סגור

משרד המשפטים מסתיר את חוות הדעת שפוטרת את מפעלי ים המלח מחוב של 65 מיליון שקל

בחוות הדעת קבע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מאיר לוין, כי מפעלי ים המלח משלמים תמלוגים עבור השימוש שלהם באוצרות טבע ולכן הם לא צריכים לשלם דמי מים. ארגון אדם טבע ודין: "הסתרת חוות הדעת מהווה פגיעה של ממש בציבור"

משרד המשפטים החליט בימים האחרונים כי מפעלי ים המלח יקבלו פטור מתשלום חוב מים בהיקף של כ-65 מיליון שקל, אולם הנימוקים לכך נשמרים בחשאיות.


מבדיקת כלכליסט עולה כי אפילו צדדים המעורבים ישירות בסוגיה לא קיבלו עד כה את חוות הדעת. מקור טוען כי משרד המשפטים אף ביקש במפורש שחוות הדעת לא תופץ לציבור.
במסגרת חוות הדעת קבע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מאיר לוין, כי מפעלי ים המלח שמשלמים תמלוגים עבור השימוש שלהם באוצרות טבע, לא צריכים לשלם דמי מים ולמעשה ניתן להם פטור מתשלום עבור המים. המשמעות היא כי חוב מים בהיקף 83 מיליון שקל שהיה למפעלי ים המלח כלפי חברת מקורות, יתבטל כמעט במלואו.
2 צפייה בגלריה
המשנה ליועמ"ש מאיר לוין
המשנה ליועמ"ש מאיר לוין
המשנה ליועמ"ש מאיר לוין
(צילום: עמית שעל)


עוד עולה, כי רשות המים מתכוונת לקבל את ההחלטה ולא תאבק בה, והיא טוענת כי לא תהיה לכך השפעה על תעריף המים מאחר שמלכתחילה הרשות לא התייחסה לחוב המים של מפעלי ים המלח כתקבול שרלוונטי לקביעת תעריף המים.
חוות הדעת של משרד המשפטים מאמצת למעשה את הפרשנות של מפעלי ים המלח, שטענו באמצעות משרד עוה"ד אגמון, כי הם לא צריכים לשלם גם תמלוגים וגם עבור המים. יחד עם זאת, ארגון אדם טבע ודין, שניהל הליכים ממושכים בנושא בין היתר בבית הדין למים, סבור שהדין החל מוביל למסקנה שעל מפעלי ים המלח לשלם דמי מים, כמו כל מפיק מים אחר.
אלא שלא ניתן לדון בשאלה המשפטית בעת שחוות הדעת נותרת חסויה, ובשעות האחרונות הועברו שתי פניות למשרד המשפטים של ארגונים הדורשים לחשוף את חוות הדעת.

2 צפייה בגלריה
מפעלי ים המלח ICL
מפעלי ים המלח ICL
מפעלי ים המלח
(צילום: רויטרס)

הפנייה הראשונה היא של הארגון אדם טבע ודין שטוען באמצעות עו"ד לי היא גולדנברג כי חוות הדעת היא בעלת מהות ציבורית מובהקת הנובעת מהציבוריות הכפולה של מידע אודות משאבי הטבע הלאומיים. "לא זו בלבד שהוא חיוני לציבור, אלא שהסתרתו מפני הציבור על ידי אי פרסומו כבר כעת, מהווה פגיעה של ממש בזכות הציבור לדעת".
במכתב מצוין עוד כי לפי הדין בישראל, המחצבים שייכים לציבור כולו והמדינה מחזיקה בהם כנאמן הציבור. חובת המדינה, נטען, לפעול בשקיפות מוגברת ולפיכך דורש הארגון כי המשרד יפרסם את חוות הדעת לכלל הציבור.
כמו כן גם התנועה לאיכות השלטון העבירה היום פניה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וביקשה ממנו לפרסם בפומבי את חוות הדעת. בפניה שעליה חתום עו"ד אריאל ברזילי נכתב כי המים הם קניין הציבור ופעולותיהן המתחמקות מתשלום מס הוגן מצד החברות החייבות במס ששינסקי ידועות היטב ועל יסוד חובת השקיפות וההנמקה יש מקום לפרסום פומבי וגלוי של חוות הדעת לכלל הציבור.
ממשרד המשפטים לא התקבלה תגובה לפניית כלכליסט בנושא חוות הדעת.