סגור

גנץ תקוע מול בג"ץ והכנסת

שופטי העליון שוב לא אישרו לממשלה לדחות את הדיווח על חקיקת חוק הפנסיות לפורשי צה"ל, בשעה ששר הביטחון מתקשה לגייס רוב לחוק במליאת הכנסת. נציגת ארגון רווח נקי שעתר לבג"ץ: "המדינה מתחמקת כי אין לה דרך להגן חוקית על העברת הכספים"

הקשיים בחקיקתו של חוק הפנסיות הצה"ליות, שנועד לעגן את החלטת הממשלה משנת 1961 להגדלת הפנסיות של פורשי הקבע באמצעות "הגדלות הרמטכ"ל", עלולים לגרום להתערבותו של בג"ץ. שלושה שופטי בית המשפט העליון — יצחק עמית, דוד מינץ ועופר גרוסקופף — סירבו בתחילת החודש לבקשת המדינה לדחות ב־60 ימים את הדיווח שלה לבג"ץ על התקדמות הליכי החקיקה. השופטים לא התרשמו מפניית המדינה והורו לרמטכ"ל אביב כוכבי, לשר הביטחון בני גנץ, לשר האוצר אביגדור ליברמן וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להעביר תצהיר תשובה עד ליום ראשון הקרוב. נראה ששופטי בג"ץ ערים לכך שחרף הדיווח על התקדמות משמעותית בחקיקת החוק, גנץ מתקשה לגייס לו רוב בכנסת אלא שהמדינה שכחה לספר את זה לבג"ץ.
נושא הפנסיות התגלגל לפתחו של בג"ץ בעקבות עתירה שהגישו ארגונים שונים לפני שנתיים בטענה כי הגדלות הרמטכ"ל נעשות ללא סמכות חוקית. בינתיים אישרה ממשלת בנט־לפיד חוק שמעגן את הגדלת הפנסיות אולם החוק טרם עבר בכנסת.

1 צפייה בגלריה
מימין: מנדלבליט ו בני גנץ
מימין: מנדלבליט ו בני גנץ
מימין: מנדלבליט ובני גנץ
(צילומים: אוראל כהן, אלכס קולומויסקי)
ביום שני השבוע פנתה המדינה שוב לבג"ץ בבקשה לדחייה נוספת במתן תשובתה לעתירות. בפניית המדינה נאמר לאחר שוועדת השרים לחקיקה אישרה את נוסח החוק ב־16 בינואר 2022, "נראה שלא נכון שיתקיים דיון בעתירה לגופה, במקביל לדיון שיתקיים בבית המחוקקים". על הפנייה חתומות מנהלת המחלקה למשפט העבודה בפרקליטות המדינה רחל שילנסקי, סגניתה ליטל סדובסקי וראש תחום במחלקה למשפט העבודה יעל ברלב. "לאור העובדה שהנושא יונח על שולחן הכנסת, ראוי לתת קדימות להכרעתה על פני התקדמות בהליך המשפטי", כתבו.
המדינה נאלצה לחוקק את חוק הפנסיות לאחר הנחיית היועמ"ש מנדלבליט כשהתברר שהגדלת אחוזי הפנסיה של גמלאי הקבע הורחבה מעבר למה שנקבע בהחלטת ממשלה משנת 1961.
עו"ד מיקה שינוק קרטן, היועצת המשפטית של עמותת רווח נקי שעתרה לבג"ץ נגד הסדר הפנסיה אמרה ל"כלכליסט": "קיבלנו צווים על תנאי לפני שנה ומאז המדינה מתחמקת ממתן תצהירי תשובה כי אין לה אפשרות להגן חוקית על העברת הכספים הזו שעולה לנו 1.3 מיליארד בשנה. ביום שבית המשפט יבין שההסדרה לא תקרה הוא כבר יהיה בשל להכריע בעתירה".
למעשה, הממשלה נמצאת בבעיה מול בג"ץ שכבר לא משלים עם הדחייה בחקיקת חוק הפנסיות, מאחר שלפי שעה לא מובטח רוב במליאת הכנסת בעד החוק, ולו בקריאה הראשונה.
ביום שני תיכננו בקואליציה להעלות את החוק להצבעה בקריאה הראשונה, בתקווה להעבירו אלא שגנץ נדבק בקורונה ולא יכול היה להגיע לכנסת. ח"כים נוספים מהקואליציה שחטפו את המחלה הם סגן שרת החינוך מאיר יצחק הלוי ויו"ר רע"מ מנסור עבאס. בהיעדרם של 3 קולות במליאה, לא היה לקואליציה ולממשלה רוב להעביר את החוק. האופוזיציה כזכור, מסרבת לבצע קיזוזים בהצבעות (כלומר הסכמה מוקדמת להיעדרות זהה של ח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה).
הקואליציה תנסה להעביר את החוק (יחד עם חוק הגיוס) ביום שני הבא, יום לאחר המועד החדש שבו תתבקש למסור את עמדתה לבג"ץ. בנתיים, לא ברור אם יהיה לחוקים הללו רוב במליאה. רע"מ הביעה בעבר התנגדות לתמוך בהצעות חוק ממשלתיות העוסקות בנושאים צבאיים. עם זאת, לאחר שלפני כמה שבועות חוקקה הכנסת בתמיכה כל מרכיבי הקואליציה לדרישת רע"מ את חוק החשמל, גנץ מצפה מהסיעה הערבית שתתמוך בחוק הפנסיות. לפני שבועיים תמכו רק 3 מח"כי רע"מ בחוק הגיוס שהועלה להצבעה בקריאה הראשונה ונפל לאחר שח"כ ג'ידא רינאוי־זועבי (מרצ) הצביעה נגדו. ח"כ מאזן גנאים (רע"מ) לא השתתף בהצבעה.
יתרה מכך, ח"כים במרצ כמו מוסי רז ומיכל רוזין מביעים התנגדות לחוק הפנסיות ויש גם התנגדות במפלגת העבודה. כדי ל"יישר" את כל הח"כים המתנגדים לחוק הפנסיות דורשים בממשלה להנהיג משמעת קואליציונית שתחייב את כל ח"כי ושרי הקואליציה לתמוך בחוק הפנסיות. גם אם החוק יעבור בשבוע הבא בקריאה ראשונה עדיין מצפה לו דרך חתחתים ארוכה בוועדת חוץ וביטחון בראשותו של ח"כ רם בן ברק (יש עתיד).
בקואליציה לא ממש ששים לחוקק את החוק הזה, אבל נאלצו להיענות לדרישתו הבלתי מתפשרת של גנץ. בלעדי גנץ ו־7 חברי כחול לבן אין לקואליציה רוב בכנסת, ולכן ח"כי הקואליציה יידרשו לתמוך בחוק.