סגור

צרות ב-NSO: היו"ר מתפטר, בעלי מניות מבקשים להתנתק מהקבוצה

סדקים בחברת הסייבר, שעמדה במוקד תחקירי כלכליסט: היו"ר אשר לוי, שהיה נציגה של הקרן האנגלית נובלפינה, הודיעה על התפטרות; במקביל הגישו שלוש חברות בנות של NSO בקשה לבית המשפט למנות להן נאמן. לטענתן, המייסד שלו חוליו מנסה להעמיס עליהן חובות שאינם שלהן

סכסוך בין בעלי השליטה ב-NSO, מפתחת תוכנת הריגול נחשף: בית המשפט המחוזי בת"א מינה אתמול (ב') את עו"ד אורי גאון כנאמן לשלוש חברות בקבוצת NSO, גאוטילב, קונבקסום ו-wayout (וויאאוט). ההחלטה הותרה לפרסום היום. החברות טוענות כי שלו חוליו מנסה להעמיס עליהן את החובות העצומים של הקבוצה.
מההחלטה עולה, כי המבקשות עוסקות בפיתוח מוצרי סייבר הגנתי, בעוד שחברות אחרות במורד אשכול החברות הידוע כקבוצת NSO עוסקות בפיתוח ובשיווק מוצרי סייבר התקפי. בעוד שחברת קונבקסום פיתחה יכולת ליירט רחפנים, wayout החשאית יותר בונה כלי המאפשרים לחדור למכשירים מרשת ה-ioT. מייסד החברה הוא גיל דולב, אחיה של נשיאת NSO שירי דולב.
השופט חגי ברנר קבע בהחלטתו כי "נוכח הסכסוך המר בין בעלי השליטה, המבקשות כמוהן כספינה המיטלטלת בים סוער כשעל סיפונה שני קברניטים החלוקים ביניהם בשאלה מהי הדרך לחוף מבטחים. עובדה זו כשלעצמה תומכת אף היא במסקנה כי יש למנות למבקשות נאמן זמני על אתר".
שלוש החברות שביקשו למנות להן נאמן, באמצעות עוה"ד ד"ר שלמה נס, שי גליקמן ויונתן גמרניק, הן חלק מאשכול החברות בקבוצת NSO. אשכול החברות כולל עשרות חברות, ישראליות וזרות כאחד, שהשליטה בהן נתונה בידי חברת אחזקות זרה, טריאנגל הולדינגס. הבעלות בטריאנגל (בשירשור) נחלקת בין קרן זרה בשם NOAL SCSP שמחזיקה 70.33% ממניותיה של טריאנגל לבין קבוצה בראשותו של שלו חוליו (קבוצת ההנהלה), שמחזיקה ביתרת מניותיה של טריאנגל (29.67%).
קונבקסום פיתחה יכולת ליירט רחפנים ולהגן מפני רחפנים עוינים. החברה שנרכשה בפברואר 2020 בכ-60 מיליון דולר. על פי הדיווח של NSO גייסה במהלך חייה סכום נמוך של 2.5 מיליון דולר בלבד. חברת wayout בונה כלים לחדירה למכשירים הכוללים חיבוריות לרשת IoT. מייסד החברה על פי הדיווח הוא גיל דולב אחיה של שירי דולב נשיא NSO. החברה גייס כספים ממייסדי NSO.
"מנסים להכניס אותנו לרשימה השחורה"
ברקע הבקשה עומדת החלטתה של ממשלת ארה"ב מחודש נובמבר 2021 להכניס חלק מחברות הקבוצה למה שמכונה "הרשימה השחורה" - חברות שממשלת ארה"ב הכריזה עליהן ככאלה שפועלות בניגוד לאינטרס הלאומי של ארה"ב. המבקשות לא נכללו ברשימה האמורה משום שכאמור, הן אינן עוסקות בפיתוח ושיווק של מוצרי סייבר התקפי.
2 צפייה בגלריה
שלו חוליו מייסד מנכ"ל משותף NSO
שלו חוליו מייסד מנכ"ל משותף NSO
שלו חוליו, מייסד ומנכ"ל משותף של NSO
(צילומים: אוראל כהן, אביטל פלג)
מהחלטת בית המשפט עולה כי "בין לבין נתגלע סכסוך מר וחריף בין הקרן לבין קבוצת ההנהלה בכלל, ובין הדירקטורים מטעם הקרן לבין חוליו, הדירקטור מטעם קבוצת ההנהלה, בפרט. החברות המבקשות טוענות כי יש להפריד בינן לבין החברות העוסקות בסייבר התקפי, שהן ורק הן נכללו ברשימה השחורה של ממשלת ארה"ב, וכי אין זהות בין נושיהן של המבקשות לבין נושיהן של החברות האחרות בקבוצה".
בעוד שחברות אחרות בקבוצת NSO חבות סכום כולל של כ-460 מיליון דולר לנושיהן, הרי שחובותיה של קונבקסום, אחת מבין שלוש החברות המבקשות, הם כלפי הקרן בסכום של כ- 8.6 מיליון יורו בלבד. לטענתן של המבקשות, חוליו פועל שלא לטובתן של המבקשות בכך שהוא מבקש "לספח" אותן אל קבוצת החברות הנכללות ברשימה השחורה, ולהעמיס עליהן חובות כספיים לא להן, רק כדי לאפשר את מכירת השליטה בקבוצת NSO בשלמותה, לרבות במבקשות, לצדדים שלישיים, וכל זאת בניגוד להוראות הדירקטוריון של גאוטילב (שנשלט כאמור על ידי הדירקטורים מטעם הקרן)".
מנגד, קבוצת ההנהלה טוענת כי הבקשה לא הוגשה על ידי המבקשות אלא ע"י שני דירקטורים, וכי לא התקבלה החלטת דירקטוריון שמכוחה ניתן היה להגיש את הבקשה הנוכחית.
2 צפייה בגלריה
חגי ברנר שופט
חגי ברנר שופט
השופט חגי ברנר
(צילום: אתר הנהלת בתי המשפט)
עוד עולה מההחלטה כי קבוצת ההנהלה גם מוחה נמרצות על הדמוניזציה שנעשתה לחוליו על ידי המבקשות, רק כדי לזכות בסעד זמני במעמד צד אחד, ולטענתה , מדובר בהאשמות חסרות אחריות וחסרות שחר.
השופט ברנר קבע כי "לאחר עיון בטיעוני הצדדים באתי לכלל מסקנה כי דין הבקשה להתקבל. לצורך החלטתי זו אין צורך או אפשרות להידרש לכל אותן טענות חמורות שהעלו המבקשות נגד קבוצת ההנהלה, וחוליו בראשה, ולו מן הטעם שלא עמד לרשותה של קבוצת ההנהלה פרק זמן מספיק כדי להתייחס לטענות אלה. ממילא יש לראות את כל אותן טענות כמוכחשות. לדידי, לצורך החלטה בבקשה הנוכחית די בכך שמדובר בבקשה של שלוש חברות המצויות במצב של חדלות פירעון תזרימית, אשר אינן מסוגלות לשלם את שכר עובדיהן ... שניים מבין שלושת הדירקטורים של גאוטילב סבורים שאין מנוס אלא לפתוח בהליכי חדלות פירעון לגבי המבקשות. דירקטור שלישי (חוליו) חולק על כך. התוצאה היא שיש בדירקטוריון רוב ברור ומוצק התומך בפתיחה בהליכי חדלות פירעון ובמינוי נאמן זמני למבקשות כדי לנסות ולהוציא אל הפועל תכנית לשיקום כלכלי....".
עוד קבע השופט כי " בנוסף, ושוב לעניין חדלות הפירעון, אין חולק שהמבקשות אינן מסוגלות לפרוע את משכורת של עובדיהן, אלא אם בעלי השליטה יזרימו כספים לכך ממקורותיהם, אלא שהקרן כבר הודיעה כי אין בכוונתה להזרים כספים כלשהם כל זמן שלא ימונה למבקשות נאמן זמני. לענין זה נפנה להודעת מייל ששלח חוליו ליו"ר הדירקטוריון ב-17 בינואר אשר כותרתו THE SAD END' - Goatilev' - מדברת בעד עצמה. במסגרת הודעה זו, הודיע חוליו שהמבקשות אינן מסוגלות לשלם לעובדיהן את שכרם בראשית חודש פברואר, וכי אי תשלום השכר יחשוף את המבקשות ואת הדירקטורים לאחריות פלילית, ולכן אין הוא רואה כל ברירה אלא לסיים באופן מיידי את העסקת העובדים".
דובר NSO בחר לא להגיב על החלטת בית המשפט למינוי נאמן לחברות בקבוצה.
את הנהלת החברות מייצגים עוה"ד רן שפרינצק ורענן קליר וכן אלינור שטרק, נטלי שטוחין ותומר שקד. את הקרן מייצג עו"ד אהוד גינדס.





.