סגור

חוק ההסדרים: מה השתנה בקצבאות הנכים, מס על נטפליקס, המטרונית תתעכב

הממשלה אישרה את הגרסה של האוצר לרפורמת קצבאות הנכים, בלי לחכות להסכם איתם, הוחלט לבטל שני מקטעים במטרונית חיפה, הקופה של קרן הניקיון ועוד

1. אמון באג"ח המיועדות: האוצר מנסה להגביר את האמון כלפי התוכנית החדשה שלו שאמורה להחליף את הנפקת האג"ח המיועדות לפנסיה. ממסמך התקציב העדכני עולה כי הכספים המיועדים להבטחת התשואה לחוסכים לפנסיה יופקדו בחשבון בנק ייעודי בבנק ישראל. הכספים הללו יצברו ריבית, בהתאם להסכם הקיים בין המדינה לבנק ישראל, והכספים לא יהיו ניתנים לעיקול, המחאה או שעבוד.
כיום המדינה מנפיקה אג"ח ייעודיות לקרנות הפנסיה והן מהוות 30% מנכסיהן. אלא שאג"ח אלה מגויסות בריבית היסטורית גבוהה של 4.84% צמוד מדד, מה שמביא לכך שהמדינה מנהלת את החוב שלה בצורה לא יעילה. באוצר רוצים לבטל את המנגנון הזה, ובמקומו להחיל מעין מנגנון ביטוח, שבו המדינה תתחייב שאותם 30% מנכסי הפנסיה יניבו תשואה שנתית של 5% לפחות, ואם לא אז המדינה תשלים לתשואה שכזו. הביקורת המרכזית היא שרמת הוודאות של הבטחה כזו נמוכה מהבטחת תשלום באמצעות גיוס אג"ח.
2. רפורמת הנכים אושרה בלי הסכמה: הממשלה אישרה את הגרסה של האוצר לרפורמת קצבאות הנכים, בלי לחכות להסכם איתם. זה חיוני כדי שניתן יהיה להביא את השינויים לאישור הכנסת. אבל סביר להניח שמה שיאושר יהיה רחב יותר וייסגר בהכנה לקריאה שנייה ושלישית בוועדת העבודה והרווחה. עד אז יש להניח שיהיו כמקובל הפגנות וחסימות כבישים.
3 צפייה בגלריה
מאבק הנכים מול ביטוח לאומי
מאבק הנכים מול ביטוח לאומי
הפגנה של הנכים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לא אושרה הכוונה לממן חלק מהשינויים מהורדת הפטור ממס הכנסה לנכים שמשתכרים משכורות גבוהות במיוחד. בינתיים הוחלט על הגדלת קצבת הנכים הכללי ב־380 שקל ל־3,700 שקל, הגדלת קצבת הנכים הקשישים רק ב־190 שקל, מתן קצבת שירותים מיוחדים לנזקקים לסיוע של אדם נוסף גם לנכי נפש, אוטיסטים ובעלי מוגבלות שכלית, תוספות לחלק מהילדים הנכים.
בנוסף, הממשלה אישרה את החלטת שר האוצר להעלות את קצבאות השלמת ההכנסה לקשישים לגובה 70% משכר המינימום כלומר 3,710 שקל. זוג יקבל 5,846 שקל. זהו מהלך שמציב את הקשישים העניים והנכים על אותה רמת הכנסה. המהלך משקף מדיניות של הממשלה לשחוק את קצבת הזקנה הכללית ולהעלות בהתמדה רק את הקצבאות לזקנים מעוטי הכנסה. דחייה בהנגשת מבני בריאות: ב־2018 היתה הממשלה צריכה לסיים את הנגשת המבנים שלה. אתמול היא אישרה לעצמה דחייה נוספת עד סוף 2023. כידוע זו אחת המטרות של חוק ההסדרים מבחינת הממשלה — דחייה של חוקים מטרידים מבחינתה שעולים הרבה כסף. אם היו מנסים לדחות אותם בנפרד היה פורץ ויכוח ציבורי אבל במסגרת חוק החבילה הענק הכל הולך.
הבשורה הטובה היא, שבניגוד לחוקים אחרים שנדחים בקביעות כמו חוק יום לימודים ארוך דווקא בנושא ההנגשה יש התקדמות והממשלה קרובה לסיום. החלק הבעייתי ביותר בהחלטה הוא זה שמעניק למערכת הבריאות דחייה בהנגשת מבנים עד סוף 2024, למרות שנכים זקוקים למבני בריאות יותר מכלל האוכלוסייה.
3 צפייה בגלריה
אוטובוס המטרונית תוצרת חברת ה ארגז
אוטובוס המטרונית תוצרת חברת ה ארגז
אוטובוס המטרונית
(צילום: רונן טופלברג)
3. גם סלילת המטרונית בחיפה תיעצר: במסגרת התקציב, הוחלט לעכב את סלילתם של שני כבישים שהעבודות עליהם היו אמורות להתחיל בקרוב: שדרוג כביש 57 עוקף כפר יונה וכביש 5233 בדרום השרון. בנוסף, הוחלט לבטל שני מקטעים במטרונית חיפה — קו רכס הכרמל וקו נווה שאנן. עיכוב סלילת הכבישים יחסוך למדינה 615 מיליון שקל בין השנים 2021 ל־2024, ואילו ביטול קווי המטרונית יחסוך 400 מיליון שקל נוספים. ביטול העבודות על כביש 5233 יחסוך למדינה 35 מיליון שקל, סכום קטן מאוד ולא ברור מדוע הוחלט לבטל דווקא אותו. המטרונית היא רשת תחבורה עירונית בחיפה הכוללת אוטובוסים שנוסעים על נתיבי תחבורה ציבורית, הקווים שבוטלו היו מתוכננים להיכנס לתוך שכונות נוספות בעיר.מס החד־פעמיים יכלול גם קלקר: הוחלט להטיל מס קנייה על הכלים שיכפיל את מחיר המוצרים ובכך יצמצם את צריכתם. במקור הצעת המחליטים התייחסה לכלים חד־פעמיים מפלסטיק או שהם מכילים פלסטיק ושהעובי שלהם הוא עד 2 מ"מ. ברגע האחרון הצטרפו במפורש גם כלים מקלקר, והובהר שלגביהם כל עובי יוגדר כחד־פעמי. כוסות וצלחות קלקר יהיו תחת המיסוי, כדי לא לעודד חזרה לשימוש בפריטים האלו כחלופה לכלי פלסטיק רגילים. המס יחול רק על מערכת האכילה הבסיסית - צלחת, כוס, קערה, סכו"ם - ולא על מגשים חד־פעמים, קופסאות מזון, אריזות וכדומה.
3 צפייה בגלריה
תמר זנדברג
תמר זנדברג
תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה
(טל שחר)
4. הקופה של קרן הניקיון: אחת ההוראות שנכנסה ברגע האחרון לתקציב היא מתן סמכות למשרד האוצר ביחד עם המשרד להגנת הסביבה, לפנות להנהלת הקרן לשמירת הניקיון, בבקשה להעביר בשנת 2022 סך של 600 מיליון שקל, מיתרת המזומנים שבחשבון היטל ההטמנה בקרן "לשימוש משרדי הממשלה".
במשרד להגנת הסביבה, בראשות השרה תמר זנדברג, מסכימים לכך ומסבירים כי לקיחת הכספים לא תיפגע ביכולת הקרן להתחייב, וממילא חלק מהפרויקטים שהקרן מקדמת הם ארוכי טווח, כך שהכסף יחזור לקרן לפי ביצוע. נכון לסוף 2020, הצטברו בקרן כ־2.5 מיליארד שקל. רוב הכנסות הקרן הן כתוצאה מהיטל הטמנה. לפי הדו"ח האחרון שפרסמה הקרן, מאז הקמתה ב־2007 ועד 2020, בסך הכל הכניסה הקרן 4.6 מיליארד שקל היטל הטמנה.
5. שינוי מע"מ ברכישות מחו"ל: "החוק למיסוי שירותים דיגיטליים, כמו נטפליקס, כלל במקור גם סעיף שקובע שחנויות אינטרנטיות, כמו אמזון, עלי אקספרס או נקסט, יחויבו לגבות מס מלקוחות גם על מוצרים מוחשיים שנמכרים במחיר של 500-75 דולר, ואולי בעתיד גם על מוצרים מתחת ל־75 דולר, אם תתקבל החלטה לבטל את הפטור ממע"מ על מוצרים אלה. סעיף זה נעלם בגרסה הסופית כתוצאה מ"סיבות טכניות", אך מקורבים לרשות המסים העריכו כי הוא יקודם בנפרד בהמשך. בינתיים יסתפקו בגביית מס מכל הלקוחות של נטפליקס ושירותים דיגיטליים נוספים.
בכתיבה השתתפו: עירית אבישר, ענת רואה, שחר אילן, יובל שדה, רועי ברגמן