סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

נתניהו לא עוצר את החקיקה - והצהיר, חרף ניגוד העניינים: "אני נכנס לאירוע"

ראש הממשלה אמר בהצהרה שמסר בעניין המהפכה המשפטית כי "כדי למנוע קרע בעם - חייבים להתייחס ברצינות לטענות הצד השני", וקרא ל"הידברות והשגת הסכמה". למרות זאת, הודיע שהחקיקה לא תעצור. גנץ: "נתניהו לא מתעלה לגודל השעה"; לפיד: "במקום לעצור את החקיקה - נתניהו שוב התקרבן והתלונן"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (חמישי) בהצהרה שמסר כי הוא לא מתכנן לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית - ובראשה חקיקת השינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים, שיעלה להצבעה בשבוע הבא. אחרי אישור החוק שימנע את הוצאתו לנבצרות, הודיע נתניהו כי הוא מתכוון להיכנס למגעים לפשרה - בניגוד להסדר ניגוד העניינים איתו - והכריז: "עד כאן. אני נכנס לאירוע. אני שם בצד כל שיקול אחר ולמען העם שלנו והמדינה שלנו אעשה כל מה שביכולתי כדי להגיע לפתרון".
נתניהו התייחס גם לפגישתו עם השר גלנט הערב, אחרי שזה תכנן לקרוא לעצור את החקיקה, ואמר: "שמעתי את החששות שלו מההשלכות של המצב על הביטחון הלאומי שלנו. אני לוקח הכול בחשבון, ובאותה נשימה אני חייב לומר שאין שום מקום לסרבנות. הסרבנות מסכנת את הביטחון הלאומי שלנו והביטחון האישי של כל אחד וגם אין הצדקה לסרבנות. אעשה הכול כדי להביא להרגעת הרוחות ולאיחוי הקרע בעם כי אנשים אחים אנחנו ובעזרת השם יחד נעשה, ויחד נצליח".
ראש הממשלה אמר בהצהרתו כי "יש לנו מדינה אחת ועלינו לעשות הכול כדי להגן עליה מאיומים מבחוץ ומפני קרע בלתי ניתן לאיחוי מבפנים. איננו יכולים לאפשר לשום מחלוקת, חריפה ככל שתהיה, לסכן את העתיד המשותף של כולנו". הוא הוסיף: "מתנגדי הרפורמה אינם בוגדים ותומכי הרפורמה אינם פשיסטים. רוב אזרחי ישראל אוהבים את המדינה שלנו ורוצים לשמור על הדמוקרטיה שלנו. תומכי הרפורמה חושבים שאין פה דמוקרטיה אמיתית ומה שמסכן אותה זה בית משפט כל יכול. מנגד, מתנגדי הרפורמה, חושבים שמה שיסכן את הדמוקרטיה הוא כנסת וממשלה שיפעלו בלי מעצורים ובלמים - ויסכנו את זכויות הפרט".
לדברי נתניהו, "משטר דמוקרטי תקין חייב לטפל בשני הנושאים הללו - לטפל בשלטון הרוב ולשמור על זכויות הפרט. כדי להבטיח זאת ולמנוע את הקרע בעם, הרפורמה המשפטית חייבת לתת מענה לשני הצרכים הבסיסיים האלה. כדי למנוע קרע בעם - כל צד חייב להתייחס ברצינות לטענות ולחששות של הצד השני".
ראש הממשלה ניסה להסביר את טענות תומכי התוכנית שמקדמת הקואליציה, ורמז גם לפסילת מינוי חברו לקואליציה - אריה דרעי - שהחוק שיחזיר אותו לממשלה צפוי להיות מאושר במליאת הכנסת בשבוע הבא. "תומכי הרפורמה מתקוממים שהאיזון בין הרשויות הופר במשך עשרות השנים האחרונות. בית המשפט התערב ללא הצדקה בשיקולים ביטחוניים במאבק בטרור, הערים קשיים על מדיניות הממשלה בהוצאת מסתננים ומתווה הגז, ומנע חוקים ועיכב מינויים שבכלל לא היה צריך לדון בהם", אמר.
הוא הוסיף: "יש עוד טענה אחת, אולי הכואבת ביותר. רבים בעם קובלים על כך שבית המשפט העליון מתנהל כמועדון סגור למינוי שופטים בשיטת חבר מביא חבר. לשופטים יש וטו בשיטה הקיימת על מינוי שופטים ובפועל ממנים את עצמם מה שלא קורה בשום דמוקרטיה אחרת בעולם. לא מעט אנשים שאינם מגדירים עצמם כתומכי הרפורמה חושבים שיש לתקן תיקונים שונים בעניין הזה ולערוך רפורמה אמיתית".
נתניהו ציין מנגד גם את טענות מתנגדי התוכנית, והכריז על כוונה לחוקק את חוק שיעגן זכויות פרט, בעודו אומר כי "אני אישית אדאג לכך שזה יקרה". "יש שחוששים שהרפורמה המוצעת תלך רחוק מדי ותאפשר לממשלה ולכנסת להשתלט על בית המשפט ולהתגבר על כל פסקה ולחוקק כל חוק. חוששים ממדינת הלכה, לא ליברלית, חקיקה נגד נשים ולהט"בים", אמר נתניהו. "לאור החששות הללו אני אומר הערב - אני מאמין שאפשר להעביר רפורמה שתיתן מענה לשני הצדדים, שתשיב את האיזון הראוי בין הרשויות ומעבר לזה שתשריין את זכויות הפרט של כל אזרח ואזרחית במדינה. לא באנו לדרוס ולרמוס. באנו לאזן ולתקן".
rאש הממשלה קרא בהצהרה להגיע לפשרה, ואמר כי "הדרך הטובה ביותר להשיג את הרפורמה המאזנת ולמנוע את הקרע בעם היא בהידברות והשגת הסכמה רחבה ככל האפשר. לצערי, עד עכשיו נציגי האופוזיציה סירבו להיכנס לדיון הזה. בוזבזו כמעט שלושה חודשים בגלל הסירוב הזה. אני מקווה שזה ישתנה בימים הקרובים".
על הצעת החוק שתובא לאישור הכנסת בשבוע הבא, חרף תוכניתו של שר הביטחון יואב גלנט לקרוא לעצור, אמר נתניהו: "החוק אינו משתלט על בית המשפט, אלא מאזן ומגוון אותו. הוא פותח את שערי בית המשפט למגזרים עצומים שעד היום מודרו ממנו במשך עשרות שנים. איננו רוצים בית משפט נשלט אלא בית משפט מאוזן, שיהיה של העם ויזכה גם לאמון העם. זה לא קץ הדמוקרטיה אלא חיזוק הדמוקרטיה".
תגובת מובילי המאבק: "ראינו היום מופע ביזארי של דיקטטור בהתהוות שבמקום לעצור ולגנוז את החקיקה הוא דוהר כדי למנות את שופטים שפוטים של הפוליטיקאים, ולהשתלט השתלטות עויינת על בית המשפט העליון. הוא ממשיך להסית נגד בית המשפט ומשחרר ספינים לכל עבר. הדרך למנוע קרע בעם היא גניזת כל חוקי הדיקטטורה. כל הקריאות להידברות כאשר החקיקה נמשכת לא לגיטימיות".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בתגובה: "במקום לעצור את החקיקה ולהרגיע את הרוחות, נתניהו שוב התקרבן והתלונן, והמשיך להפיץ שקרים מחפירים נגד מערכת המשפט שבינם לבין המציאות אין דבר. הקול הוא קולו של נתניהו, אבל הידיים הן ידי יריב לוין". (מורן אזולאי)
ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי): "נאום נתניהו הצליח לאכזב אפילו את מי שאין לו שום ציפיות ממנו. באופן מעשי, הוא הודיע שבכוונתו להביא, כמתוכנן, את החוק להשתלטות על בחירת השופטים". סער ציין: "על הדרך נתניהו הודיע חגיגית שירמוס את הסדר ניגוד העניינים שחל עליו כנאשם. החמצת הזדמנות נוספת שמרחיבה את הקרע בעם. המענה - העצמת המחאה".
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ: "נתניהו לא מתעלה לגודל השעה - היום ברור שלא רק הדמוקרטיה תיפגע, אלא שהרפורמה תהיה פגיעה בכינון ישיר בביטחון ישראל וחוסר אחריות לאומי". הוא הוסיף: "המחנה הממלכתי ואני אומרים גם היום - תעצרו, ונדבר. בקיום שיח אין מפסידים, יש רק מנצחת אחת - מדינת ישראל". (מורן אזולאי)