סגור

פרשנות
משחיזים חרבות: הקרב האמיתי על חוק ההסדרים עובר לכנסת

אישור חוק ההסדרים בוועדת השרים לתיקוני חקיקה הוא שלב חשוב, אך טרם נאמרה המילה האחרונה. עשרות לוביסטים פועלים במרץ והחקלאים לא אמרו נואש. גורל חברי הקואליציה תלוי בחוק, ולכן ימתחו את החבל עד הסוף - אבל יתגמשו

ועדת השרים לתיקוני חקיקה אישרה אמנם את חוק ההסדרים במשק המדינה, אבל הקרב האמיתי מצפה לחוק ההסדרים במשכן הכנסת.
2 צפייה בגלריה
מירב מיכאלי נפתלי בנט מליאת הכנסת 2.6.21
מירב מיכאלי נפתלי בנט מליאת הכנסת 2.6.21
ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת התחבורה מרב מיכאלי. המגרש עובר לכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הוועדה אישרה את כל הרפורמות והכניסה כמה תיקונים: למשל נכים יהיו פטורים מאגרת גודש, אושרו שינויים בתחום הרגולציה לבקשת השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, וכן אושרו כמה שינויים בתחום המס. הסעיף שמחייב משכירי דירות לדווח על הכנסותיהם, גם אלו הנמוכות מסכום הפטור ממס 5,030 שקלים - יצא מהחוק.


אישור החוק בוועדת השרים לתיקוני חקיקה מהווה הישג לשר האוצר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו). ליברמן שואף לאשר את הסעיפים גם בכנסת אבל גם הוא יודע שיאלץ להגיע לפשרות במשכן. ליברמן מודע לכך שדפוס האיומים להצביע נגד התקציב וחוק ההסדרים יימשך - גם בכנסת. כפי שחשף כלכליסט בתחילת השבוע, התשעה משרדי לובי עם 56 לוביסטים כבר מתרוצצים במשכן כדי להדוף רפורמות וסעיפים בחוק ההסדרים.
החקלאים שעובדים דרך קבע עם משרד הלובינג ריפבליק דורשים להוציא את הרפורמה בחקלאות שמיועדת להוזיל את מחירי הביצים, הירקות והפירות. ליברמן נחוש לקדם את הרפורמה הזו ולהביא להוזלת המחירים לצרכן. משא ומתן מתקיים בין ארגוני החקלאים לבין שר החקלאות עודד פורר. שרי העבודה ומרצ דרשו שלא לחוקק את הרפורמה בחוק אלא בהסכמה ובהידברות עם החקלאים, וזה מה שצפוי לקרות.
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן שר האוצר בית הנשיא 14.6.21
אביגדור ליברמן שר האוצר בית הנשיא 14.6.21
יידרש להתגמש כדי למנוע בחירות. שר האוצר אביגדור ליברמן
(AFP)

האוצר יתגמש בסוגיית גיל הפרישה לנשים

הרפורמות ברגולציה, ביבוא, בכשרות, יעברו עם שינויים. גם העלאת גיל הפרישה לנשים צפויה לעבור לאחר שמשרד האוצר ייענה לשרת התחבורה מירב מיכאלי ולארגוני הנשים, וייתן סיוע ופיצוי לנשים במקצועות שוחקים. אגרת גודש תעבור בהתאם להסכמה עם שרת התחבורה מרב מיכאלי. חוק המטרו עתיר סעיפים ולא מן הנמנע שיפוצל לאחר ההצבעה בקריאה הראשונה.
ליברמן מבקש לחוקק גם את חוק "הבנקאות הפתוחה" המאפשר בדיקת עלויות על-ידי חברות חיצוניות. הבנקים מתנגדים ודורשים שינויים.
כל חברי הכנסת מהקואליציה יודעים שחוק ההסדרים צריך לעבור יחד עם חוק התקציב לשנים 2022-2021. אם חוק התקציב לא יעבור בקריאה השנייה והשלישית, אזי הכנסת תתפזר לבחירות חמישיות תוך שלוש שנים. אף אחד מהם לא רוצים לאבד את כורסת עור הצבי במשכן או את הכיסא בממשלה. לכן, בקואליציה של 60 ח"כים (לא כולל עמיחי שיקלי) ימתחו את החבל עד הסוף, יכניסו שינויים וידאגו ששני החוקים יעברו. לכל היותר יבקשו תמיכה מח"כ אחמד טיבי (הרשימה הערבית המשותפת) שיספק את הקול ה-61.