סגור
פרופסור יובל אלבשן בגן הטכנולוגי מלחה ירושלים
פרופסור יובל אלבשן (צילום: עמית שאבי)

ועדת גילאור פסלה את מועמדות יובל אלבשן לתפקיד מנכ"ל הביטוח הלאומי

לדברי הוועדה, פרופ' אלבשן אינו עומד בתנאי הכשירות הנדרשים לכהונה כמנכ"ל הארגון; בתחילת מאי בחר שר הרווחה מאיר כהן באלבשן לתפקיד - אף שוועדת האיתור המליצה על ראובן קפלן. אלבשן שוקל הליכה לבג"ץ: "זה עוד לא נגמר. אני לא מרים דגל לבן"

הוועדה לבדיקת מינויים בשירות הציבורי (ועדת גילאור) פסלה את מועמדותו של פרופ' יובל אלבשן לתפקיד מנכ"ל הביטוח הלאומי.
לדברי הוועדה, בראשות השופטת בדימוס בלהה גילאור, אלבשן אינו עומד בתנאי הכשירות הנדרשים לכהונה כמנכ"ל המוסד לביטוח לאומי. אלבשן יוכל לערער על ההחלטה לבג"ץ.
בתחילת מאי בחר שר הרווחה מאיר כהן בפרופ' אלבשן למנכ"ל הביטוח לאומי - זאת אף שוועדת האיתור שמינה המליצה ברוב של 2 מול 1 על מינויו לתפקיד של ראובן קפלן - שניהל בעבר את חברת הדיור הציבורי עמידר ואת בית ההשקעות פסגות.
יצוין כי מבקר המדינה לשעבר יוסף שפירא פרסם ב־2018 דו"ח חמור על תפקודו של שפירא כמנכ"ל עמידר. הדו"ח קבע שקפלן היה מעורב במינויים ובניהול מכרז גדול בניגוד לכללי מינהל תקין ותוך חשד לניגוד אינטרסים.
אלבשן הוא בעל ניסיון של 30 שנה בתחום הביטחון החברתי. הוא ייסד וניהל ארגונים חברתיים שונים, וכתב ספרים ומאמרים רבים בנושא ואף ליווה כיועץ מטעם ארגונים בינלאומיים הקמת מערכי ביטחון סוציאלי במדינות מתחדשות במזרח אירופה ובאסיה. בשנים האחרונות ניהל אלבשן את הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו, והנגיש אותה לחרדים, לערביי מזרח ירושלים וליוצאי אתיופיה.
על אישור המינוי של אלבשן הקשתה מאוד פסילת מועמדותה של מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר אמי פלמור לתפקיד יו"ר חברת החשמל על ידי ועדת גילאור. פסילה של מנכ"לית כל כך מנוסה כמו פלמור יצרה רף מאוד גבוה של דרישות ניסיון.
יצוין שוועדת גילאור אישרה את מועמדותו של מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר לתפקיד מנכ"ל חברת החשמל, כך שהביטוח הלאומי עלול למצוא את עצמו ללא מנכ"ל. עם זאת, שרת האנרגיה עדיין לא חתמה על המינוי.
פרופ' אלבשן כתב בפייסבוק: "זה עוד לא נגמר. אין לי שום כוונה להרים דגל לבן. נימוקי הוועדה טרם פורסמו ואני ממתין להם בשקיקה, שכן לא היתה שום מניעה משפטית למינוי (למרות מה שנאמר במסגרת מסע הסיכול שנוהל נגד מינויי על ידי בעלי אינטרסים רבי עוצמה ונציגיהם בתקשורת שכתבו דברים שהקשר בינם לבין המציאות הוא בערך כמו הקשר ביני לבין כדורסל). אני מבקש להודות לכולכם על התמיכה האדירה ומחממת הלב שזכיתי לקבל במהלך המסע הזה. אחרי הכל מדי יום נכנסים לסניפי הביטוח הלאומי מאות זכאים שיוצאים שלא בצדק כואבים ורמוסים משם, בדומה לאופן בו יצאנו אמי ואני אז בימים הנוראים של 1982. וגם בגללם אין לי את הזכות להתייאש".
לדבריו, "הצגתי תוכנית מפורטת לשינויים במוסד, שינויים אמיתיים שהיו הופכים את הביטוח הלאומי למה שהוא אמור היה להיות: ביטוח ולא מס. מוסד למדיניות חברתית, ולא פלטפורמה של קומבינות לפרנסת מקורבים בחברות סיעוד או חברות קדישא ובוועדות רפואיות".
שר הרווחה והביטחון החברתי, מאיר כהן, אמר בתגובה להחלטת ועדת גילאור: "פרופ' אלבשן מוביל שנים רבות ארגונים גדולים שעוסקים בתחום הביטחון הסוציאלי, והוא בעל מומחיות מיוחדת בתחומים אלו. קיווינו שהוועדה תאשר את המינוי. אנחנו מצרים על אי אישור המינוי, ומצפים לקבל את ההחלטה המנומקת מהוועדה כדי ללמוד אותה".