סגור
עשן אחרי הפגזה ב אזור ח'אן יונס דרום רצועת עזה 9.5.23
עשן מיתמר מעל ח'אן יונס בדרום רצועת עזה אחרי תקיפת צה"ל (REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)

דיווח שוטף
נתניהו: "אף מחבל אינו חסין. הנחיתי להיערך להסלמה, ייתכן שביותר מזירה אחת"

בהצהרה אחרי חיסול שלושת בכירי הג'יהאד והפגיעה בחוליה שתכננה לירות טילי נ"ט ליישובי העוטף, אמר רה"מ: "אנחנו בעיצומה של מערכה, בימים הקרובים נידרש לאורך רוח"

מבצע "מגן וחץ" בעזה יוצא לדרך: לאחר חיסול שורה של בכירים בג'יהאד האיסלאמי, שר הביטחון הכריז על מצב מיוחד בעורף. אושר גיוס מילואים לתפקידים נדרשים, והמעברים לעזה נסגרו - דיווחים שוטפים באתר כלכליסט
21:20 - הצהרת ראש הממשלה וראשי מערכת הביטחון
בתום ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני בקריה בתל אביב, מסרו הערב (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט וראשי מערכת הביטחון הצהרות בנוגע למבצע "מגן וחץ" מול ארגון הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. פרט לנתניהו וגלנט, משתתפים באירוע גם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר.
בדבריו הזהיר נתניהו את ארגוני הטרור בעזה מנקמה על החיסולים ואמר כי "אף מחבל אינו חסין", אבל הדגיש: "הנחיתי להיערך להסלמה, ייתכן שביותר מזירה אחת". ראש הממשלה הדגיש כי ההסלמה הצפויה בעקבות חיסול בכירי הג'יהאד עלולה להימשך כמה ימים: "אנחנו בעיצומה של מערכה, בימים הקרובים נידרש לאורך רוח. במערכה הזאת כולנו עומדים יחד כאחים, אני מעריך את החוסן שאזרחי ישראל מגלים".
אחרי נתניהו נשא דברים שר הביטחון גלנט, ואמר כי חיסולם של שלושת בכירי הג'יהאד היווה פגיעה קשה בצמרת הארגון. "אתמול בלילה, לאחר שהבשילו התנאים, פעלו צה"ל ושירות הביטחון הכללי בעוצמה, בדייקנות, בנחישות ובקטלניות. מטרות הפעולה הושגו במלואן. צמרת הג'יאהד האיסלמי ברצועת עזה חוסלה", אמר גלנט. גם הוא הזהיר מהמשך המערכה: "אזרחי ישראל, חשוב לומר - המערכה הזו לא תמה, היא עדיין לפנינו. אנו עלולים לחוות ירי רקטות אל אזורים קרובים ורחוקים - בעוצמה ניכרת. חיילי צה"ל עלולים להידרש בקרוב לפעולות הגנה מוגברות בגבול רצועת עזה, ביהודה ושומרון ובמקומות נוספים. מערכת הביטחון ערוכה לכל תרחיש ובכלל זאת, למערכה ממושכת ומשולבת".
19:10 - תקיפת אתר ימי בעזה
הפלסטינים מדווחים כי כלי טיס של צה"ל תקף אתר ימי של הג'יהאד האיסלאמי.
17:55 - חוסלה חוליית נ"ט בחאן יונס
תקיפה נוספת ברצועת עזה, שבה סוכל ניסיון ליירוט טילי נ"ט לעבר ישראל, שעות אחרי מכת הפתיחה של מבצע "מגן וחץ" שבה חוסלו הלילה בכירי הג'יהאד האיסלאמי. צה"ל הודיע כי כלי טיס צבאי תקף חוליית נ"ט בעיר חאן יונס שבדרום הרצועה. שניים נהרגו בתקיפה.
17:20 - דיווחים פלסטיניים: ישראל תוקפת בדרום רצועת עזה
הפלסטינים מדווחים על ירי ארטילרי של צה"ל מזרחית לעיירה אל-קרארה, שליד חאן-יונס בדרום רצועת עזה. (עינב חלבי ואלישע בן קימון)
16:50 - איראן לוחצת על חמאס להצטרף לירי
ב"איראן אינטרנשיונל", גוף תקשורת שממומן על ידי סעודיה ומזוהה עם האופוזיציה האיראנית, מדווחים אחר הצהריים (יום ג') כי איראן מפעילה כעת "לחץ כבד" על חמאס להגיב צבאית לישראל - ו"לפרוע את הצ'ק".
מנהיג חמאס בחו"ל חאלד משעל מסר כי "ההתנקשות העקובה מדם והנתעבת של כמה ממיטב עמנו בעזה, שהתרחשה היום, היא פשע בוגדני, שיקבל תגובה נחרצת מצד כוחות ההתנגדות המאוחדים. אחדותם באה לידי ביטוי גדול בשטח".
במקביל, בישראל ממשיכים להיערך לתגובה הצפויה של הג'יהאד האיסלאמי כנקמה על חיסול שלושת הבכירים של הארגון שחוסלו הלילה בסיכול ממוקד מהאוויר, אבל ההערכה הראשונית שהוא ישגר רקטות מיד כבר התבדתה - וכעת ההערכה היא שהרקטות ישוגרו בשעות הערב או הלילה. ההנחיה של שר הביטחון יואב גלנט היא להנחית מכת מחץ על כל התארגנות לשיגור רקטות. אחר הצהריים קיים גלנט הערכת מצב נוספת, אחרי זו שנערכה בבוקר, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, בכירי מערכת הביטחון ובהם הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר. בשעה 17:00 צפוי הקבינט המדיני-ביטחוני להתכנס, אחרי ששריו מודרו ממכת הפתיחה של המבצע.
12:58 - מזכ"ל האו"ם למזרח התיכון: "מודאג מההתפתחות בעזה, קורא להימנע מהסלמה"
מזכ"ל האו"ם למזרח התיכון תור וונסלנד גינה את תקיפת צה"ל ברצועת עזה הלילה, ואמר כי "אני מודאג מאוד מההתפתחויות בעזה לאחר שישראל פתחה הבוקר במבצע צבאי נגד חברי תנועת הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני". לדבריו, "מותם של אזרחים בתקיפות האוויריות של ישראל הוא לא מקובל. אני קורא לכל הנוגעים בדבר לנהוג באיפוק מירבי ולהימנע מהסלמה. אני נשאר מעורב במלואו עם כל הצדדים בניסיון למנוע סכסוך רחב יותר עם השלכות הרסניות לכולם". (איתמר אייכנר)
12:38 - בשל המצב הביטחוני: בוטלו אירועי ל"ג בעומר ביישובים בדרום הארץ
בשל המצב הביטחוני ותקיפת צה"ל ברצועת עזה הלילה, ביטלה חסידות חב"ד את אירועי ל"ג בעומר לילדים ביישובים בהם הודיע פיקוד העורף על איסור התקהלויות. מהארגון נמסר כי שליחיו יקיימו אירועים וירטואליים מקומיים בפלטפורמות השונות, וכי "ברחבי היישובים ינועו רכבי שמחה שישמיעו מוזיקת ל"ג בעומר". (קובי נחשוני)
12:33 - גלנט לראשי רשויות בעוטף עזה: עלינו להיות מוכנים לכל תרחיש
שר הביטחון יואב גלנט שוחח עם ראשי רשויות מקומיות בעוטף עזה, והתייחס למצב הביטחוני עקב תקיפת צה"ל ברצועה. לדבריו, "עלינו להיות מוכנים לכל תרחיש, כולל למערכה ממושכת והרחבת טווחי הירי. לא נסבול ירי המאיים על תושבי ישראל, זה אינו רק מעשה טרור, אלא קריאת תיגר על נוכחותינו". הוא הדגיש כי "ישנה חשיבות רבה לכך שהאזרחים יהיו ממושמעים, קשובים וישמעו להוראות מצילות חיים", וכי "מערכת הביטחון תעניק כל סיוע שידרש". (קורין אלבז אלוש)
11:50 - ראש מועצת חוף אשקלון על התקיפה ברצועה: פעילות כזו תייצר שקט לתקופה ארוכה
איתמר רביבו, ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, התייחס לתקיפת צה"ל ברצועת עזה הלילה, ואמר בריאיון ל-ynet radio כי "היינו קצת אחרי המדורות וקיבלנו טלפון, הבנו שאנחנו הולכים לקראת איזשהו סבב והודענו על ביטול כל המסגרות". לדבריו, "לפעילות מהסוג הזה יש בכוחה כדי לשנות את המשוואה, וליצור כאן לתושבי הדרום וגם לישובי העוטף שקט לתקופות ארוכות יותר. אנחנו ערוכים לתת לצה"ל את מרחב הזמן הדרוש כדי להביא שקט לתושבי הדרום". (שרון כידון וישי שנרב)
11:31 - בשל החשש מהסלמה: יותר מ-4,500 תושבי שדרות נערכים ליציאה מהעיר
בעיריית שדרות נערכים לפינוי יותר מ-4,500 תושבים, שצפויים לצאת מהעיר מחר באופן מאורגן, בשל החשש מהסלמה בעקבות תקיפת צה"ל ברצועת עזה. מוקדם יותר הבוקר אישר שר הביטחון יואב גלנט להפעיל את תוכנית "משב רוח" המאפשרת לתושבי עוטף עזה לצאת להפוגה בבתי הארחה ברחבי הארץ. (מתן צורי)
10:25- חמאס: הכיבוש מסלים את התוקפנות, ההתנגדות תמשיך להגן על עמנו
דובר חמאס חאזם קאסם הגיב לתקיפת צה"ל הלילה ברצועה, ואמר כי "הכיבוש מסלים את התוקפנות, והוא נושא באחריות על ההשלכות של תוקפנותו על רצועת עזה". לדבריו, "ההתנגדות תמשיך להגן על עמנו ועל המקומות הקדושים". (עינב חלבי)
10:20 - עוצמה יהודית תחזור להצבעות הממשלה, בן גביר ישתתף בקבינט
על רקע תקיפת צה"ל ברצועת עזה והיציאה למבצע "מגן וחץ", השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע כי סיעתו החליטה לחזור להצבעות עם הקואליציה, אותן החרימו בטענה כי הממשלה אינה "ימין מלא-מלא". במסגרת חזרתו לישיבות הממשלה, בן גביר ישתתף הערב בישיבת הקבינט. מקורביו מסרו שאמר כי "העיקר שאחרי ארבעה חודשים הפסיקו את ההכלה, לא אכפת לי הקרדיט". (איתמר אייכנר, ynet)
9:50 - נשיא התאחדות התעשיינים הורה למפעלים בדרום להיערך לירי טילים
נשאי התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר הורה לפתוח חדר מצב מיוחד כדי לסייע למפעלים בדרום, בשל המצב הביטחוני וסגירת הכבישים באזור. הוא אף הנחה את המפעלים להתכונן למצב של ירי טילים, והורה כי המפעלים החיוניים ימשיכו לפעול כרגיל. (גד ליאור)
9:50 - היועמ"שית אישרה יציאה למבצע ללא כינוס הקבינט
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אישרה כי בהתאם להוראות החוק אין צורך בכינוס הקבינט כדי לנקוט בפעולה הצבאית, לאחר שהוצגה לה תמונת המצב הרלוונטית של גורמי הביטחון. לפני היציאה למבצע "מגן וחץ" הלילה ברצועת עזה לא כונס הקבינט המדיני-ביטחוני.


9:40 - מוקד התמיכה "נפש אחת" פועל במתכונת מוגברת
בעקבות מבצע "מגן וחץ" ולאור המתיחות הביטחונית, מוקד התמיכה "נפש אחת" של אגף השיקום במשרד הביטחון פועל במתכונת מוגברת בטלפון 8944*. (קורין אלבז אלוש)
9:30- בשל המצב הביטחוני: גם עיריות כפר סבא, רעננה והרצליה פותחות מקלטים
עיריות כפר סבא, רעננה והרצליה הודיעו על פתיחת המקלטים בעיר, על רקע תקיפת צה"ל ברצועת עזה במסגרת מבצע "מגן וחץ". מוקדם יותר הודיעו עיריות ראשון לציון, בת ים, יבנה, באר שבע ואשקלון על פתיחת מקלטים. (רענן בן צור)
9:10 - נתניהו וגלנט יקיימו הערכת מצב ביטחונית
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט יקיימו הערכת מצב ביטחונית בשעה 10:30, על רקע תקיפת צה"ל ברצועת עזה במסגרת מבצע "מגן וחץ". מוקדם יותר הוגיע גלנט כי אישר "גיוס מילואים לתפקידים נדרשים במערכים השונים, בהתאם לצרכי צה"ל". (איתמר אייכנר ומורן אזולאי, ynet)
8:09 - בן גביר מודר מחשש שיפלוט מידע שיסכן את המבצע
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מודר מהדיונים ומההחלטות הנוגעים למבצע "מגן וחץ", שבמסגרתו כבר חוסלו שלושה בכירים של הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה, מחשש שירמוז או יפלוט מידע על המבצע המתגבש וכך יסכל את ביצועו. (איתמר אייכנר)
8:04 - אתרי טיול בדרום נסגרו, בראשון לציון ובת ים פותחים מקלטים
רשות הטבע והגנים הודיעה כי הגן הלאומי תל אשקלון, הגן הלאומי תל באר שבע ופארק הבשור יישארו סגורים עד לקבל הנחיות חדשות מפיקוד העורף, בשל המצב הביטחוני בעוטף עזה. עיריות ראשון לציון ובת ים הודיעו על פתיחת מקלטים, ובראשון לציון הוסיפו כי הלימודים במוסדות החינוך המיוחד ומעונות היום העירוניים לא יתקיימו. מוקדם יותר הודיעו עיריות יבנה, באר שבע ואשקלון על פתיחת מקלטים. (גלעד כרמלי ומאיר תורג'מן)
8:01 - על רקע תקיפת צה"ל בעזה: נתניהו ולפיד ייפגשו מחר לתדרוך ביטחוני
ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש מחר עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד לתדרוך ביטחוני, על רקע תקיפת צה"ל ברצועת עזה בתגובה לירי הרקטות בתחילת החודש. (מורן אזולאי וסיון חילאי)
7:50 - גנץ: "ניתן גיבוי מלא. אני מקווה שהממשלה תדע להתנהל באחריות גם בהמשך"
יו"ר המחנה הממלכתי ושר הביטחון לשעבר בני גנץ התייחס לתקיפת צה"ל בעזה, ופרסם בחשבון הטוויטר שלו כי "אני מברך על הפעולה החשובה הלילה ברצועה ועל שימוש המדיניות ההתקפית". לדבריו, "אויבינו שגו בהערכת המצב. ניתן גיבוי מלא לצה"ל וכוחות הביטחון בכל פעולה, ואני מקווה שהממשלה תדע להתנהל בשילוב הנדרש בין נחישות ואחריות גם בהמשך". (אלישע בן קימון)
7:25 - דובר צה"ל: "מודיעין מורכב אפשר לנו את ההפתעה והתחבולה"
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי התייחס לתקיפת צה"ל הלילה ברצועת עזה, ואמר בריאיון ל-ynet radio כי "נערכנו לתקיפה כבר ברמדאן. התחלנו איסוף מודיעיני מורכב שאפשר לנו את ההפתעה והתחבולה. בתוך שניות בודדות שלושת היעדים הותקפו והשגנו את התוצאה המבצעית שרצינו". הוא הוסיף כי פרט לשלושת בכירי הג'יהאד האיסלאמי שחוסלו, "תקפנו עשר מטרות של הארגון, בהן תשתית ייצור רקטות ומוצבים. אם נידרש - נעמיק את הפגיעה יותר. אנו ערוכים לכל תרחיש". (שרון כידון וישי שנרב)
7:00 - צה"ל פתח במבצע בעזה: 3 בכירים בג'יהאד האיסלאמי חוסלו, מצב מיוחד בעורף
צה"ל פתח במבצע ברצועת עזה וחיסל בכירים בג'יהאד האיסלאמי, שבוע אחרי סבב הלחימה הקצר שבמסגרתו נורו יותר מ-100 רקטות לישראל: דובר צה"ל הודיע הלילה (שלישי) כי הצבא פתח במבצע "מגן וחץ", וחיסל במכת הפתיחה שלושה בכירים בג'יהאד האיסלאמי. בעקבות המבצע, שר הביטחון יואב גלנט הודיע על "מצב מיוחד בעורף" ואישר גיוס מילואים "לתפקידים נדרשים, בהתאם לצרכים". כבישים נחסמו בעוטף עזה, הופסקה תנועת הרכבות מדרום לאשקלון ופיקוד העורף פרסם הנחיות מיוחדות. זו רשימת המחוסלים, אלו הנחיות פיקוד העורף.
לפי הודעת צה"ל, בפעילות המשותפת גם לשב"כ חוסלו חליל בהיתיני, מפקד מרחב צפון רצועת עזה של הג'יהאד האסלאמי, האחראי על ירי הרקטות לעוטף בחודש האחרון; טארק עז א-דין, בכיר בארגון האחראי על הכוונת פיגועי טרור ביו"ש מרצועת עזה, וג''יהאד גנאם, מזכיר המועצה הצבאית של ארגון הטרור. הקבינט המדיני-ביטחוני לא כונס לפני פתיחת המבצע, ושריו לא אישרו גם את חידוש הסיכולים הממוקדים. בתקיפה, נגד שלושה יעדים במקביל, השתתפו כ-40 כלי טיס שונים.
התקיפות נמשכו גם לאחר מכת הפתיחה הראשונית, שבה חוסלו הבכירים. מטוסי ומסוקי קרב של צה"ל תקפו אתרים לייצור אמצעי לחימה, בהם סדנאות לייצור רקטות בחאן יונס, וכן אתר אשר שימש גם לייצור רכיבי בטון ששימשו לבניית מנהרות טרור. כמו כן, הותקפו שישה מתחמים צבאיים של הגיהאד האיסלאמי, רובם שימשו כמחסני אמצעי לחימה וכתשתיות לוגיסטיות של הארגון. בנוסף, הותקפה עמדה צבאית של הג'יהאד בדרום הרצועה. הפלסטינים דיווחו גם על ירי פגזים מהים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני בהמשך היום. ישראל העבירה מסרים לחמאס שהם לא על הכוונת. "המבצע ממוקד נגד הג'יהאד האיסלאמי", אמר דובר צה"ל.
לפי משרד הבריאות בעזה, בסך הכול נהרגו 12 בני אדם בתקיפות הלילה ו-20 נפצעו. לפי דיווחים פלסטינים, נהרגו בין היתר בתו בת החמש של בהיתיני, רעייתו של גנאם ובני משפחתו של א-דין. בנוסף, דווח על תקיפות ברפיח, בחאן יונס ובשכונת סג'עייה בעזה.
הפלסטינים אמרו כי בתקיפות מטוסי הקרב ומסוקי הקרב צה"ל השמיד לחלוטין את המתקנים הצבאיים של הג'יהאד האיסלאמי, בשונה מתקיפות קודמות. מלבד החשש מרקטות מעזה, הועלתה הכוננות בצה"ל והנחיות חודדו בפיקוד המרכז ובאוגדת איו"ש מחשש לפיגועים בגדה.
שר הביטחון יואב גלנט, שנמצא בבור בקריה עם הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי ובכירים נוספים בצה"ל, אישר החלטה על "מצב מיוחד" בעורף. גלנט אמר כי "צה״ל ושב"כ ביצעו הלילה במדויק את משימתם נגד הנהגת הג’יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. כל גורם טרור שיפגע באזרחי ישראל, יצטער על כך. ‏נרדוף ונשיג את אויבינו". גלנט אישר הלילה גם את הפעלת תוכנית ״משב רוח״, המאפשרת לתושבי העוטף לצאת להפוגה בבתי הארחה ברחבי הארץ.
פיקוד העורף פרסם הנחיות מיוחדות לאזורים המרוחקים עד 40 ק"מ מרצועת עזה - עוטף עזה, מערב לכיש, מערב הנגב, לכיש ומרכז הנגב - ואמר כי הן תקפות עד ל-10 במאי בשעה 18:00. בין השאר, נאסרו התקהלויות בשטח פתוח של עד 10 אנשים, ובמבנה של עד 100 אנשים. לימודים גם כך לא מתקיימים עקב חופשת ל"ג בעומר, אבל ההנחיות תקפות גם למחר - ולפיהן גם ביום רביעי לא יתקיימו לימודים באזורים אלו.
בנוסף, לאור הערכת המצב, הוחלט על סגירת צירים ואתרים. תנועת הרכבות בין אשקלון לשדרות הופסקה, ובנוסף נחסמו בין היתר כביש 4 (מצומת זיקים עד נתיב העשרה), כביש 34 (מצומת יד מרדכי ועד צומת ניר עם), כביש 232 (במקטעים ממפלסים לסעד ומניר יצחק עד לכרם שלום) וכלל צירי הגישה החקלאיים מערבית לכביש 232. הרשימה המלאה - כאן. חוף זיקים נסגר למבקרים.


בעקבות פתיחת המבצע והעלאת הכוננות, הורה מפקד המחוז הצפוני במשטרה להקפיא הגעת אוטובוסים נוספים להילולה בהר מירון, אבל כשעתיים לאחר מכן בוטלה ההנחיה.
לצד זאת, הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, על סגירת המעברים ארז וכרם שלום לתנועת עוברים וסחורות מרצועת עזה לישראל - ולהפך. ההחלטה, נמסר, נכנסה לתוקף באופן מיידי ועד להודעה חדשה.
בבאר שבע הודיעו על פתיחת מקלטים. בשדרות חזרו על הנחיות פיקוד העורף וביקשו "מכל מי שנמצא עדיין במדורות, לכבות בבטחה את המדורה ולהתפנות לבתים".
המבצע בעזה החל כשבוע אחרי סבב הלחימה הקצר מול הג'יהאד האיסלאמי, שהחל במותו של האסיר שובת הרעב חאדר עדנאן, וכלל מטח של 104 רקטות לעבר ישראל - ותגובה רפה יחסית מצד צה"ל. אחת המטרות הבולטות במבצע הייתה "סגירת חשבון" עם מחוללי הטרור ביהודה ושומרון, וגורמים בשב"כ אמרו כי "מדובר בשינוי משוואה". המבצע נוהל במקביל מחפ"ק המבצעים המיוחדים של שב"כ ומהבור בקריה.


השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שתקף את אותה תגובה בסבב הקודם, צייץ מיד לאחר מכת הפתיחה: "הגיע הזמן!". אחר כך כתב: "מברך את ראש הממשלה על הפעילות היזומה בעזה. מדובר בהתחלה יפה. הגיע הזמן לשינוי המדיניות בעזה".
שר האוצר והשר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ', צייץ: "אזרחי ישראל בידיים טובות ומי שיפגע בנו צריך לדעת שהוא לא יינקה. בזמן ובעיתוי הנכון. תודה לצה"ל ולכוחות הביטחון על הביצוע ולראש הממשלה ושר הביטחון על ההובלה. חיבוק גדול לתושבי הדרום ותודה לאזרחי ישראל שנותנים אמון גם כשאי אפשר לומר הכל בזמן אמת. צה"ל ערוך להמשך".

1 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט בקריה בת"א, הלילה
הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט בקריה בת"א, הלילה
הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט בקריה בת"א, הלילה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

גורם מדיני בכיר אמר: "ישראל הבהירה בעבר ומבהירה כעת - כל מי שיוזם פעילות טרור נגדנו לא יינקה. נגן על אזרחי ישראל בכל מקום ובמלוא העוצמה". הבכיר המדיני קרא לקהילה הבינלאומית לגנות את הירי לעבר אזרחי ישראל מתוך ריכוזי אוכלוסיה אזרחית בעזה, ולהביע תמיכה ברורה וחד-משמעית בזכותה של ישראל להגן על עצמה: "צה״ל וזרועות הביטחון פועלים וימשיכו לפעול באופן ממוקד לסיכול יעדי טרור, על בסיס מודיעין מדויק, ובמאמץ להימנע ככל הניתן מפגיעה בבלתי מעורבים".
בגדודי אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, אישרו את חיסול הבכירים ואמרו כי הם "אבלים על שלושה מראשיהם ונשותיהם, כתוצאה מהפגיעה הישראלית ברצועת עזה. דם השהידים יגביר את נחישותנו, ולא נעזוב את עמדותינו. ההתנגדות תימשך".
בחמאס אמרו כי הם "אבלים עם עמנו הפלסטיני הגדול. קבוצה של מנהיגי התנגדות, שהיו אחים לדם ולנשק, נרצחו על ידי הבוגדנים הציונים. אנשינו יודעים להכות את האויב ולהגיב לפשעו הנתעב".
מנהיג חמאס, איסמעיל הנייה, אמר כי "רצח המנהיגים בפעולה בוגדנית לא יביא ביטחון לכובש, אלא יותר התנגדות. האויב טעה בהערכותיו וישלם את המחיר על פשעו, וההתנגדות לבדה תקבע את השיטה".

אלו המחוסלים במכת הפתיחה

אחרי מכת הפתיחה האווירית וחיסול בכירי הג'יהאד האיסלאמי, בצה"ל ובשב"כ מסרו פרטים עליהם. לדבריהם, חליל בהיתיני, האחראי על הירי הרקטי למרחב עוטף עזה בחודש האחרון, הוא המפקד הבכיר המבצעי בארגון ומפקד מרחב צפון רצועת עזה. בנוסף, בהיתיני היה אחראי לאישור וביצוע כלל פעולות הטרור ממרחב צפון הרצועה. הוא עסק בהכוונת ותכנון פיגועים בעורף ישראל ותכנן ירי לעבר שטח ישראל.
בהיתיני, בן 44 מעיר עזה, החל את פעולתו בג'יהאד בסוף שנות ה-90 ובמהלך השנים היה מעורב בפעולות טרור רבות נגד ישראל – לרבות קידום פיגועי התאבדות, מטען, ירי רקטי והכוונת פעילות טרור ביו"ש. לאחר חיסולו באוגוסט 2022 במסגרת מבצע "עלות השחר" של תייסיר ג'עברי - שנחשב ליד ימינו של מנהיג הג'יהאד, נכנס בהיתיני לתפקידו. בהיתיני, שחוסל על ידי מטוסי קרב, חבר במועצה הצבאית של הג'יהאד ברצועת עזה ויש לו קשר ישיר עם גורמים בכירים בלשכה המדינית.
במקביל, חוסל בתקיפת מסוקי קרב טארק עז א-דין, האחראי על הכוונת פעולות הג'יהאד ביו"ש מרצועת עזה. הוא תכנן וקידם פיגועים נוספים נגד תושבי ישראל. עז א-דין, בן 49, הוא במוצאו מעראבה שבשומרון. בשנים האחרונות הוא התקדם לדרג הפיקוד של הג'יהאד בעזה והיה אמון על הקשר בין הג'יהאד האסלאמי בעזה לבין שלוחת הטרור ביהודה ושומרון, על העברת כספים, על הסתה ועל הכוונה לביצוע פעולות טרור בשטחי ישראל מרצועת עזה.
עז א-דין היה כלוא בישראל ושפוט למאסר עולם ו-25 שנים, על רקע מעורבתו בפיגוע התאבדות ופיגועי מטענים בתחילת שנות ה-2000. הוא שוחרר מהכלא וגורש במסגרת עסקת שליט ברצועת עזה והשתקע בשכונת רמאל בעיר עזה.
המחוסל השלישי הוא ג'יהאד גנאם, מזכיר המועצה הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. גנאם, בן 62 מרפיח, הוא מהפעילים הבכירים והוותיקים ביותר של ארגון הטרור. הוא מילא תפקידי מפתח בארגון הטרור, כדוגמת ראש מרחב דרום. בתפקידו האחרון היה אחראי על התיאום והעברת כספים ואמצעי לחימה בין הג'יהאד לחמאס, ועסק רבות בקידום פעולות טרור ברצועת עזה, ביו"ש ובחו"ל.