סגור
יאיר לפיד ראש הממשלה בישיבת ממשלה ראשונה
ראש הממשלה יאיר לפיד (צילום: מארק ישראל סלם)

פרשנות
יש עתיד מציגה: כשל חוזר ונשנה במינוי בכירים

כפי שהשרה קארין אלהרר כשלה מול ועדת גילאור בקידום אמי פלמור לחברת החשמל, כך כשל גם השר מאיר כהן בקידום יובל אלבשן לביטוח הלאומי. הפסילה שוב מעלה שאלות לגבי כוחה של הוועדה, מידת השקיפות שלה והקריטריונים שהיא מפעילה

לפחות מוסד גדול אחד, המוסד לביטוח לאומי או חברת החשמל, עתיד להישאר בתקופת הבחירות ללא מנכ"ל. מדובר בחצי שנה במקרה הטוב ואם יהיה סיבוב שישי של בחירות - אז בשנה. ועדת גילאור לאישור מינויים פסלה היום את מינויו של הפרופ' למשפטים יובל אלבשן לתפקיד מנכ"ל הביטוח הלאומי. הוועדה הסבירה ש"המועמד אינו עומד בתנאי הכשירות הנדרשים לכהונה כמנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מהתאגידים הסטטוטוריים הגדולים והמורכבים במדינה".
לפני כשבוע הוועדה אישרה את תפקידו של המנכ"ל היוצא של הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר לתפקיד מנכ"ל חברת החשמל. עכשיו נשאלת השאלה האם שר הרווחה מאיר כהן מיש עתיד, שבראשה עומד ראש הממשלה יאיר לפיד, יאריך בינתיים את מינויו של מאיר שפיגלר כמנכ"ל הביטוח הלאומי או ששרת האנרגיה מיש עתיד קארין אלהרר תחתום על מינויו של שפיגלר למנכ"ל חברת החשמל. אלהרר לא מזדרזת ומלשכתה נמסר שכתב המינוי כלל לא הגיע לשולחנה.
המצב שנוצר מהווה כישלון של יש עתיד במינויים. שפיגלר מזוהה עם הליכוד, כך שבשני המקומות לא יהיה איש יש עתיד או איש שנבחר על ידה. ההחלטה של כהן לחתום על המינוי של אלבשן מתגלית בדיעבד כסיכון לא מחושב. הוא עשה את זה למרות שתי נורות אזהרה.
הראשונה, ועדת האיתור המליצה על מועמד אחר, ראובן קפלן, מה שהחליש את סיכויי אלבשן. הנורה השנייה היא ועדת גילאור, שהציבה רף מאוד גבוה לאישור מינויים כשפסלה את מועמדותה של מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר אמי פלמור ליו"ר חברת החשמל והיה ברור שלאלבשן לא יהיה קל לעבור.
אלבשן והשר כהן לא הותירו ספק שאינם מוותרים והם שוקלים עתירה לבג"ץ נגד ההחלטה. אלבשן כתב בפייסבוק: "זה עוד לא נגמר. אין לי שום כוונה להרים דגל לבן. נימוקי הוועדה טרם פורסמו ואני ממתין להם בשקיקה, שכן לא הייתה שום מניעה משפטית למינוי".
זאת, לדבריו, "למרות מה שנאמר במסגרת מסע הסיכול שנוהל נגד מינויי על ידי בעלי אינטרסים רבי עוצמה ונציגיהם בתקשורת שכתבו דברים שהקשר בינם לבין המציאות הוא בערך כמו הקשר ביני לבין כדורסל".
השר כהן מסר ש"קיווינו שהוועדה תאשר את המינוי, אנחנו מצרים על אי אישור המינוי ומצפים לקבל את ההחלטה המנומקת מהוועדה בכדי ללמוד אותה".
מה שברור זה שדרושה הסדרה מקיפה של פעילות הועדה לאישור מינויים. היבט אחת שדורש הסדרה הוא השקיפות. אם הוועדה היא גוף מעין שיפוטי, שחורץ גורלות, היא צריכה להתנהג כך. מועדי הדיונים צריכים להתפרסם מראש וגם פרוטוקולים ונימוקים מפורטים צריכים להתפרסם יחד עם ההחלטות. ההיבט השני הוא שראוי להסדיר כללים לעבודתה ולקבוע מה נחשב ניסיון מספיק ומה לא, כדי שלא כל החלטה שלה תעורר ויכוח ציבורי מחודש.