בתגובה: "ארה"ב לא התנתה את הביקור של נתניהו בהסכמה על הרפורמה המשפטית או ברגיעה ביטחונית. ברור שנתניהו יקבל הזמנה ברגע שהמצב יאפשר את זה, ובעיקר כשהרוחות בישראל יירגעו". עם זאת, בתשובה לשאלה מדוע נתניהו לא מוזמן לפגישה עם ביידן והאם זה קשור לסוגיית המהפכה המשפטית, השיב גורם מדיני בכיר בתדרוך לכתבים ברומא לפני כשבוע וחצי: "תשאלו את האמריקאים, יש מספר סיבות".
ולא רק וושינגטון לא ממש מחכה לנתניהו. במספר ריאיונות לכלי תקשורת זרים הצהיר ראש הממשלה לאחר הבחירות כי העיר הראשונה בה יבקר לאחר שיחזור ללשכתו תהיה אבו דאבי, כבר נקבע תאריך לביקורו ומשלחת מטעם לשכת ראש הממשלה אף הגיעה ליעד, אלא שאז באיחוד האמירויות חטפו רגליים קרות. בישראל נימקו בשעתו את דחיית הביקור ב"ענייני לו"ז", אולם הסיבות העיקריות היו עלייתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להר הבית, וגם החשש שלהם שביקור של נתניהו בעת הזו תגרום למתיחות מול איראן. בדומה לוושינגטון, ל-ynet נודע שלשכת רה"מ הנחתה את השגרירות באבו דאבי שלא לתאם לאף שר ביקורים גם באיחוד האמירויות לפני הגעת נתניהו למדינה.