סגור
מטוס ישראייר 19.4.24
מטוס של ישראייר (צילום: יאיר שגיא)
בלעדי

הטיסה בוטלה בעקבות ה-7 באוקטובר, ובני הזוג יקבלו פיצוי על הוצאותיהם

בני זוג שטיסתם מקורפו לארץ בוטלה בעקבות פרוץ המלחמה ב-2023 תבעו את ישראייר, את סוכנות הנסיעות ואת מארגנת הטיסה; בית המשפט לתביעות קטנות באשדוד קבע כי למרות שמדובר בנסיבות שאינן בשליטתן והן אינן מחויבות בפיצוי על עצם הביטול, הנתבעות נדרשות לפצות את הנוסעים על הוצאות לינה, מזון, נסיעות וטיסה חלופית

בית המשפט לתביעות קטנות באשדוד קבע כי למרות נסיבות המלחמה ב-7 באוקטובר, חברות התעופה וסוכנויות הנסיעות מחויבות להחזיר לנוסעים את הוצאות הלינה, המזון, הנסיעות והטיסות החלופיות שרכשו בעצמם. פסק הדין עשוי לסייע למי שטיסתו בוטלה בשל המלחמה, זאת מאחר שמשמעותו היא כי גם כשחברת תעופה פטורה מפיצוי כספי נוסף בשל נסיבות שאינן בשליטתה (כמו מלחמה) היא אינה פטורה מחובת הסיוע הבסיסית: דאגה ללינה, למזון ולטיסה חלופית. כמו כן נקבע כי לסוכן נסיעות יש אחריות אקטיבית למתן שירות וסיוע שכן הוא הגורם שמחזיק בפרטי הקשר של הנוסעים.
המקרה עסק בתביעה שהגישו בני הזוג יוליה ושגיא נברו ששהו בחופשה בקורפו עם תינוקם בן השנה וחצי. הם היו אמורים לחזור לישראל ב-8 באוקטובר 2023, יום לאחר הטבח, אך עקב פרוץ המלחמה בוטלה טיסתם בחברת ישראייר.
בתביעה שהוגשה בסיוע הקליניקה למשפט ותעופה, המרכז האקדמי למשפט ועסקים נטען כי ההודעה על הביטול נמסרה להם כשעה בלבד לפני ההמראה, מה שהותיר אותם חסרי אונים בשדה התעופה. לטענת התובעים, הם לא קיבלו מענה מהנתבעות (חברת התעופה, סוכנות הנסיעות והחברה המארגנת שמכרה את הכרטיסים לסוכנות) בנוגע לטיסה חלופית. עוד נטען כי לאחר יומיים של הגעה יומיומית לשדה התעופה בניסיון למצוא פתרון, הם נאלצו לרכוש בעצמם ב-10 באוקטובר כרטיסי טיסה חזרה לישראל בעלות של 630 יורו.
מנגד טענה ישראייר כי מרכז ההזמנות שלה בשדרות הושבת אז בשל המלחמה וכי מדובר באירוע חריג שאינו בשליטתה. עוד נטען כי החברה לא הנפיקה לתובעים כרטיסי טיסה, וכי כל הפעולות בוצעו אל מול סוכנות הנסיעות אשר ביצעה את ההזמנה עבור החברה המארגנת שרכשה 40 מושבים בטיסה. סוכנות הנסיעות טענה מצידה כי היא רק מתווכת והאחריות מוטלת על המוביל האווירי ו/או על החברה שרכשה את המושבים ושאין לחייב אותה בפיצוי כלשהו, היות שמדובר באירוע מלחמתי שאיננו בשליטתה.
השופט יהודה ליבליין קיבל את התביעה בעיקרה וקבע כי אמנם קיים פטור מתשלום פיצוי סטטוטורי (פיצוי כספי נוסף מעבר להוצאות) בשל נסיבות המלחמה, אך אין פטור ממתן ההטבות הקבועות בחוק, הכוללות לינה, מזון, משקה וטיסה חילופית.
לפי החלטתו, "הנתבעות כולן היו חייבות לדאוג כי התובעים אשר שהו בארץ זרה, יקבלו שירותי לינה, מזון ומשקאות, שירותי הסעה וטיסה חילופית, אך הדבר לא נעשה ובסופו של דבר התובעים נאלצו לרכוש כרטיסי טיסה בעצמם".
בסופו של דבר, לתובעים נפסק החזר עבור הפרש עלות כרטיסי הטיסה החדשים (לאחר ניכוי ההחזר שקיבלו על הטיסה שבוטלה) וכן עבור הוצאות הלינה, המזון והתחבורה שתיעדו בקבלות. לפיכך קבע בית המשפט כי כל שלוש הנתבעות ישלמו לתובעים סכום כולל של 5,445 שקל בחלוקה שווה בין שלושתן.
לבסוף השופט קבע כי "כל הצדדים נקלעו למצב הדברים שלא בטובתם" וכי הוא לא מצא דופי בהתנהלות ישראייר והחברה המארגנת, אך "לצד זאת, שתיהן חייבות על פי חוק לשאת בהוצאותיו של מי שטיסתו בוטלה".
מישראייר נמסר בתגובה: "בית המשפט קבע כי הצדדים נקלעו לסיטואציה חריגה. לצד זאת, קיימת פסיקה ענפה אשר קבעה אחרת בנסיבות דומות. לפיכך, אין בפסק הדין משום הלכה מחייבת, וכל מקרה מחייב בחינה פרטנית בהתאם לנסיבותיו ולדין החל".