בלעדי
ביטוח לאומי שילם 6.5 מיליארד שקל ב־9 שנים לנפגעי תאונות דרכים במסגרת העבודה
מחצית מהנפגעים בתאונות דרכים בשנה הם אזרחים שנפגעו בתאונות במסגרת עבודתם. כעת נחשפת העלות האדירה למשק דרך ביטוח לאומי. אור ירוק: דרוש טיפול דחוף בנושא / כתבה רביעית בסדרה
המוסד לביטוח לאומי שילם 6.55 מיליארד שקל לנפגעים בתאונות דרכים במסגרת עבודתם, בין השנים 2015–2023. כך עולה מנתונים שמתפרסמים לראשונה לציבור.
לפי חוק ביטוח לאומי, כל אדם שנפגע בתאונת דרכים במסגרת עבודתו זכאי לתשלום שמחולק לדמי פגיעה, קצבת נכות וקצבת תלויים עבור קרובי המשפחה.
תאונות דרכים, מלבד הפגיעות הגופניות והנפשיות של המעורבים, הן גם יקרות מאוד כלכלית. הן עולות למשק הישראלי כ־20 מיליארד שקל בשנה, וכעת עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהגיעו לידי עמותת אור ירוק, כי חלק משמעותי מגיע מהביטוח הלאומי ששילם בשנים המדוברות 1.5 מיליארד שקל דמי פגיעה, 4.8 מיליארד שקל קצבת נכות ו־170 אלף שקל קצבת תלויים. מדובר בנתונים חלקיים בלבד והסכום צפוי להיות גדול יותר, מכיוון שטרם הוגשו או אושרו כל התביעות בשל תאונות עבודה שהתרחשו עד סוף 2023.
10% מכלל ההרוגים
283 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בעבודה בשנים 2023-2015, כאשר 10% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים בכל שנה בממוצע הם הרוגים בתאונות דרכים בעבודה. 46% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים בעבודה הם נהגי כלי רכב פרטיים, 25% מכלל ההרוגים הם רוכבי אופנועים וקטנועים, 19% הם הולכי רגל ורוכבי אופניים ו־10% מהרוגי תאונות הדרכים בעבודה הם נוסעי כלי רכב. עוד עולה מהנתונים הפער המשמעותי בין המגדרים: 92% מההרוגים בתאונות דרכים בעבודה הם גברים ו־8% נשים. עוד עולה כי 71% מההרוגים הם יהודים, 21% הם ערבים ו־8% זרים או בני דתות אחרות.
תאונות עבודה הן אירוע נפוץ מאוד. כך, 95 אלף איש נפגעו בתאונות דרכים בעבודה בתשע שנים (2023-2015). מהנתונים עולה כי מחצית מהנפגעים בתאונות דרכים בממוצע בכל שנה הם נפגעים בתאונות דרכים בעבודה. עוד עולה כי 58% מכלל הנפגעים בתאונות דרכים בעבודה בשנים 2023-2015 הם נהגי כלי רכב פרטיים, 17% מהנפגעים הם רוכבי אופנועים וקטנועים, 15% מהנפגעים הם נוסעי כלי רכב ו־7% הם הולכי רגל.
גם בגזרת הנפגעים גברים הם אוכלוסייה שנפגעת יותר, 66% מהנפגעים בתאונות דרכים בעבודה הם גברים ו־34% הן נשים. 71% מהנפגעים הם יהודים ו־29% הם ערבים.
"חלק מרכזי מהמחדל"
בעקבות הממצאים הקשים בעמותת אור ירוק מציגים מחקרים שמראים כי שליש מהחברות שהיתה להן תוכנית מדיניות של ניהול בטיחות בדרכים דיווחו על הטבה ושיפור בתחום הבטיחות, שאר החברות שלא קבעו מדיניות בתחום דיווחו על הישארות המצב כפי שהוא ומקצת מהחברות דיווחו על השפעות שליליות.
בעקבות ההבנה הזאת העמותה מקיימת 170 הדרכות מקצועיות בכל שנה בקרב כמאה ארגונים וחברות שונות. "תאונות דרכים אשר נגרמות בעבודה הן חלק מרכזי וגדול במחדל תאונות הדרכים", אומר מנכ"ל עמותת אור ירוק, עו"ד יניב יעקב.
לדבריו, "העובדה שאחד מכל שני נפגעים בתאונות דרכים הוא נפגע תאונת דרכים בעבודה מחייבת את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לפעולה עמוקה ומהירה כי כולנו משלמים את המחיר הכבד. מעבר לפגיעה הפיזית והאובדן הגדול, תאונות הדרכים גם עולות לנו כסף רב. לכן חייבים להוביל מדיניות של צמצום תאונות הדרכים וזאת בשיתוף מקומות העבודה והארגונים. זוהי משימה משותפת ולכן יש לעודד יותר ויותר ארגונים לקחת אחריות ולאמץ תוכניות בטיחות ארוכות טווח בקרב העובדים. צמצום תאונות הדרכים בעבודה יחסוך לארגונים ולמשק הישראלי כסף רב, ימנע אובדן ימי עבודה ונזק רב כמו גם צער וכאב ממשפחות רבות".































