סגור

ארה"ב תעלה באו"ם הצעה להפסקת אש מיידית; דובר צה"ל: "עצרנו בשיפא בכירים"

מסתערבים עצרו ליד יריחו מחבל שהתכוון לבצע פיגוע התאבדות, שלושה חוסלו בחילופי אש; לפי תא"ל דניאל הגרי, במבצע בבית החולים בעזה נעצרו 550 מחבלים; ציין כי מחבלים נוספים ממשיכים להתבצר בחדר המיון; הצעת ארה"ב שתעלה להצבעה באו"ם תכלול גם קריאה לשחרור החטופים

23:30 - התרעה על חשש לחדירת מחבלים הופעלה בעמיחי שבשומרון. התרעה על חשש לחדירת מחבלים הופעלה בהתנחלות עמיחי שבשומרון. בהודעת פיקוד העורף נכתב: "היכנסו מייד למרחב מוגן בתוך הבית וסגרו היטב את הדלת. אין לעמוד מול הדלת והחלון, והימנעו מתנועה ומרעש". (אלישע בן קימון)
22:35 - "הפוגה הומניטרית מיידית": האיחוד האירופי קרא להפסיק את המלחמה. האיחוד האירופי פרסם הצהרה שבה הוא קורא ל"הפוגה הומניטרית מיידית בעזה שתוביל להפסקת אש", בתמיכת כל 27 המדינות החברות באיחוד.

14 צפייה בגלריה
הרס כבד בשכונת חמד בחאן יונס מלחמת חרבות ברזל 15.3.24
הרס כבד בשכונת חמד בחאן יונס מלחמת חרבות ברזל 15.3.24
הרס בשכונת חמד בחאן יונס
(צילום: EPA)

22:20 - ארה"ב: נעלה מחר להצבעה באו"ם את ההצעה להפסקת אש ושחרור החטופים. ארה"ב תעלה מחר להצבעה במועצת הביטחון של האו"ם הצעת החלטה הקוראת ל"הפסקת אש מיידית ובת-קיימא" ברצועת עזה - כמו גם לשחרור כל החטופים המוחזקים בידי חמאס. כך אמר דובר משלחת ארה"ב לאו"ם נייט אוונס. לדבריו, ארה"ב עבדה על ההצעה בשבועות האחרונים, שתתמוך במאמצים להבטיח הפסקת אש ושחרור של החטופים, מה שבתורו יאפשר להגדיל את כמויות הסיוע שנכנסות לעזה.
21:20 - ליד יריחו: מסתערבים עצרו מחבל שהתכוון לבצע פיגוע התאבדות, 3 חוסלו בחילופי אש. לוחמים מסתערבים ממג"ב איו"ש, בהכוונת שב"כ, עצרו מחבל שהתכוון להוציא פיגוע התאבדות, וחיסלו שלושה מחבלים במחנה הפליטים עקבת ג'בר שמדרום ליריחו. לפי ההודעה, במסגרת המבצע המשותף "כוח המסתערבים הגיע תוך התקדמות טקטית בצורה סמויה לבית משפחתו של המחבל וסגר על המבנה. עם הגעת כוח המסתערבים למבנה החל המחבל להימלט. במהלך חילופי אש במקום והשלכת מטענים על הכוחות, כוח המסתערבים השיב באש מדויקת ונטרל שלושה מחבלים. המחבל שלא הצליח להימלט נעצר והועבר לחקירה בשב"כ. (יואב זיתון, אלישע בן קימון ומאיר תורג'מן)
20:50 - דובר צה"ל: עצרנו בשיפא בכירים - שאת זהותם עדיין לא נוכל לפרסם. דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר בהצהרה כי המצבע בבית החולים שיפא הוא "המבצע עם ריכוז המחבלים הגדול ביותר שתפסנו מאז תחילת המלחמה - 550 מחבלים". לדבריו, "רבים מהמחבלים בשיפא נכנעו לכוחותינו, זו מכה קשה לג'יהאד האיסלאמי. במהלך היממה האחרונה נכנסנו לתוך המבנה הקטארי, שבו התבצרו מחבלים. הם חוסלו, ועצרנו בכירים חשובים מאוד, שאת את זהותם לא נוכל עדיין לפרסם כי הם מחזיקים במודיעין חשוב".


הגרי הוסיף עוד כי "חמאס והג'יהאד האיסלאמי חטפו מכה קשה", וכי "מי שלא נכנע לכוחותינו - נהרג". הוא ציין כי מחבלים נוספים ממשיכים להתבצר בחדר המיון, והוסיף: "תהיה פה עוד לחימה ממושכת, יהיו עוד מספר ימים למבצע". (סיון חילאי)

14 צפייה בגלריה
חיילים צה"ל בית החולים שיפא רצועת עזה 21.3.24 מלחמת עזה
חיילים צה"ל בית החולים שיפא רצועת עזה 21.3.24 מלחמת עזה
חיילי צה"ל פועלים בשיפא
(צילום: דובר צה"ל)


20:40 - בלינקן על השיחות בקטאר: "הפערים הצטמצמו, יש עבודה אבל זה אפשרי". מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר במסיבת עיתונאים שקיים לצד שר החוץ המצרי בקהיר כי "יש הסכמה בין ארה"ב לשותפותיה כי יש צורך בהפסקת אש מיידית ובת-קיימא ברצועת עזה". בלינקן התייחס לשיחות בקטאר, אמר ש"הפערים הצטמצמו", וציין כי ארה"ב "ממשיכה ללחוץ כדי להגיע להסכם". לדבריו, "יש עדיין עבודה כדי להשיג זאת אבל זה אפשרי". המזכיר התייחס גם לשיחות על נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, ואמר כי "העבודה נמשכת ויש התקדמות". (ליאור בן ארי ורויטרס)

14 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ביקור ב סעודיה 20.3.24
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ביקור ב סעודיה 20.3.24
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן
(צילום: Evelyn Hockstein / POOL / AFP)

20:18 - הירי למטולה אחרי הצהריים: טיל פגע בבית מלון, אין נפגעים. בית מלון נפגע ככל הנראה מטיל נ"ט שנורה אחרי הצהריים למטולה. אין נפגעים. (יאיר קראוס)
20:15 - אזעקות המתריעות על ירי טילים הופעלו במושב רמות נפתלי ובמרכז אזורי מבואות חרמון.
19:50 - עיריית נהריה הבהירה בעקבות הדיווחים על פיצוצים: "מקורם - ביירוטים מצפון לעיר". עיריית נהריה פרסמה הודעת הבהרה בעקבות דיווחים על הדי פיצוצים שנשמעו באזור, ומסרה כי "מקורם של הדי הפיצוצים שנשמעו בדקות האחרונות הינם בעקבות שיגורים ויירוטים במרחב היישובים שצפונית לעיר נהריה. חשוב להדגיש כי לא היו שיגורים לעבר תחומי העיר ולכן לא הופעלה התרעה". עוד נמסר כי "בשלב זה אין כל הנחיות נוספות לתושבי נהריה". (יאיר קראוס)
19:25 - אזעקות המתריעות על ירי טילים הופעלו בבצת ובשלומי שבגליל המערבי.
19:10 - גורמים המעורים במגעים לעסקה: "אין פריצת דרך - אך יש התקדמות". גורמים המעורים במגעים לעסקת חטופים אמרו כי הפסגה בדוחא אומנם לא מעידה על פריצת דרך, אך לטענתם "יש התקדמות מדודה וחשובה בשיחות". לדברי הגורמים, "יש הידברות, וראש ממשלת קטאר, ראש ה-CIA וויליאם ברנס וראש המודיעין המצרי עבאס כמאל כולם מגיעים לקטאר כדי לתת רוח גבית לתהליך, לדחוף ולסייע במהלך שמתחיל להתקדם. יש עוד דרך ארוכה ומורכבת אבל בהחלט יש התקדמות". הגורמים הוסיפו כי "הייתה הצעה של חמאס שלא מקובלת לחלוטין. הייתה תשובה ישראלית שלא מקובלת על חמאס, והמו"מ נועד לצמצם פערים". (איתמר אייכנר)

14 צפייה בגלריה
וויליאם ברנס המועמד של ג'ו ביידן לתפקיד ראש ה- CIA
וויליאם ברנס המועמד של ג'ו ביידן לתפקיד ראש ה- CIA
וויליאם ברנס
(צילום: איי פי)

18:50 - מת מפצעיו מפקד בג'יהאד האיסלאמי בג'נין שנפצע אתמול בתקיפת צה"ל. מת מפצעיו המחבל מוחמד חוואשין שנפגע אתמול בתקיפה האווירית של צה"ל בג'נין. בתקיפה חוסל גם המחבל אחמד ברכאת, שביצע את פיגוע הירי בחרמש במאי 2023, שבו נרצח מאיר תמרי ז"ל. לפי הודעת צה"ל ושב"כ, חוואשין היה מפקד תשתית הטרור של הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני בג'נין. (עינב חלבי)
18:35 - צה"ל: חיל האוויר תקף חוליית מחבלים ותשתיות טרור של חיזבאללה בדרום לבנון. דובר צה"ל עדכן כי מטוסי קרב ומסוק קרב תקפו חוליית מחבלים, תשתיות טרור ומבנים צבאיים של חיזבאללה בשטח לבנון. "לפני זמן קצר מסוק קרב תקף חוליית מחבלים במרחב טיר חרפה. בנוסף, מטוסי קרב תקפו שלוש תשתיות טרור במרחבים יארון, יארין ועיתא א-שעב, לצד שלושה מבנים צבאיים במרחבים מיס אל-ג'בל וכפר חולא". כמו כן, דובר צה"ל עדכן כי במהלך השעות האחרונות זוהו מספר שיגורים שחצו משטח לבנון לעבר מרחבים שונים בצפון הארץ. כוחות צה"ל תקפו את מקורות הירי. (יואב זיתון)
18:30 - דיווח בלבנון על תקיפה ישראלית; חיזבאללה טוען שירה על "מבנה צבאי". רשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, דיווחה כי צה"ל תקף ביארין שבדרום לבנון. במקביל, חיזבאללה לקח אחריות על ירי לשטח ישראל שלטענתו התבצע ב-17:30. ארגון הטרור, שלקח מהבוקר אחריות על שלוש תקריות ירי לישראל, טען כי ירה לעבר מבנה צבאי. (ליאור בן ארי)

14 צפייה בגלריה
תקיפה ישראלית ב לבנון 21.3.24
תקיפה ישראלית ב לבנון 21.3.24
תקיפה ישראלית בלבנון
(צילום: AFP)

18:15 - המו"מ לעסקת חטופים: ראש המוסד יטוס מחר לקטאר - וייפגש עם ראש ה-CIA. ראש המוסד דוד ברנע יצא מחר לקטאר למפגש עם ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד אל-ת'אני ושר המודיעין המצרי עבאס כמאל לקידום שחרור החטופים. כך מסרה לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו. מפגש הבכירים יתקיים במסגרת המשא ומתן בדוחא, ומטרתו לקדם את המאמצים להשבת החטופים והחטופות. (איתמר אייכנר)
18:10 - דיווחים: ארה"ב תקרא באו"ם ל"הפסקת אש מיידית" - ולשחרור כל החטופים. ארה"ב תציג בקרוב במועצת הביטחון של האו"ם הצעת החלטה הקוראת ל"הפסקת אש מיידית ובת-קיימא" ברצועת עזה - ולשחרור של כל החטופים המוחזקים בידי חמאס. כך דווח בכמה כלי תקשורת אמריקניים, ביניהם CNN ו-NBC. לפי הדיווחים, השפה שבה מנוסחת ההצעה היא הבוטה ביותר שארה"ב השתמשה בה עד כה באו"ם מאז פרוץ המלחמה. ממשל ביידן הטיל וטו על כמה הצעות במועצת הביטחון שקראו להפסקת אש במלחמה, ולמרות השינוי ברטוריקה, ארה"ב ממשיכה לקשור בין הפסקת אש לשחרור החטופים. לפי CNN, ההצעה עשויה לעלות להצבעה עוד השבוע.
17:45 - צה"ל על הפיצוצים באילת: יורטה מטרה אווירית חשודה בדרכה לישראל. דובר צה"ל עדכן בהמשך לפיצוצים שנשמעו באילת כי "לוחמי ההגנה האווירית יירטו בהצלחה מטרה אווירית חשודה שעל פי החשד עשתה את דרכה לשטח ישראל ממרחב ים סוף". לפי צה"ל, המטרה לא חצתה לשטח ישראל והאירוע הסתיים. (יואב זיתון)
17:40 - פיצוצים באזור אילת: טיל מיירט שוגר לעבר מטרה חשודה.
17:25 - האזעקות בקריית שמונה: 2 שיגורים זוהו - אחד יורט. בהמשך לאזעקות שנשמעו לפני זמן קצר בקריית שמונה ובאזור הגליל העליון, זוהו שני שיגורים: אחד יורט והשני נפל בשטח פתוח על פי מדיניות. (יאיר קראוס)
16:40 - אזעקות בקריית שמונה והסביבה. אזעקות המתריעות על ירי טילים הופעלו ביישובים בית הלל, הגושרים, כפר יובל, קריית שמונה, תל חי, כפר גלעדי, מטולה, מעיין ברוך וביישובים נוספים בגליל העליון ובמבואות החרמון.

14 צפייה בגלריה
נזק מ ירי נ"ט ב מטולה
נזק מ ירי נ"ט ב מטולה
נזק מירי נ"ט במטולה
(צילום: אדוארד דוקס)

16:15 - דיווח: חיסול מס' 3 בחמאס התאפשר בין היתר בזכות האזנות אמריקניות. גורמים בכירים בממשל האמריקני בהווה ובעבר, לצד בכיר בקהילת המודיעין וגורם ישראלי, אמרו לרשת NBC כי המודיעין הרב שישראל השיגה במהלך המלחמה בעזה ככל הנראה אפשר לה לאתר ולחסל בשבוע שעבר את בכיר חמאס מרואן עיסא, סגנו של מוחמד דף. המודיעין, שחלקו נאסף בסיוע אמריקני שכלל האזנות אלקטרוניות, סיפק לישראל תמונה מקיפה וברורה של האופן ההתנהלות של חמאס כארגון. בין היתר, צוין, המודיעין הושג באמצעות כוננים שנתפסו, מכשירים ניידים, מחשבים, מפות וחומרים אחרים. (ynet)

14 צפייה בגלריה
מרואן עיסא
מרואן עיסא
מרואן עיסא

15:50 - דיווח בלבנון על תקיפות בדרום המדינה; חיזבאללה לקח אחריות על ירי לישראל. כתב של הערוץ הלבנוני "אל-מנאר" השייך לחיזבאללה דיווח על תקיפות ארטילריות באזור העיירה אל-עדיסה שבדרום המדינה. במקביל, ארגון הטרור לקח אחריות על ירי לשטח ישראל, שלטענתו בוצע ב-14:50 לאזור מלכיה. משעות הבוקר חיזבאללה לקח אחריות על שתי תקריות ירי לישראל. (ליאור בן ארי)
15:00 - 3 טילי נ"ט שוגרו לאזור מטולה, אין נפגעים. חיזבאללה שיגר שלושה טילי נ"ט לעבר מטולה, ככל הנראה נזק נגרם למבנה באזור. אין נפגעים בתקרית. מוקדם יותר היום נורו פצמ"רים לאזור המושב דובב שבגליל העליון, אין נפגעים באירוע ולא נגרם נזק. (יאיר קראוס)
14:40 - ירדן: ביצענו הצנחה נוספת של סיוע ברצועה. סוכנות הידיעות הירדנית הממלכתית "פטרה" דיווחה כי הכוחות הירדניים ביצעו שבע הצנחות של סיוע הומניטרי ברצועת עזה, בהשתתפות בינלאומית. לפי הדיווח, ההצנחות בוצעו באמצעות שני מטוסים ירדניים, שני מטוסים מארה"ב, מטוס מצרי, מטוס גרמני ומטוס מסינגפור. (ליאור בן ארי)
14:30 - דיווח: החות'ים יאפשרו מעבר בטוח לספינות מרוסיה ומסין. החות'ים הודיעו לרוסיה וסין כי יאפשרו לספינותיהן מעבר בטוח בים האדום ובמפרץ עדן. כך על פי דיווח ברשת "בלומברג". (רויטרס)
14:19 - שר החוץ הסעודי הגיע לביקור מדיני במצרים. שר החוץ של סעודיה פייסל בן פרחאן הגיע לביקור מדיני בקהיר שבמצרים, במהלכו ידון עם בכירים מצרים "בהתפתחויות בנוגע לשטחים הפלסטיניים". מוקדם יותר היום נפגש פרחאן עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. (רויטרס)
13:24 - מטוסי קרב תקפו מבנים של חיזבאללה בדרום לבנון. מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של חיזבאללה באזור כפר כילא שבדרום לבנון. כך מסר דובר צה"ל, שעדכן במקביל כי אתמול הותקף מבנה צבאי נוסף של הארגון באזור א-דהירה. כמו כן, הכוחות זיהו שיגור שחצה מלבנון לשטח ישראל ותקפו את מקור הירי. (יואב זייתון)
14 צפייה בגלריה
תקיפה של צה"ל ב לבנון 15 במרץ 2024
תקיפה של צה"ל ב לבנון 15 במרץ 2024
תקיפה של צה"ל בלבנון
(צילום: AFP)
13:39 - דיווחים בהולנד: בקבוק תבערה הושלך לעבר שגרירות ישראל בהאג, חשוד נעצר. כלי תקשורת בהולנד מדווחים כי אלמונים השליכו בקבוק תבערה לעבר שגרירות ישראל בהאג. האתר ההולנדי טלגרף ציטט עובד בשגרירות שאישר את הדברים. על פי הדיווח, צוות השגרירות פונה והרחוב שבו היא ממוקמת נסגר לתנועה. המשטרה עצרה חשוד במעשה, והציבה אבטחה סמוך לשגרירות. המשטרה המקומית מסרה כי ברחוב נמצא תיק גב, וכי נלקח כחלק מהחקירה. לא דווח על נפגעים בתקרית. (יאיר נבות, אמסטרדם, איתמר אייכנר)
13:24 - מטוסי קרב תקפו מבנים של חיזבאללה בדרום לבנון. מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של חיזבאללה באזור כפר כילא שבדרום לבנון. כך מסר דובר צה"ל, שעדכן במקביל כי אתמול הותקף מבנה צבאי נוסף של הארגון באזור א-דהירה. כמו כן, הכוחות זיהו שיגור שחצה מלבנון לשטח ישראל ותקפו את מקור הירי. (יואב זייתון)
12:46 - בלינקן ונשיא מצרים דנו בהקמת מדינה פלסטינית על רקע הלחימה בעזה. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נפגש עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. השניים דנו בהפסקת אש במלחמה בעזה ובשחרור החטופים, כמו גם בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית. כך מסר דובר מחלקת המדינה של ארה"ב מתיו מילר. לאחר מכן בלינקן צפוי להמריא לישראל, שם יסיים את ביקורו במזרח התיכון.
12:46 - בלינקן ונשיא מצרים דנו בהקמת מדינה פלסטינית על רקע הלחימה בעזה. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נפגש עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. השניים דנו בהפסקת אש במלחמה בעזה ובשחרור החטופים, כמו גם בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית. כך מסר דובר מחלקת המדינה של ארה"ב מתיו מילר. לאחר מכן בלינקן צפוי להמריא לישראל, שם יסיים את ביקורו במזרח התיכון. (רויטרס)
12:30 - האדם שנורה למוות בידי לוחמי מילואים בגוש עציון: פלסטיני שהתגייר. דוד בן אברהם (סאמח זיתון), פלסטיני בן 63 מחברון שהתגייר, הוא האדם שנורה למוות הבוקר בידי לוחמי מילואים של צה"ל ליד ההתנחלות אלעזר שבגוש עציון. הלוחמים ירו בו אחרי שמצאו בתיקו סכין במהלך בידוק. צה"ל הודיע כי המשטרה הצבאית פתחה בחקירת האירוע, וחוקרת את לוחם המילואים שירה בבן אברהם. (אלישע בן קימון ויואב זיתון)
14 צפייה בגלריה
הפלסטיני שנורה למוות הבוקר סאמח זיתון והזירה באלעזר
הפלסטיני שנורה למוות הבוקר סאמח זיתון והזירה באלעזר
הפלסטיני שנורה למוות הבוקר סאמח זיתון והזירה באלעזר
((צילום: חיים פרג, REUTERS/Ilan Rosenberg))
11:20 -אחרי כ-12 שעות: צה"ל סיים את המבצע בטול כרם, 4 מחבלים חוסלו. צה"ל סיים את המבצע החטיבתי שערך במחנה הפליטים נור א-שמס הסמוך לטול כרם. במסגרת המבצע נהרגו ארבעה מחבלים, שלושה חשודים נעצרו ונחשפו מטענים מתחת לצירים. המבצע ארך כ-12 שעות. (אלישע בן קימון)
10:12 - דיווח בעזה: הרוגים ופצועים בתקיפת רכב באזור חאן יונס. רדיו חמאס דיווח כי כמה בני אדם נהרגו ונפצעו בתקיפה אווירית של מכונית במרכז שכונת בני סוהילה, מזרחית לעיר חאן יונס שבדרום רצועת עזה. (עינב חלבי)
9:50 - פלסטיני נורה למוות במהלך בידוק בגוש עציון, סכין אותרה בתיקו. לוחמי מילואים ירו למוות הבוקר בפלסטיני בצומת אלעזר שבגוש עציון. הלוחמים, שחשבו כי הוא חשוד, תחקרו אותו ולקחו את תיקו, ומצאו בו סכין. כך על פי חקירה ראשונית של המקרה. בהמשך ביצעו הלוחמים נוהל מעצר חשוד, וכאמור ירו בו למוות לאחר מכן. האירוע מתוחקר. (אלישע בן קימון ועינב חלבי)
09:20 - דיווח בלבנון: נחשפה רשת ריגול שסייעה בחיסול אל-עארורי בביירות. העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, דיווח כי נחשפה בלבנון רשת ריגול שפעלה עבור ישראל. על פי הגורמים, שני בני אדם נעצרו לאחר שעל פי החשד סיפקו לישראל מידע על אזורים בלבנון - בהם ביירות והדאחייה, שבה תוגברה היום נוכחות אנשי חיזבאללה על פי דיווחים בכלי תקשורת ערביים. בין היתר, החשודים מסרו לישראל מידע אודות רחובות, בניינים, שמות חנויות וכן לוחיות רישוי של מכוניות החונות באזור.
עוד נטען כי המידע שהעבירו החשודים סייע לקביעת מיקומם של פעילי חיזבאללה באמצעות המכשירים הניידים שברשותם. בעיתון דווח כי כשבועיים לפני חיסולו של סאלח אל-עארורי, בחן אחד החשודים שנעצרו את האזור מול הדירה שבה חוסל. עם זאת, נטען כי השניים עבדו מטעם חברה שנמצאת בקשר עם ישראל, אך לא ידעו על כך. (ליאור בן ארי)
14 צפייה בגלריה
סלאח אל עארורי מחבל מספר 2 שניים ארגון טרור חמאס רוצח ערבי סגן ראש הלשכה המדינית לשכה מדינית
סלאח אל עארורי מחבל מספר 2 שניים ארגון טרור חמאס רוצח ערבי סגן ראש הלשכה המדינית לשכה מדינית
סאלח אל-עארורי
09:00 - ה"וול סטריט ג'ורנל": גורמים בישראל מפתחים "תוכנית סודית ליום שאחרי" בעזה. גורמי ביטחון ישראלים מפתחים "תוכנית סודית" לחלוקת הסיוע ההומינטרי ברצועה על ידי גורמים פלסטינים המתנגדים לחמאס. כך דיווח העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" מפי מקורות בישראל. על פי הדיווח, התוכנית עשויה ליצור רשות שלטונית פלסטינית חדשה, שתקבל לידיה את השליטה בעזה ביום שאחרי המלחמה.
התוכנית, כך טען אחד המקורות, מפותחת בשיתוף פעולה עם בכירים במצרים, איחוד האמירויות וירדן, על מנת לבנות מערכת תמיכה אזורית. כך מגויסים מנהיגים ואנשי עסקים פלסטינים שאין להם קשר לארגון הטרור חמאס, ואף מתנגדים לו. המגויסים צפויים להיות אחראים על הסיוע, שייכנס דרך היבשה והים ויועבר למחסנים במרכז הרצועה לאחר בדיקה ישראלית. בתום המלחמה יזכו המגויסים לתמיכת ישראל וממשלות ערביות.
עוד דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי התוכנית מעוררת מחלוקות בקבינט לניהול המלחמה, וכי עד כה היא לא זכתה לתמיכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. חלק מהמגויסים צפויים להיות חברי פתח, וגורם בכיר ישראלי אמר לעיתון האמריקני כי התנגדות חמאס עשויה להקשות על ביצוע התוכנית ולהפוך אותה ל"בלתי ניתנת ליישום".
08:43 - צה"ל: יותר מ-50 מחבלים חוסלו בשיפא ביממה האחרונה. כוחות צה"ל ושב"כ הפועלים בבית החולים שיפא שברצועת עזה חיסלו ביממה האחרונה יותר מ-50 מחבלים בשטחי בית החולים. כך מסר דובר צה"ל, שציין כי מתחילת הפעילות בבית החולים חוסלו יותר מ-140 מחבלים. הלוחמים בשיפא איתרו במקום תשתיות טרור ומחסני אמל"ח. עוד מסר דובר צה"ל כי אוגדה 98 פועלת במקביל במרחב חאן יונס.

14 צפייה בגלריה
חיילים צה"ל בית החולים שיפא רצועת עזה 21.3.24 מלחמת עזה
חיילים צה"ל בית החולים שיפא רצועת עזה 21.3.24 מלחמת עזה
פעילות צה"ל בשיפא
(צילום: דובר צה"ל)
צוות הקרב של חטיבת הנח"ל פועל במרכז הרצועה, ובמסגרת פעילותו חוסלו ביממה האחרונה כ-20 מחבלים. בתקיפה נוספת זוהו שני מחבלים שתצפתו על טנק של צה"ל, וחוסלו בתקיפת כלי טיס של חיל האוויר. צוות הקרב של חטיבה 7 פתח במבצע בצפון חאן יונס, במהלכו הכוחות פועלים להשמדת תשתיות טרור. הכוחות חיסלו מחבלים שהתקרבו אל הכוח והשמידו בור שיגור. (יואב זיתון)

08:33 - פרטים נוספים על ההוצאה להורג בג'נין: אחיו התאום של בן ה-19 ירה בו למוות. כרים ג'בארין, אחיו התאום של כרם ג'בארין בן ה-19 שהוצא להורג בג'נין, ירה באחיו לאחר שנחשד בשיתוף פעולה עם ישראל. האח כרים משתייך לחטיבת ג'נין, ומיוחס לו גם חיסול שני מחבלים ששהו בבית החולים במחנה הפליטים לפני מספר שבועות. הפלסטינים מדווחים כי משפחתו של כרם, שהוצא כאמור להורג, התנערה ממנו לאחר שהודה בקשר עם שב"כ. (עינב חלבי)
07:39 - המבצע בטול כרם נמשך: שני מחבלים נהרגו בהיתקלות, אין נפגעים לכוחותינו. כוחות הביטחון ממשיכים לפעול במחנה הפליטים נור א-שמס סמוך לטול כרם. שני מחבלים נהרגו בהיתקלות, ונשק שהיה ברשותם נתפס. אין נפגעים לכוחותינו. דובר צה"ל מסר הלילה כי "במהלך המבצע כלי טיס תקף שני מחבלים שהיוו סכנה מידית על כוחותינו". (אלישע בן קימון)
07:23 - דיווחים חריגים בלבנון: "אנשי חיזבאללה נפרסו באופן חסר תקדים בדאחייה". סוכנות הידיעות אל-עאלם אל-ערבי (AWP) דיווחה מפי עד ראייה כי ארגון הטרור חיזבאללה פרס היום את כוחותיו "בצורה חסרת תקדים" ברובע הדאחייה בביירות. מדברי העד עולה כי לא ברורה הסיבה להחמרת האבטחה, שכוללת בין היתר בדיקה של העוברים ברחובות הרובע. לדבריו, אנשי הארגון מסתובבים עם מסכות שחורות. בעיתון הלבנוני "א-נהאר" דווח כי פריסת הכוחות בוצעה במסגרת "אבטחה יזומה", אך לא צוין מדוע נפרסו. (ליאור בן ארי)
07:18 - בן 19 הוצא להורג בג'נין בגלל "שת"פ עם ישראל". כרם ג'בארין, צעיר בן 19 המשתייך לג'יהאד האיסלאמי, הוצא להורג במחנה הפליטים הג'נין לאחר שנחשד כי שיתף פעולה עם ישראל. על פי החשדות הוא מסר מידע על שלושה מחבלים שחוסלו על ידי כוחות הביטחון, ובג'נין טענו כי הודה לפני שנורה למוות. (עינב חלבי)
06:57 - נמשך המבצע באזור טול כרם. כוחות הביטחון ממשיכים לפעול במחנה נור א-שמס שליד טול כרם, אחרי שבמהלך הלילה חוסלו מהאוויר שני מחבלים שאיימו על הכוחות. מדובר צה"ל נמסר הלילה כי "כוחות הביטחון פועלים במבצע חטיבתי בנור א-שמס שבחטיבת מנשה. במהלך המבצע כלי טיס תקף שני מחבלים שהיוו סכנה מידית על כוחותינו".
מפרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, בוצעו בפיקוד המרכז יותר מ-40 מבצעים חטיבתיים במחנות הפליטים ביהודה ושומרון - כשזה השני שמבוצע במהלך חודש הרמדאן, לאחר שביום שני האחרון התקיים מבצע במחנה דהיישה שליד בית לחם. במבצעים הכוחות פועלים על בסיס מודיעין, מסכלים מחבלים חמושים, מבצעים מעצרים נרחבים, חושפים תשתיות טרור, דירות חמ"ל ומצבורי אמצעי לחימה, חושפים צירים שבהם הוטמנו מטענים וסורקים אחר פירים תת-קרקעיים - ככל שיש כאלה.
מחנה נור א-שמס נחשב לאחר ממוקדי הטרור המרכזיים בצפון השומרון וביו"ש בכלל. המחבלים החמושים במחנה מחקים את הגדודים הפועלים בג'נין. הם הקימו חמ"לי תצפית, יש להם מצבורי אמצעי לחימה רבים, וכאמור, הם מטמינים מטענים כדי לפגוע בכוחות הביטחון. במבצעים, אוספים הכוחות מודיעין, שמגיע בין היתר בעקבות תחקור של מאות חשודים, שמתוכם נעצרים לבסוף כמה עשרות. (אלישע בן קימון)
06:53 - חשוד הגיע לצומת אלעזר בגוש עציון עם סכין - ונורה. לוחמי צה"ל ירו בחשוד שהגיע לצומת אלעזר שבגוש עציון, אחרי שבמהלך בידוק נמצא סכין בתיקו. הירי בוצע לעבר פלג גופו התחתון, והוא מקבל טיפול רפואי. התקרית בבדיקה. (אלישע בן קימון)
06:28 - צבא ארה"ב: השמדנו כטב"ם וכלי שיט בלתי מאויש של החות'ים יחד עם כוחות הקואליציה. פיקוד המרכז של צבא ארה"ב (CENTCOM) הודיע כי אתמול, בין השעות 10:10 ל-19:40 (שעון צנעא), כלי טיס של מדינות הקואליציה נגד המורדים החות'ים מתימן השמידו כלי טיס בלתי מאויש, בעוד שהצבא האמריקני השמיד כלי שיט בלתי מאויש - שניהם נשלחו על ידי החות'ים. לא דווח על נזק או נפגעים בכלי השיט של ארה"ב וכוחות הקואליציה.
05:45 - לקראת פגישתם בשבוע הבא, שר ההגנה האמריקני אמר לגלנט: "יש לשקול חלופות למבצע קרקעי גדול ברפיח". לקראת פגישתם המתוכננת בוושינגטון בשבוע הבא, שר הביטחון יואב גלנט שוחח עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין. כך מסר הפנטגון. לפי הודעת משרד ההגנה של ארה"ב, אוסטין שוחח עם גלנט על המו"מ בין ישראל לחמאס על שחרור חטופים והפסקת אש, והוא "העלה בפניו את הצורך לשקול חלופות למבצע קרקעי גדול ברפיח, תוך שהוא חזר על המטרה המשותפת של הבסת חמאס".
עוד נמסר כי השניים דנו גם "בצורך לעשות יותר כדי להגן על אזרחים ולהגביר בדחיפות את זרימת הסיוע לעזה דרך מעברים יבשתיים", וש"אוסטין הביע את הערכתו לגלנט על מחויבותו האיתנה והמלאה להגן על אנשי הצבא האמריקני במזרח הים התיכון שיאפשרו את הקמת מסדרון הסיוע ההומניטרי הימי". הודעת הפנטגון הסתיימה בכך ש"השר אוסטין מצפה לארח את השר גלנט בפנטגון בשבוע הבא להמשך השיחות הללו".
14 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט עם שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין 18.12.23 מלחמת עזה
שר הביטחון יואב גלנט עם שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין 18.12.23 מלחמת עזה
גלנט ואוסטין בביקור בישראל, דצמבר
(צילום: יריב כץ)
02:47 - בלינקן: אני חושב שהפערים בין ישראל לחמאס מצטמצמים, ההסכם מתקרב. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר לערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת", בתום פגישתו בג'דה עם שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן, כי עסקת הפסקת אש ושחרור חטופים בין ישראל לחמאס "מתקרבת". "אני חושב שהפערים מצטמצמים, ואני חושב שהסכם אפשרי מאוד", אמר בלינקן, שאת דבריו לערוץ הסעודי פרסמה מחלקת המדינה באנגלית.
עוד אמר בלינקן: "עבדנו קשה מאוד עם קטאר, מצרים וישראל כדי לשים הצעה טובה על השולחן. עשינו את זה, וחמאס לא קיבל את זה. הוא חזר עם בקשות ודרישות אחרות. מנהלי המו"מ עובדים על זה כרגע. נראה אם חמאס יכול להסכים להצעה".
בלינקן יגיע ביום שישי לביקור של כמה שעות בישראל, ובפגישתו עם שר החוץ הסעודי הוא הדגיש את "מחויבותה של ארה"ב להשגת שלום מתמשך באמצעות הקמת מדינה פלסטינית עצמאית עם ערובות ביטחוניות לישראל", לפי דובר מחלקת המדינה מת'יו מילר. עוד מסר מילר כי השניים "דנו בצורך הדחוף להגן על כל האזרחים בעזה ולהגביר באופן מיידי את זרימת הסיוע לרצועה".
14 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ביקור ב סעודיה 20.3.24
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ביקור ב סעודיה 20.3.24
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בסעודיה, אתמול
(צילום: Evelyn Hockstein / POOL / AFP)
01:59 - עשרות בכירי ממשל, דיפלומטים ואנשי צבא לשעבר בארה"ב לביידן: "תהיה נוקשה יותר עם ישראל". כ-70 בכירי ממשל, דיפלומטים ואנשי צבא לשעבר בארה"ב שלחו מכתב לנשיא ג'ו ביידן, שבו קראו לו להזהיר את ישראל מפני "השלכות חמורות" אם היא "תמשיך למנוע זכויות אזרחיות וצרכים בסיסיים מהפלסטינים, ותרחיב את פעילות ההתנחלויות בגדה המערבית". עוד הם כתבו כי "ארה"ב חייבת להיות מוכנה לנקוט בפעולה קונקרטית כדי להתנגד לפרקטיקות כאלה, כולל הגבלות על מתן סיוע בהתאם לחוק ולמדיניות של ארה"ב".
בין החותמים על המכתב היו יותר מ-12 שגרירים אמריקנים לשעבר, כמו גם בכירים לשעבר במחלקת המדינה, בפנטגון ובבית הלבן - בהם אנתוני לייק, ששימש כיועץ לביטחון לאומי של הנשיא לשעבר ביל קלינטון.
14 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום מצב האומה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום מצב האומה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: EPA)
במכתב הודגש כי הפעולה הצבאית של ישראל נגד חמאס היא "הכרחית ומוצדקת", אך שבפעולותיה היו "הפרות חוזרות ונשנות של החוק הבינלאומי האוסר על הרג ללא הבחנה ושימוש בנשק שאינו מאפשר הבדלה בין לוחמים לאזרחים". לדברי הבכירים לשעבר, "עשרות אלפי אזרחים עזתים נהרגו, רובם נשים וילדים. לא ניתן להצדיק הרג אזרחים מהסוג והגודל הזה". החותמים על המכתב קראו לצה"ל ליישם את כללי הדין הבינלאומי.