סגור
הרמטכ"ל הרצי הלוי 12.6.23
הרמטכ"ל הרצי הלוי. אין תחליף לצבא העם (צילום: אלכס קולומויסקי)

הצבא לא מכניס את היד לקלחת הפטור, אך המתגייסים החילונים עושים זאת במקומו

מתן פטור גורף מגיוס לבני ישיבות חרדים עלול להחמיר את השסע החברתי והפוליטי, לפגוע בנכונות לשרת בצבא בתפקידים קרביים ואף להוביל ל"קריסת גיוס החובה", כפי שהזהיר בשבוע שעבר ראש אמ"ן לשעבר אלוף (במיל') תמיר הימן

אחד הנעלמים המרכזיים בכל הקשור לחוק הפטור מגיוס לתלמידי ישיבות חרדים הוא עמדת הצבא, ולו מפני שהצבא ממעט להתבטא בנושא כל כך נפיץ מבחינה פוליטית. הטיעון הרשמי הקבוע שיוצא מהמטכ"ל הוא שהצבא יצליח להתמודד עם כל החלטה שהמחוקק יחליט עליה – בין אם מדובר בגיוס המוני ובין אם מדובר בפטור גורף.
באפריל האחרון פורסם כי עמדת צה"ל למתווה הגיוס שמעניק פטור גורף מגיוס חרדים בגיל 23 היא שמדובר בחוק ש"אינו מפר את האיזון" כל עוד המשרתים בצבא יזכו לתגמול נוסף, אך באותה נשימה הצהיר בקולו הרמטכ"ל הלוי בנוגע לחוק כי "אין תחליף למודל צבא העם".
בעיקרון, הצבא כבר היום מתמודד עם עודף מתגייסים ומצליח למלא את שורות הסדיר, ולכן יכול להסתדר ללא תוספת של עשרות אלפי חרדים שיגיעו בכל שנה לבקו"ם, כפי שעשה עד היום. יתרה מכך, בניגוד למתגייסים שמגיעים ממערכת החינוך הממלכתית והממלכתית־דתית, צעירים חרדים שמרביתם לא למדו לימודי ליבה או אפילו חינוך גופני יתקשו להשתלב בתפקידים מובילים במערכת הצבאית ללא הקצאת משאבים והשקעה משמעותית בהכשרות ובהשלמות ייעודיות מצד הצבא. מנגד, טענות הפוכות גורסות כי צה"ל צריך להתעקש על כך שכלל המתגייסים יגיעו למיונים הראשוניים וכך הוא יוכל לגייס אליו את המתאימים ביותר, שחלקם נמנה עם המגזר החרדי.
עם זאת, החשש המרכזי שצריך להדאיג את הצבא הוא מהשפעת חוק הגיוס על המוטיבציה של שאר האוכלוסיות לשרת בסדיר, בקבע ובמילואים. כבר היום הצבא מתמודד עם משבר כוח אדם שנובע מתגובת מתנדבי המילואים לחקיקת ההפיכה המשטרית. מתן פטור גורף מגיוס לבני ישיבות חרדים עלול להחמיר את השסע החברתי והפוליטי ולפגוע עוד יותר בנכונות לשרת בצבא, בוודאי בתפקידים קרביים מסכני חיים - מה שעלול להגדיל את הפגיעה בו. ייתכן שבתקופה אחרת חוק שיעניק פטור קבוע מגיוס לתלמידי ישיבות היה עובר עם מחאות מינימליות, אך כאשר הפטור מוצמד לשאר חוקי ההפיכה המשטרית, הרושם שנוצר הוא שהממשלה יוצאת למלחמת חורמה במגזר החילוני שנושא את הצבא על כתפיו. במציאות הנוכחית, הדבר עלול להוביל אף ל"קריסת גיוס החובה", כפי שכתב בשבוע שעבר ראש אמ"ן לשעבר ומנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי אלוף במיל' תמיר הימן.