סגור

בלעדי
ניסיון נוסף להדיח בכיר באוצר, הפעם בעזרת השיננית

אחרי שנים של נסיונות להדיחו, שנדחו ע"י שלוש ערכאות משפטיות, חזר הבכיר באגף השכר יובל מכפש לתפקידו - רק כדי לקבל זימון לשימוע. בין הטענות נגדו: דיווח שגוי על שעות עבודה, כולל יציאה לטיפול של שיננית

למרות שמנהל יחידת חקירות ומודיעין באגף השכר באוצר, יובל מכפש, זוכה לחלוטין בשלוש ערכאות (כולל בבית המשפט העליון) מעבירות משמעת חמורות שיוחסו לו - וחזר באפריל השנה לעבודה אחרי השעייה של שנתיים, ולמרות שבית הדין לעבודה הורה בחודש מאי האחרון למשרד האוצר להחזיר לו את כל סמכויותיו לאחר ניסיון בוטה לשלול אותן וביטל את "הגלייתו" למשרד מרוחק — באוצר ממשיכים במהלכים להדיחו.
לכלכליסט נודע, כי ביום חמישי האחרון קיבל מכפש מכתב בדבר "הכוונה לסיים את העסקתך" והוא זומן לשימוע לפני פיטורין, בטענה לפגמים רבים לכאורה בהתנהלותו. על המכתב חתומה סופי עופר, מ"מ סמנכ"לית בכירה להון אנושי. המכתב ממוען לכל צמרת האוצר, ובין השאר לממונה על השכר קובי בר נתן, מנהלו של מכפש ומי שהוביל בעבר ביחד עם קודמו ערן יעקב את המהלכים להדחת מכפש, והמשנה שלו אפי מלכין, אשר מאז חזרתו של מכפש לעבודה משמש כמנהלו הישיר.
2 צפייה בגלריה
מימין יובל מכפש ו קובי בר נתן
מימין יובל מכפש ו קובי בר נתן
מימין: יובל מכפש וקובי בר נתן
(צילום: דוברות משרד האוצר)
למרות שבית הדין לעבודה העיר כבר במאי לאוצר - "הרצחת וגם ירשת?!", והמליץ לצדדים "לעשות מאמץ אמיתי לחזור ולעבוד בצוותא" חרף המשקעים הכבדים, ובעיקר "להיעזר בגורם מקצועי — מגשר או יועץ ארגוני או כל דמות אחרת המקובלת על הצדדים, במטרה לרכך את כניסתו של מכפש חזרה לתפקיד", המדינה לא עשתה כן.
כבר עם חזרתו של מכפש לתפקידו נערכו בינו לבין בר נתן ומלכין שיחות קשות, מהן עלה שבאוצר לא קיבלו ברוח טובה את החלטות בתי המשפט וניסו — גם אחרי שאולצו להחזיר למכפש את סמכויותיו - להצר את צעדיו ולסרס את תפקודו. מלכין אף הבהיר למכפש כי למערכת אין אמון בו, וכי הממונה על השכר "עדיין שוקל את צעדיו" ביחס להליך פיטוריו בשל "אי התאמה", שהחל כבר ב־2019 ואשר הוקפא בעבר עד לסיום ההליך המשמעתי נגד מכפש.
"דיווח צמוד על כל יציאה"
לטענת עורכת דינו של מכפש, אילה הוניגמן, מאז חזרתו לעבודה המשיכו באוצר "לחפש" את מכפש. היא התריעה על כך כבר בחודש יולי במכתב ששלחה לבר נתן: "למרבה הצער, אתה בוחר להתעלם מהמלצת בית הדין לעבודה ומכללי מינהל תקין, שלא לומר התנהלות אנושית ומכבדת בין מנהל לעובד", היא כתבה לו אז. "מיום חזרתו של מכפש ועד היום אתה עושה מאמץ ומשתמש בכל אמצעי העומד לרשותך על מנת לנסות ולהכשיל את מכפש ולהקטינו מול עובדיו. אתה מחפש אותו בכל צעד ושעל".
כבר אז היא הזהירה: "אתה חותר ללא לאות לפגוע במכפש ולדחוק את רגליו אל מחוץ למשרד. המיקרו־ניהול בו אתה נוקט לאחרונה ביחס למר מכפש ושבמסגרתו אתה מנחה את מר מלכין לקבל ממכפש דיווח צמוד על כל יציאה בתפקיד, כל החתמה, כל פעולה וכל פגישה — מהווה התעמרות חמורה". בנוסף טענה הוניגמן בפני בר נתן כי "הבירורים האינסופיים, המלווים בנימה חשדנית ומטילת דופי, הצורך לתת הסבר על כל פעולה פשוטה שמבצע באופן שמסרבל ומסכל את עבודתו, האיסור לצאת לכנסים, להרצאות או לפגישות שהינן חלק בלתי נפרד מתפקידו — אף אלו מהווים התעמרות קשה וחמורה".
2 צפייה בגלריה
מימין פרקליטתו של מכפש עו"ד אילה הוניגמן והמשנה לממונה על השכר אפי מלכין
מימין פרקליטתו של מכפש עו"ד אילה הוניגמן והמשנה לממונה על השכר אפי מלכין
מימין: פרקליטתו של מכפש עו"ד אילה הוניגמן והמשנה לממונה על השכר אפי מלכין
(צילומים: משרד האוצר, גבריאל בהרליה)
גם מכפש כתב אז מיילים ברוח דומה למלכין, למשל בסוף יולי: "קביעת סט של כללים לעובד ספציפי בשונה מעובדי הארגון לא תעבור אף מוטב שיפוטי, ואף יכולה להעיד כאלף עדים על התעמרות ושיקולים זרים".
"נמצאו פגמים בהתנהלות"
והרי אקדח שמופיע במערכה הראשונה — יורה במערכת האחרונה. במכתב הזימון לשימוע שנשלח למכפש נכתב כי היה מצופה ממנו עם שובו לעבודה, "להקפיד על קלה כחמורה בכל הקשור להנחיות החלות עליך כעובד בשירות המדינה" — זאת בעיקר בשל היותו אחראי על עובדים ומנהל יחידה אשר עיסוקה בתחום המשמעת.
אולם לטענת האוצר, "מצאו הממונים פגמים רבים בהתנהלותך. בכלל זה התעלמות מהנחיות הממונים עליך, אי עמידה בהוראות התקשי"ר והנחיות נציבות שרות המדינה ביחס לדיווחי נוכחות, אי עמידה בהנחיות מנהליך בדבר סדרי עבודתך, ניסיונות לדווח על שעות עבודה בשעות בהן עסקת בענייניך הפרטיים ואי־קיום הוראות בדבר הימנעות מטיפול בנושאים בהם יש לך ניגוד עניינים".
עוד נטען כי בעת בירור עם מכפש ביחס לחלק מהאירועים, "הפגנת התעלמות וזלזול, וגם במקרים בהם ניסית להסביר את מעשיך, לא היה כדי לספק הסבר המניח את הדעת". לטענת האוצר, התנהגויות אלה, "בהיקף כה רב ובתקופה יחסית קצרה, וזאת תוך אי הפקת לקחים מצדך ביחס לפגמים אשר נפלו בהתנהלותך, הביאו לפגיעה ממשית באמון של הממונים עליך בך, וביכולת שלך לתפקד כמנהל יחידת החקירות, תפקיד הדורש רמת אמינות ואמון גבוהה ביותר".
באוצר מייחסים למכפש "דיווחים על עיסוקים פרטיים בשעות העבודה" - כמו הדיון בעניינו בבית הדין לעבודה ואיסוף טלפון ברעננה, ולא ליד המשרד בירושלים
כאשר קוראים לעומק את פרטי הטענות במכתב, קשה שלא להיזכר באזהרה המוקדמת של עו"ד הוניגמן וגם להעלות תהיות לגבי הנושאים שבהם בוחרים לעסוק בכירי אגף השכר באוצר. יותר מכך, מטריד לחשוב כמה אנרגיה וזמן מושקעים בשירות הציבורי בדקדקנות הביורוקרטית על חשבון מהות.
כך למשל, מפורטים במכתב מועדים שבהם מכפש לא החתים כרטיס נוכחות כשיצא ממשרדו למשרד הראשי או לפגישת עבודה בנציבות שירות המדינה, כפי שהונחה לעשות על ידי מלכין. "אופן החתמה זה, כפי שבוצע על ידך, אינו מאפשר כל מעקב אפקטיבי על שעות נוכחותך בפועל בעבודה", לשון המכתב.
בנוסף, תחת הכותרת הבומבסטית "ניסיון לדווח על עיסוקים פרטיים כשעות עבודה", מפרט המכתב ארבעה מקרים שעיון בהם, נדמה, מגחיך את הכותרת: דיווח של מכפש על שעות עבודה בזמן הדיון ב־6 במאי בבית הדין לעבודה שבו הוא נאבק על זכויותיו, וזאת בניגוד להוראה בתקשי"ר; טיפול אצל שיננית והנסיעה אליה ואל העבודה — 3:45 שעות במצטבר עליהן דיווח כ"שעות מחלה", שבאוצר רואים כדבר בעייתי המנוגד לתקש"יר; שעתיים שבהן יצא לאסוף מכשיר טלפון נייד של העבודה ששדרג, תוך ביקורת על כך שבחר לאסוף אותו בסניף מרוחק של "פלאפון" ברעננה סמוך לביתו (מכפש גר בכפר סבא) ולא בסניף בירושלים ליד המשרד; ודיווח על שעות הנסיעה הלוך וחזור של מכפש אל יום עיון אגפי בירושלים ולא רק על שעות יום העיון עצמו, בניגוד להנחיות הנציבות.
פעל לכאורה בניגוד עניינים
בהמשך המכתב נטען כלפי מכפש כי פעל לכאורה בניגוד להסדר ניגוד עניינים, שעליו חתם עם חזרתו לתפקיד. מדובר בהסדר שנדרש נוכח הייצוג של מכפש בהליכים נגדו בידי עו"ד הוניגמן, אשר מייצגת ברבים מתיקי המשמעת המטופלים על ידי יחידת החקירות.
במכתב מפורט מקרה שבו מכפש נשאל על ידי תובעת מטעם המדינה, באופן חריג יש לציין, מה לדעתו העונש שיש להטיל על שני עובדים ברשויות מקומיות שהורשעו בעבירות משמעת. מכפש העביר את המלצתו, למרות שהיה מנוע מלטפל בתיקים אלה, היות והעובדים מיוצגים בידי עו"ד הוניגמן, ונמצאים ברשימה שהועברה לו מבעוד מועד. מכפש טען אז כי הדבר נעשה בשוגג. כעת נטען במכתב, כי "יש בהתנהלותך לכל הפחות התרשלות".
מקרה נוסף נוגע לשאילתה שהעביר מכפש ללשכה המשפטית באוצר בנוגע לניגוד עניינים פוטנציאלי ביחס לתיק חקירה ברשות ניקוז ירקון, אשר הגיע לטיפולו. זאת מאחר ובשלב מסוים גילה, לדבריו, כי אחד העדים בתיק יוצג בידי עו"ד הוניגמן בהליך אחר. במכתב הזימון לשימוע מעלים באוצר תהיות ביחס להתנהלות של מכפש בנוגע לתיק זה.
עו"ד הוניגמן מסרה בתגובה: "כבר עם קבלת ההחלטה של בית הדין לעבודה, החל הממונה על השכר בתפירת התיק במטרה לדחוק את רגליו של מכפש מחוץ לשירות המדינה. הוא אף לא ניסה להסתיר מהלך זה. אין דבר וחצי דבר ענייני בהליך זה וכל כולו מונע משיקולים זרים. יובל מכפש מתכוון להילחם על שמו הטוב, כפי שעשה בשלוש השנים האחרונות".