סגור

בלעדי
לא מוותרות: אגד, שיכון ובינוי והחברות הסיניות מערערות על פסילתן במכרז הרכבת הקלה

החברות הגישו לבית המשפט העליון ערעור על הפסילה במכרז הקו הירוק והסגול, לאחר שהמחוזי דחה בספטמבר את עתירתן. החברות טענו כי נפסלו מטעמים לא ענייניים - לחץ אמריקאי

אגד, שיכון ובינוי והחברות הסיניות CRCC ו-CRRC (קבוצת אורבניקס) הגישו ערעור לעליון על פסילתן במכרז הקו הסגול והירוק של הרכבת הקלה בגוש דן שנוהל על ידי החברה הממשלתית נת"ע.
הערעור לעליון הוגש לאחר שבית המשפט המחוזי דחה בספטמבר את העתירה המקורית של הקבוצה. החברות עתרו בטענה כי הן נפסלו מטעמים לא ענייניים, קרי בגלל לחצים אמריקאיים, ולא בגלל ההצעה עצמה שהיתה זולה משמעותית מהמתחרות. הטענה כי קיימים לחצים אמריקאיים לפסילת ההצעה נחשפה ב"כלכליסט" לפני כשנה וחצי. את אורבניקס מייצגים בערעור עורכי הדין איתן לירז, יעד רותם, סהר אלגאוי ונתנאל יונה ממשרד איתן לירז ושות'.
כתב הערעור מוגש נגד חברת נת"ע, שאר המתמודדות במכרז, הוועדה המייעצת לבחינת היבטי ביטחון לאומי בהשקעות זרות במשרד האוצר, היועץ לביטחון לאומי, ראש המטה לביטחון לאומי וממשלת ישראל. בכתב הערעור מצוין כי אף שהסיבה הרשמית לפסילה היא המחיר הנמוך שהוגש, בפועל "דרגים גבוהים בממשל האמריקאי הפעילו לחצים על ממשלת ישראל למנוע השתתפות תאגידים סיניים במיזמי תשתית בישראל, וברקע זה נפסלה הצעת המערערת".
לפני כעשרה חודשים פסלה ועדת המכרזים של נת"ע את הצעתה של קבוצת שיכון ובינוי, אגד, CRCC ו-CRRC (שעליהן הטיל הממשל האמריקאי עיצומים) לקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה. באופן רשמי ההצעה של קבוצת אורבניקס נפסלה מפני שהיתה זולה מדי, ובנת"ע טענו כי הצעת המחיר שהוגשה "אינה מסתדרת עם ההיגיון" ונמוכה במיליארדי שקלים מכל הצעה אחרת שהוגשה. עם זאת, החברות בקבוצה סבורות כי נפסלו בגלל "שיקולים זרים".
אחד הביטויים לאותם "שיקולים זרים" הוא התבטאויות מלפני יותר משנה של בכירים בממשל ביידן נגד המעורבות של חברות סיניות בכלכלות המזרח התיכון. אותם בכירים אמרו בין השאר שהדבר עלול לפגוע ביחסים של המדינות הללו עם ארצות הברית, ואף עלול לפגוע בריבונות של אותן מדינות. חברת CRCC הוכנסה לפני יותר משנה ל"צו איסור ההשקעה" של הנשיא ג'ו ביידן. הצו שעליו חתם ביידן מהווה הרחבה לצו שעליו חתם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שאסר השקעה ב-59 חברות סיניות (ובהן CRRC), שלפי הממשל האמריקאי קשורות במישרין או בעקיפין לצבא ולמודיעין הסיני.

1 צפייה בגלריה
איתן לירז חדש דן אנד ברדסטריט
איתן לירז חדש דן אנד ברדסטריט
עו"ד איתן לירז
(צילום: איל טואג)

בפסק הדין שניתן על העתירה המקורית לבית המשפט המחוזי בתל אביב כתבה סגנית נשיא בית המשפט צילה צפת כי "העותרת לא הציגה ראיה התומכת בטענתה כי הצעתה נפסלה בשל שיקול זר. אדרבה, התנהלות נת"ע מוכיחה כי הגנה על זכותה של העותרת להמשיך ולהתמודד במכרז חרף פגמים לא מעטים שנפלו בהצעתה.
"זכייתם של תאגידים סיניים במיזמי תשתית אחרים בישראל שומטת את הקרקע מטענת השיקול הזר". עוד היא כתבה כי "הליך בדיקת הצעת העותרת לשלב השלישי של המכרז התנהל באופן מעמיק, סדור וממצה, תוך מתן זכות לעותרת להבהיר את הצעתה ולהסיר או לצמצם את החשש מתוצאות גירעוניות הצעתה. משלא עלה הדבר בידיה, נפסלה הצעתה בהיותה גירעונית, משיקולים ענייניים ועל יסוד חוות דעת מקצועיות. לא מצאתי על כן כי יש מקום להתערב בהחלטת ועדת המכרזים של נת"ע. העתירה לפיכך נדחית". בפסק הדין קבעה השופטת כי העותרות יישאו בהוצאות ובשכר טרחה של 140 אלף שקל.
בסופו של דבר קבוצת אלסטום, דן ואלקטרה זכו במכרז להקמת הקו הירוק עם הצעה בגובה 9 מיליארד שקל. קבוצת שפיר ו-CAF זכו להקים את הקו הסגול עם הצעה שעמדה על 9.2 מיליארד שקל.