אל על בדרך לשימוע לפני קנס על הפקעת המחירים במלחמה
רשות התחרות סיימה את הבדיקה בעניינה של חברת התעופה; ניתן להטיל עיצום כספי של עד 118.9 מיליון שקל על החברה; נבחן האם המנכ"לית בעת המלחמה, דינה בן טל גננסיה, תיקנס באופן אישי בשל הבונוסים שקיבלה על הרווחים
רשות התחרות סיימה את הבדיקה בעניינה של אל על בנוגע להפקעת מחירים בזמן מלחמת "חרבות ברזל" וצפויה להציג לה את הממצאים במסגרת שימוע שבסופו הרשות מתכוונת להטיל על החברה עיצום כספי ואף שוקלת לקנוס את מנכ"לית החברה באותה התקופה, דינה בן טל גננסיה, באופן אישי. באל על טוענים כי הם לא מכירים את ההחלטה.
כבר שנתיים שרשות התחרות בוחנת האם אל על שבבעלות משפחת רוזנברג, הפקיעה מחירים בתקופת המלחמה וניצלה את בריחת החברות הזרות והמחסור בטיסות לטובת הפקעת מחירים וגריפת רווחים. במקרה של חשד להפקעת מחירים בחברת תעופה רשות החברות בוחנת שלושה מדדים עיקריים: מהו הרווח לנוסע, מהו שיעור הרווח הגולמי ומהו היקף החוב הפיננסי של חברה, לפני ואחרי האירוע, במקרה זה מלחמת "חרבות ברזל".
כשבוחנים את המספרים של אל על אין ספק שהזינוק דרמטי, בהשוואה בין 2023 ל־2024. הרווח הנקי של החברה הסתכם ב־2024 ב־545 מיליון דולר, פי 4.7 מ־2023, הכנסות החברה גדלו מ־851 מיליון דולר ב־2023 ל־3.4 מיליארד דולר ב־2024, זינוק של 37% והחוב הפיננסי צנח ל־75 מיליון דולר בלבד, לאחר שב־2023 עמד על 209 מיליון דולר.
ההחלטה לבחון עיצום כספי ישיר על בן טל גננסיה נובעת מהעובדה כי היא זכאית לתגמולים ובונוסים שנקבעים על בסיס רווחי החברה, אם כי מדובר במהלך חריג שלא בטוח שיצא לפועל. במידה ורשות התחרות אכן תחליט לקנוס את בן טל גננסיה ההערכה היא שביטוח נושאי המשרה שלה לא יממן את הקנס. ביטוח נושאי משרה הוא פוליסה המגנה על דירקטורים ומנהלים בכירים בחברות מפני תביעות משפטיות אישיות הנובעות מטעויות, מחדלים, או הפרת חובות. אלא אם הוכנס סעיף חריג בחוזה של בן טל גננסיה, הקנס של רשות התחרות לא כלול בכיסוי. במידה ובן טל גננסיה תבחר לערער על ההחלטה, הביטוח צפוי לממן את הוצאות המשפט ושכר הטרחה של עורכי הדין שלה.
בשלב זה עדיין לא ידוע מה גובה הקנס, אך סעיף 50ד' בחוק התחרות הכלכלית מאפשר לרשות התחרות לקנוס חברה שניצלה את מעמדה לרעה בהתאם לגודל הכנסותיה, כאשר על פי החוק, על חברה בסדר גודל כמו אל על ניתן להטיל עיצום כספי בשיעור של עד 8% ממחזור המכירות ובלבד שסכום העיצום לא יעלה על 118.9 מיליון שקל.
סוגיה נוספת שתיבחן במידה ויוטל הקנס היא התביעה הייצוגית נגד החברה. בחודש יוני האחרון הוגשה נגד החברה תביעה ייצוגית באמצעות עו"ד ד"ר טל רוטמן בטענה כי גרפה רווח כמונופול. לעתירה צורפה חוות דעת של פרופ' דויד גילה, לשעבר הממונה על התחרות, שקבע כי ב־2024 בלפחות 20 קווי טיסה אל על הפכה למונופול וכתוצאה מכך הרווח הנקי שלה זינק. גורמים בענף התעופה מעריכים כי הקנס לא יוביל לביטול העתירה וכי במידה ויוטל על אל על, הוא יהווה תקדים ואף יחזק את התביעות נגדה.
1 צפייה בגלריה


המנכ"לית לשעבר דינה בן טל גננסיה. הביטוח לא צפוי לממן את הקנס
(צילום: גיא כושי ויריב פיין)
הטענות נגד אל על עלו כבר בתחילת המלחמה, כשרוב החברות הזרות הקפיאו את הטיסות בישראל והיא קיבלה שליטה כמעט מלאה על הטיסות בנתב"ג. כדי להתמודד עם הביקורת החברה הודיעה על רף מחירים קבוע ליעדים נבחרים וכן מחירים קבועים ליעדים קרובים. בנוסף, החברה מיתגה את עצמה כמשיבה הרשמית של חיילי המילואים שבעת פתיחת המלחמה נתקעו בחו"ל וגם הציעה מגוון הטבות לאנשי כוחות הביטחון. למרות מחוות אלו הביקורת נותרה בעינה, וחזרתן של החברות הזרות, ועימן מחירים מתונים יותר, רק הדגישה את הפער.
מאל על נמסר בתגובה: "במשרדינו טרם התקבלה הודעה מרשות התחרות. אל על מקפידה לפעול תמיד בהתאם לכל הוראות החוק, לרבות הוראות דיני התחרות. אנו משוכנעים שלא נפל כל דופי במעשי החברה והדברים יוצגו באופן מסודר בפני רשות התחרות. לאורך כל תקופת המלחמה פעלה אל על הרבה מעבר לנדרש על פי הדין, מתוך תחושת סולידריות ומחויבות לציבור הנוסעים בארץ. החברה ממשיכה לפעול בשקיפות מלאה מול כל הרשויות ותשתף פעולה עם רשות התחרות בבדיקה. אנו משוכנעים כי בתום התהליך יתברר שלא דבק רבב בהתנהלות החברה".






























