סגור

יוזמה בעבודה ובמרצ: תמיכה בתקציב ולא בחוק ההסדרים

התנגדות בקואליציה לרפורמות גיל הפרישה, חקלאות ורגולציה. ח"כ רם שפע מהעבודה: "נצביע בעד התקציב ונגד חוק ההסדרים - האוצר יצטרך להגיע איתנו להסכמות עוד לפני קריאה ראשונה". מאבק גם על זהות הוועדות שידונו ברפורמות

ח"כים מהעבודה וממרצ מקדמים יוזמה שלפיה הם יתמכו בהצעת התקציב לשנים 2021-2022 אבל יתנגדו לחוק ההסדרים – כך נודע ל"כלכליסט".
חברי הכנסת, ביניהם רם שפע מהעבודה ומיכל רוזין ממרצ, העלו את ההצעה בפני ראשי מפלגותיהם אחרי שבדקו את היתכנותה עם הייעוץ המשפטי של הכנסת ועם יו"ר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד).

שפע אמר ל"כלכליסט": "אנחנו נצביע בעד התקציב אבל לא נתמוך בחוק ההסדרים, יש חמש הצבעות - משרד האוצר יצטרך להגיע איתנו להסכמות על שלוש הרפורמות שנמצאות כעת במוקד המחלוקת (גיל הפרישה, חקלאות ורגולציה – ש״ט) עוד לפני שנגיע לקריאה ראשונה. אני מגיע מתפיסה ערכית אחרת, החקלאות היא לא בעיית היסוד של יוקר המחיה בישראל. אפשר להגיע לפשרות הגיוניות שמאזנות בין הערכים השונים. נמשיך להיאבק על כך״.

3 צפייה בגלריה
רם שפע חבר כנסת
רם שפע חבר כנסת
ח"כ רם שפע. עבודה
(צילום: קובי קואנקס)

בחלוקה פנים מפלגתית, בעבודה ניצב שפע בחוד החנית של המתנגדים לרפורמה בחקלאות, ונעמה לזימי מובילה את חזית ההתנגדות לרפורמה בגיל הפרישה. במרצ, השרה תמר זנדברג מובילה את המתנגדים לרפורמת הרגולציה, גבי לסקי לרפורמת החקלאות, ומיכל רוזין לרפורמת העלאת גיל הפרישה לנשים.
במקביל מתנהל קרב על זהות הוועדות שידונו ברפורמות השנויות במחלוקת לאחר אישורן בקריאה ראשונה במליאה – בהנחה שיאושרו. האוצר רוצה כמה שיותר רפורמות בוועדת הכספים ובוועדת הרפורמות, ואילו לחכי"ם עשויות להיות העדפות אחרות.

"מענה לנשים מוחלשות"

ח"כ לזימי, המרכזת את המאבק בהעלאת גיל הפרישה לנשים, אומרת כי "אנחנו דורשים מהאוצר מתן מענה רחב יותר לנשים מוחלשות. האוצר רוצה לתת 12 חודשי אבטלה לנשים מעל גיל 55, אנחנו רוצות 24 חודשים. אנחנו רוצות להגדיל את מענק העבודה (מס הכנסה שלילי) ואת גמלת הבטחת הכנסה. מדובר בדרישות שניתן להסכים עליהן. האוצר מאשים אותנו כאילו אנחנו רוצות לטרפד את המהלך החשוב הזה, אבל זה רחוק מהאמת, האוצר מציג כעת הצעות שהן עוד פחות טובות ממה שהציעה הוועדה הציבורית של כחלון בהקשר הזה".
לזימי לא מסתירה את רצונה להוציא את הרפורמה מחוק ההסדרים. "אנחנו מוכנות להתחייב להעביר את זה במושב החורף, אבל לא נכון לעשות את הרפורמה תחת הלחץ ועודף הכוח שיש לאוצר". מנגד באוצר אומרים כי "זו הרפורמה החשובה ביותר בחוק ההסדרים הנוכחי, אנחנו נמצאים בפיגור עצום, אי אפשר לעכב את המהלך, אנחנו מנסים להעביר את זה כבר עשור, אם זה לא עובר בחוק ההסדרים, זה עשוי לא לעבור בכלל".

3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ שר ה בריאות ב ממשלת בנט לפיד 1
ניצן הורוביץ שר ה בריאות ב ממשלת בנט לפיד 1
ניצן הורוביץ שר הבריאות
(צילום: אביגיל עוזי)

באוצר מתכננים להעביר את הרפורמה הזו לוועדת הכספים או לוועדת הרפורמות – שתי הוועדות שנשלטות בידי ישראל ביתנו, ולמעשה בידי ליברמן – אך במפלגת העבודה מבהירים, "הרפורמה הזו צריכה להגיע לוועדת העבודה והרוווחה (שנשלטת בידי אפרת רייטן ממפלגת העבודה, ש"ט), לא הגיוני לשלוח רפורמה מרכזית כזו לוועדת כספים שתהיה עמוסה ברפורמות, או לוועדת הרפורמות שעדיין לא ברור מה טיבה".

קרב החקלאות והרגולציה

החקלאים מאורגנים ברמה טובה בהרבה מאשר הנשים שעשויות להיפגע מהעלאת גיל הפרישה. החקלאים הצליחו למשוך קרוב ל־20 ח"כים מהקואליציה להביע תמיכה במאבקם ולחזור על הדרישה להוציא את רפורמת החקלאות מחוק ההסדרים. בין התומכים המפתיעים נמצא יו"ר ועדת הכנסת ניר אורבך מימינה, שנכח בהפגנת החקלאים. חוץ מהעובדה שהוא נמנה על מפלגה שמרבית חבריה מצהירים כי הם דוגלים בפתיחה לייבוא, הוא גורם מפתח בהכרעה על השאלה הקריטית לאיזו ועדה תופנה רפורמת החקלאות. האוצר שוב ישמח להפנות את הרפורמה הרגישה הזו ליוליה מלינובסקי בוועדת הרפורמות, אך סביר להניח כי חברי כחול לבן יילחמו שהרפורמה תגיע לידי מיכאל ביטון יו"ר ועדת הכלכלה.
ליברמן כבר הבהיר כי הוא יוריד מכסים על פירות וירקות ויפתח את המשק לייבוא, זאת ללא קשר לחקיקה בכנסת. כמו כן, אמר ליברמן, כי מאבק החכי"ם מנע ממנו מלהגיע להסכמות עם החקלאים.

3 צפייה בגלריה
אינפו בדרך למאבק בכנסת לאן יילכו הרפורמות
אינפו בדרך למאבק בכנסת לאן יילכו הרפורמות
בדרך למאבק בכנסת לאן יילכו הרפורמות

רפורמת רשות הרגולציה: מטרתה היא שהרגולטור יעבור לעולם של "ניהול סיכונים" ויקח בחשבון את ההשלכות של הרגולציה מעבר לעולמו הצר. לפיה תוקם רשות במשרד רה"מ שתהיה מעורבת ובעלת סמכויות לגבי כל רגולציה חדשה. הרפורמה קרובה מאוד לליבו של רה"מ בנט. השרה זנדברג אמרה ל"כלכליסט" כי "הבעיה המרכזית ברשות הרגולציה היא העובדה שהיא מפרידה סמכות מאחריות. הדרישה שלנו היא שהמשרד המקצועי יהיה גם זה שאחראי על התוכן הסביבתי וגם בר הסמכות לקבוע את הסטנדרט הסביבתי. אם הטענה היא שרשות הרגולציה מתערבת בהליך ולא בתוכן, אנו דורשים שהדבר יתבטא גם בלשון החוק״.
בעבודה מתעקשים שהרפורמה תגיע לוועדת חוקה חוק ומשפט שנשלטת בידי גלעד קריב מהמפלגה: "זה לא עניין של ויכוח, זה עניין של תקנון הכנסת". באוצר מתעקשים: היא "צריכה להיות בוועדת הרפורמות".