סגור
Dun's 100

עורכים את העתיד

לעורכי הדין יש תפקיד מכריע בשלבים המרכזיים בהתפתחות ובהצלחת חברות הסטארט אפ וההייטק. החל במורכבות של עולם ההנפקות, דרך המאבק על כוח אדם איכותי בין משרדי עורכי הדין לבין עצמם ולבין עולם ההייטק, וכלה בטרנדים הטכנולוגיים שיעסיקו את עולם המשפט ואת המשקיעים בשנת 2022. לרגל פורום Duns 100 לבכירי ענף המשפט בתחום ההייטק, מתייחסים כמה מבכירי עורכי הדין בישראל בתחום הטכנולוגיה לכמה מהסוגיות המרכזיות שמלוות את הענף בימים אלה

מעטים הם בעלי התפקידים שמבינים את עולם הטכנולוגיה המורכב והמגוון כפי שעורכי הדין המנוסים בתחום ההייטק מכירים אותו. אפילו יזמים מובילים ואנשי הייטק ותיקים אינם יכולים להתחרות בניסיון ובהבנה שיש לעורכי הדין שסופרים שנים של טיפול בסוגיות טכנולוגיות ורגולטוריות מורכבות ודינמיות, ובהנפקות אינטנסיביות בבורסות בישראל, בארצות הברית, ובשווקים נוספים בעולם.
כידוע, עולם הטכנולוגיה משפיע על חיינו בתחומים רבים. הפיתוחים השונים מעצבים את שגרת חיינו בהווה ובעתיד, וההשקעה בהם אמורה בין היתר לשפר את העולם בו אנו חיים ולייעל תהליכים. עולם ההייטק הפך גם למרכיב כלכלי חשוב: מכירת הפיתוחים הטכנולוגיים, מכירת חברות הייטק ואקזיטים, השפעת המשכורות של עובדיו על פרנסת משק הבית והצריכה שלו, גביית מיסים משמעותית ועוד. העולם הטכנולוגי הפך גם לכזה שמשפיע כמעט על כל כיס בישראל בעקבות ההשקעות הפרטיות והמוסדיות בשוק ההון. בתוך חלקי הפאזל המורכב של עולם הטכנולוגיה על היבטיו השונים ישנם כאמור מעט מאוד אנשי מקצוע שיכולים להסתכל על עולם מגוון זה באופן מקיף ומעמיק כפי שמסוגלים עורכי הדין המנוסים בתחום, כל שכן לאור התקופה המסעירה שהענף עובר. משרדי עריכת הדין העוסקים בתחום הייטק עברו חוויה מורכבת בתקופת הקורונה, בדגש על שנת 2021. מצד אחד, המשרדים עבדו סביב השעון בתקופה שאתגרה ענפים רבים במשק ונהנו מהפריחה המסיבית שהתרחשה בשוק ההייטק הפורה, ומההצלחה של חברות ההייטק הישראליות בזירה הבינלאומית והמקומית. מצד שני, זו הייתה תקופה שבה היה צורך בכוח האדם האיכותי ביותר בכדי לעמוד באינטנסיביות של דרישות העבודה הרבות, כאשר ה'מאבק' מול עולם הייטק על כוח אדם איכותי רק הולך וגדל.
לרגל פורום Duns 100 לבכירי ענף המשפט בתחום ההייטק התייחסו כמה מבכירי הענף לכמה מהשאלות המרכזיות שמלוות את התקופה האחרונה, וילוו את התקופה הקרובה, בעולמות התוכן המשפטיים והטכנולוגיים, ובמקומות המפגש ביניהם. עורכי הדין המומחים בתחום ההייטק ענו על השאלות המסקרנות שמלוות את אחד העולמות הסוערים בתחום עריכת הדין ודיברו על המאבק לגיוס ושימור כוח אדם איכותי, על בליץ ההנפקות שנרגע, על שוק ההון, על השפעת ביצועי החברות הישראליות בבורסה מבחינת האופן שבו נתפס עולם ההייטק בישראל, וגם על המגמות הבולטות שצפויות ללוות את הענף בשנת 2022.
לכתבה התראיינו עו"ד יובל הורן, שותף מייסד ב'הורן ושות', משרד עו"ד', עו"ד ערן יניב, שותף וראש מחלקת ההיי-טק (במשותף), פישר (FBC & Co.), עו"ד קובי בן שטרית, שותף בכיר במחלקת ההייטק ב'יגאל ארנון ושות', ועו"ד לורי קונפינו - שותפה מנהלת, ועו"ד דוד אפרתי יו"ר מייסד ושותף - במשרד 'אפרתי גלילי קונפינו ושות'.
תור הזהב הדועך של הנפקת חברות ישראליות בוול סטריט:
חברות רבות שהונפקו בשנתיים האחרונות בנאסד"ק מאבדות חלק משמעותי משווין לאחר ההנפקות, בגלל ביצועים לא מספקים. אילו השלכות יש לכך על חברות ישראליות אחרות ששוקלות לצאת להנפקה, ועל האופן שבו מסתכלים המשקיעים על חברות הייטק ישראליות אחרות?
עו"ד ערן יניב: "כפירמה גדולה, אנו מטפלים מדי שנה בעסקאות רחבות היקף ומלווים חברות הייטק ישראליות וזרות בעלות פעילות עסקית משמעותית, לרבות בהליכי הנפקה מחוץ לישראל. הנפקה היא מסע שיש בו עליות ומורדות ולא תמיד ניתן לשים את האצבע על הגורם, שבמקרים מסוימים הוא אקסוגני לחברה עצמה או אפילו לתחום פעילותה. השוק הוא תנודתי לעיתים, והחברות, ובכלל זה הגורמים המלווים אותן, נדרשים לאורך רוח.
אני מאמין, שחברות טובות המציגות נתונים פיננסיים איכותיים לאורך זמן, בעלות הנהלה טובה וחזון, בסופו של דבר יעמדו בציפיות שהשוק מציב להן. ההכרה של השווקים הבינלאומיים ביכולות של הטכנולוגיה הישראלית ושל היזמים הישראלים היא כאן כדי להישאר. כמובן שצריך להיות ערים לצמצום חלון ההזדמנויות ולהקשיב לשוק, אבל אני מאמין בהיי-טק הישראלי וביכולות של החברות ושל העומדים בראשן".
עו"ד קובי בן שטרית: "זה כנראה לא יקל על חברות לצאת להנפקה בשווי גבוה. מאחר והשווקים גם כך נהיו קשים יותר ליציאה להנפקה, יכול בהחלט להיות שנראה השפעה על האופן שבו מסתכלים המשקיעים על חברות הייטק פרטיות - מצב בו השוויים בבורסות נמוכים, יכול לדרדר גם את השוויים של חברות פרטיות. יתרה מכך, משקיעי growth - כאלה שאוהבים להשקיע בשלבים מאוחרים בחברה פרטית או בשלבים מוקדמים לאחר הנפקה - עשויים להעדיף את השוק הציבורי ולהפנות את כספם מהשוק הפרטי. אני מקווה שמי שגייס בשווי גבוה ידע גם לשמור על הכסף ולא להיגרר למצב שבו הוא חייב לגייס עוד כסף בשווי נמוך יותר. גיוס בשווי נמוך יכול להפעיל הגנות כאלו ואחרות של משקיעים, ולעיתים דילול מאסיבי של בעלי מניות שלא מוגנים מפני דילול לרבות יזמים ועובדים. מצד שני (ואופטימי) כבר ראינו שהשוק לא תמיד מתנהג לפי המצופה ממנו, ובסופו של דבר שווי זה עניין של היצע וביקוש. מכיוון שעדין מסתובב הרבה מאד כסף בשוק, יכול להיות ששווי החברות הפרטיות יישאר גבוה".
עו"ד דוד אפרתי ועו"ד לורי קונפינו: "לא תמיד צריך להסתכל על חצי הכוס הריקה – נאסד"ק עדיין מעוניין בהנפקות של חברות הייטק ישראליות. יחד עם זאת כל העולם מתחיל לדרוש יותר ביצועים ולכן תתכן האטה לגבי כל החברות (הזרות/האמריקאיות/כלכלה ישנה/הייטק) ועדיף להמתין עד שהחברות יכולות לתת תחזיות שמתממשות בביצועים, כדי שלא יתרסקו עם ההנפקה. בקיצור: בזמן הקרוב שוק ההון יתרכז בחברות עם רווח ודאי ויבדוק את התחזיות בקפידה. חברות ״חלומות״ ימתינו לבועה הבאה".
עו"ד יובל הורן: "כמי שמלווים הנפקות של החברות ישראליות בנאסד"ק מאז אמצע שנות ה90, אני לא חושב שנכון לדבר על "תור זהב דועך" של ההנפקות. השוק האמריקאי יהיה תמיד בשל לחברות איכותיות. השאלה היא היקפי הגיוס והשוויים שבהם החברות מבקשות לגייס הון. אכן, בסוף 2020 ובמהלך 2021 ראינו שיא במספרי הנפקות בשוויים מאד גבוהים שקרסו בתוך השנה. ההשלכות של מחיקת מיליארדים של דולרים בשווין של החברות הישראליות בנאסד"ק שהנפיקו בשנתיים האחרונות ניכרות כבר כעת ונראה שצפויים כמה תהליכים:
למרות ששנת 2021 הייתה שנת שיא לשוק העסקאות הישראלי בישראל ובארה"ב במספר ובהיקף העסקאות הכולל שבוצעו, הרי שעל רקע האירועים שצוינו ועל רקע הציפיות להעלאת ריבית נראה שהביצועים בשנת 2021 של שווקי ההון הללו לא יחזרו על עצמם השנה. ועדיין - חברות טובות יוכלו להמשיך לגייס, גם אם ייאלצו להתפשר על השווי או על היקף הגיוס
שוק החיתום והשוק המוסדי – כבר עתה מוסדיים משקיעים תוך היסוס רב יותר אל מול 'היד החופשית' שאפיינה את השקעתם בתקופה האמורה, תוך דרישה לפיצוי או גידור הסיכון בגין ירידות ערך; חתמים דורשים כעת לצורך חיתום יותר מרק 'סיפור יפה'. אם שוק ההון היה "מתירני" בבחירת השקעותיו וגם חברות טכנולוגיה שרק התחילו את דרכן הצליחו לגייס סכומים גדולים ללא הוכחת היתכנות עסקית או פוטנציאל ממשי למסחור, השוק המוסדי הופך יותר "בררני" וחתמים מכניסים יד לכיס שלהם רק במקרים שהם משוכנעים שהחברה אכן מבוססת מבחינה עסקית ולה תכנית עסקית יציבה וקיימת, ולא רק טכנולוגיה מבטיחה.
SPAC – הרעב לעסקאות התמתן כבר בשלהי 2021, ואנחנו לא מניחים שיחזור למימדיו הקודמים. ב2021 הלקוחות שלנו היו מעורבים באופן משמעותי במיזוגים "מסורתיים", עם חברות בעלות עסק חי, או חברות שמבקשות להשביח את נכסיהן, והמגמה הזו נמשכת גם בימים אלה".
1 צפייה בגלריה
בכירי עורכי הדין בישראל בתחום הטכנולוגיה דן אנד ברדסטריט
בכירי עורכי הדין בישראל בתחום הטכנולוגיה דן אנד ברדסטריט
בכירי עורכי הדין בישראל בתחום הטכנולוגיה דן אנד ברדסטריט
(צילום: יח"צ)

תופעת בריחת המוחות מעולם עריכת הדין לעולם ההייטק היא תופעה ידועה שגורמת לשינויים גם בעולמות עריכת הדין. האם לדעתך התופעה שכיחה יותר בקרב עורכי דין מתחום ההייטק, שכן המעבר אמור להיות טבעי וקל יותר לכאורה? מה המשרד שלכם עושה כדי להשאיר את עו"ד המוכשרים אצלכם?
עו"ד דוד אפרתי ועו"ד לורי קונפינו: "המאמצים שלנו מכוונים לטרום מתמחים מוכשרים כדי ליהנות מפירות ההשקעה לפחות עד אחרי ההתמחות, תוך מתן גמישות בעבודה- מהבית/מהמשרד, חלקיות משרה, שילוב של עבודה אצל הלקוח עצמו כדי לקבל תחושה של שילוב בחברת הייטק וגם גיוס עורכי דין יותר וותיקים ומנוסים אשר פחות אטרקטיביים לחברות ההייטק עצמן".
עו"ד ערן יניב: "ההשפעה של ההיי-טק על שוק התעסוקה ניכרת בכל ענפי המשק ובכלל זה גם על שוק עריכת הדין. באופן טבעי, כמי שנלחמות על ההון האנושי הטוב ביותר, פירמות עורכי הדין הגדולות דואגות להימצא כל הזמן בשורה הראשונה של המעסיקים הטובים ביותר במשק וליצור את סביבת העבודה הטובה והמתגמלת ביותר לעובדים, הן מבחינת תנאי ההעסקה והן מבחינה מקצועית. אנו מעניקים להם חבילת העסקה שהקדשנו לה מחשבה רבה, הכוללת שכר תחרותי ותנאי עבודה ורווחה מעולים. מבחינה מקצועית, עורכי הדין שלנו רוכשים יכולות וידע מהטובים ביותר בתחום וניתנת להם גישה לעסקאות מהגדולות והמורכבות במשק. הם עוברים תהליך הכשרה סדור שמקדם אותם מקצועית בהרבה תחומים, וכמובן יוצר להם אופק משמעותי. עורכי הדין הם הליבה של הפירמה וברור לנו שההשקעה במשאב האנושי ותשומת הלב לצרכיו היא זו שבסופו של דבר מביאה אותנו לרמות המקצועיות הגבוהות ביותר ולרמת השירות הגבוהה ללקוחות".
עו"ד יובל הורן: "מעבר עורכי הדין בתחום ההייטק לעבודה בחברות הייטק אכן פשוט יותר מהמעבר עבור עורכי דין מתחומים אחרים. כמשרד שעוסק אך ורק בהיי טק, אנחנו מודעים היטב לתופעה. עם זאת, קיימים שני וקטורים חשובים ומקבילים: מוטיבציה גדלה לעורכות ועורכי דין מתחומים אחרים (ליטיגציה בעיקר) לעבור לתחום ההייטק, וההחלטה לזנוח את מקצוע עריכת הדין. לכן, עורכי דין ששואפים להמשיך ולעסוק במקצוע וגם לגוון את תחום העיסוק, יעדיפו, ככלל, להישאר כיועצים במשרדים ולא אצל הלקוחות.
בנוגע לחלק השני בשאלה, לשמחתנו, איננו סובלים מ"בריחת מוחות", אלא להיפך. הצוות גדל גם כתוצאה מצירוף עורכי/ות דין מצטיינים שעסקו בליטיגציה בעיקר ועוברים "הסבה". ההכשרה והלימוד הנמשכים, לצד עבודה עם צוות מעולה המורכב מעורכי דין מצטיינים, משמחת את כולנו יום יום.
עורכי הדין אצלנו נהנים להיות שותפים לעסקאות חדשניות ומאתגרות בחיתוך של מימון וטכנולוגיה. הלקוחות שלנו נמצאים בחזיתות החדשות מול חברות הביטוח, הרגולטורים והלקוחות הגדולים בעולם. אנחנו מייצגים מצד אחד חברות כמו INX, החברה הראשונה שהנפיקה קריפטו על פי תשקיף שהגשנו לSEC, ומצד שני את החברות המובילות בתחום בינה מלאכותית ובריאות דיגיטלית. כמו כן, עורכי הדין נהנים, על פני שנים רבות, מתגמול גבוה ומקידום. מדובר, איפוא, בשילוב של תגמול עם שמירה על סטנדרטים של הכשרה אישית, מקצועיות, גיוון ועניין".
עו"ד קובי בן שטרית: "באופן מפתיע התופעה אינה רק בקרב עורכי הדין מתחום ההייטק ואנחנו עדים למעבר של עו"ד מכל המחלקות לעולם ההייטק ולתפקידים שהם לאו דווקא משפטיים. כמובן שעבור מי שעבד בתחום ההייטק המעבר הוא יותר טבעי. אנחנו מתייחסים למי שעובר ממחלקות ההייטק שלנו למחלקות המשפטיות בחברות ההייטק כשגרירים שלנו. הרוב המוחלט של ה"פורשים" שפנו למשרת GC של החברה בוחר להמשיך לעבוד עם המשרד ממקום העבודה החדש שלו.
לגבי החלק השני בשאלה הנוגע לפעולות שעשינו אצלנו במשרד - אנו מפתחים ומשכללים את המודל המקצועי של הענף, על ידי שילוב של חבילת תגמול משופרת, התמקצעות רב מימדית, אווירה נינוחה שתמיד אפיינה את המשרד שלנו ושמירה על Work Life Balance. כל זה מאפשר לעוה"ד הצעירים שלנו להפוך לאנשי מקצוע מעולים שיודעים לתת מענה מקצועי ומקיף ללקוח, לפתח עתיד ברור ובטוח, וכל זאת בסביבת עבודה נעימה, נוחה וחברית".
שוק ההון:
בשנתיים האחרונות מתרחשים מגה-אירועים, שניים מהמרכזיים שבהם הינם הקורונה והמלחמה בין אוקראינה לרוסיה. בתוך הסערות המתרחשות בשווקי ההון ולאור המציאות הכלכלית המורכבת שמלווה אותנו בשנתיים האלה, ועוד תמשיך ותלווה בטווח הנראה לעין, אילו שווקים טכנולוגיים לדעתך נחשבים ככאלה שכדאי להשקיע בהם יותר, ובאילו כדאי להשקיע פחות?
עו"ד יובל הורן: "אנו עוסקים בליווי חברות עתירות טכנולוגיה שנים רבות מאד, וראינו אופנות חולפות. נראה לנו, כרגיל, שראוי להשקיע בחברות שמשפיעות על האנושות ותורמות לה, וכיום יש 3 קטגוריות עיקריות:
חברות ביוטק/ביומד. לדעתי תעשיית הביוטק והביומד תמשכנה לצמוח גם במהלך שנת 2022 כשברקע עדיין מתרגשת מגיפת הקורונה והשלכותיה האדירות על תעשייה זו, ובפרט טכנולוגיות רפואיות ו/או תרופות אימונותרפיות, המתמקדות בטיפול ממוקד דנ"א / רנ"א, ושלהן יכולת טיפולית גבוהה במיוחד (כגון החיסון של פייזר). כמו-כן, נושא הרפואה הדיגיטלית ומתן שירותי רפואה מרחוק, לרבות עיבוד נתונים ושירותי ביג דאטה, ימשיך להתפתח גם השנה - עם או בלי קשר לשני המגה-אירועים שצויינו - כי העולם בדרך לשם.
פינטק / קריפטו. בשנתיים האחרונות ראינו תנודות מרתקות בתחום – מעליה וירידה של חברות פינטק, ועד לפיתוח מודלים עסקיים ומשפטיים בתחום הקריפטו, שנועדו לייצב אותו בתור זירה לגיטימית ומתפתחת למסחר עתידי. בלתי נמנע שהעולם הפיננסי ישלים את המעבר לעולם הדיגיטלי וימשיך להיות שוק מתפתח ומרתק להשקעות גם השנה בשל התנודתיות וההתפתחויות הטכנולוגיות המתרחשות, ובשל העברת הכוח לידי הלקוחות והרצון לצמצם רגולציה.
ענן וביג דאטה. מעבר עסקים לעבודה מרחוק, על ענן בכל מקום ומכל מקום ימשיך להתפתח לדעתי, ועימו הטכנולוגיות שיבטיחו זאת".
עו"ד קובי בן שטרית: "אם הייתי יודע היכן להשקיע כנראה לא הייתי עו"ד... בכל אופן, אני מחבר את השאלה הזו לשאלה הקודמת. עם התמורות בשוק העבודה, והעזיבות הגדולות והתכופות של כוח אדם והעבודה מהבית. אני מאמין גדול בחברות שמאפשרות עבודה מרחוק, ניהול עבודה מבוזרת מרחוק, ושימור ידע ארגוני למרות תחלופת כוח אדם תכופה. מעבר לזה אני חושב שחברות משחקים מושפעות פחות מאירועים כאלו, ואולי אפילו מושפעות לטובה, וזה גם תחום שאני מאמין בו".
עו"ד דוד אפרתי ועו"ד לורי קונפינו: "התחום הרפואי ימשיך ללוות אותנו גם אם נלמד לחיות עם הקורונה, כמו גם תחום המזון – עם דגש מסוים על תחליפים ושיטות יצור חדשות. AI ייקח חלק גדול בקיצור וייעול בעבודות שהיו הרבה יותר people intense בתחום השירותים (כמו עריכת דין, ביטוח, ראיית חשבון). בגלל שהעולם עובר לחששות בתחומים הביטחוניים, תחום הסייבר ההתקפי וכן כל תחום של טכנולוגיה ביטחונית יהפוך לאטרקטיבי ביותר".
במבט צופה עתיד, מהן המגמות המרכזיות שיאפיינו את ענף ההייטק בשנת 2022 והאם ישנם תחומים שיבלטו יותר מהאחרים?
עו"ד קובי בן שטרית: "בגזרת הגיוסים אנחנו נמשיך לראות גיוסים גדולים ובשווים גבוהים של חברות כי הכסף עדין מסתובב בשוק, אם כי אני מאמין שנראה זאת בעצימות נמוכה יותר ממה שראינו בשנה האחרונה. לצערי אני חושב שנתחיל לראות חברות שגייסו בשווי גבוה ב 2020 - 2021 ושמתקשות לשמור על השווי ומגייסות ב down rounds. סיבובים מהסוג הזה יכולים להיות עם ירידה קלה בוולואציה ועד wash outו"אתחול" מחדש של טבלת ההון, מה שגורר לעתים סכסוכים משפטיים עם בעלי מניות מיעוט והפתעות אחרות.
בגזרת הרכישות, אם התרגלנו שבעבר רכישות של חברות סטארט אפ התבצעו על ידי חברות ענק גלובליות שהגיעו לישראל לחפש טכנולוגיה חדשות, אז החידוש של 2022 (וזה גל שכבר החל ב 2021 ולדעתי יגדל) יהיה רכישה של חברות סטארט אפ על ידי חברות פרטיות או ציבוריות שהפכו ב 2020 – 2021 ליוניקורנס, והן עתירות מזומנים ובעלות שווי גבוה. הרכישות יהיו בתמהיל של מזומן ומניות בשווי הגבוה שבו גייסו היוניקורנס. המניות של היוניקורנס זה מטבע שהיוניקורנס מבינים שכדאי להם להשתמש בו. לכן, אני חושב שתחום הרכישות של סטארטאפים על ידי יוניקורנס, ובמניות או תמהיל של מניות ומזומן, יבלוט יותר השנה. במובן הזה, צפויים המנהלים והמייסדים הישראלים הצעירים לסגל לעצמם כישורים שלא היו דרושים קודם – היכולת לרכוש חברות ולבצע אינטגרציות לאחר מיזוג".
עו"ד יובל הורן: "מכיוון שדאטה והיבטי אבטחה ממשיכים להיות מוקד משמעותי בתחום ההייטק, בתחום המוצרים הרפואיים נראה קונסולידציה. היכולת של חברה להציע מוצר אחד וליצר שינוי בתחום הרפואי יחסית קטנה לנוכח האתגר הרגולטורי והיבטי האבטחה המשתלבים עם השמרנות המאפיינת מוסדות רפואיים. חברות יצטרכו להתאחד ולהתמזג על מנת לשרוד. זברה מדיקל, אותה ייצגנו במשך כעשור, נרכשה ב2021 על ידי ננוקס, מתוך המגמה הזו. אנחנו מניחים שחברות נוספות ילכו בדרכה.
כמו כן, ראינו בשנת 2021 את המשך המגמה של התייקרות העסקאות. כך, שווי עסקאות בתחום מדעי החיים הוכפל ל5 מיליארד דולר. לא ברור שנראה עליה משמעותית נוספת, אך הפעלתנות של הלקוחות )בעיקר אלו שגייסו סכומים משמעותיים) תימשך באותו קצב ותתמקד בהסכמים המסחריים וביצירת הכנסות מפעילות.
ולבסוף – עליית הקריפטו. מהסוג החוקי, הלגיטימי שנכנס למחזור החיים הפיננסי והרגולטורי. התחלנו עם INX, שהנפיקה לראשונה טוקנים תחת תשקיף שאשר על ידי הSEC. כעת אנחנו ממשיכים עם פרויקטים שונים שנעים באותו כיוון וצופים שבשנים הבאות חברות יגוונו את ניירות הערך ויציעו ניירות ערך מתקדמים שניתן יהיה לסחור בהם על גבי תשתיות מבוססות בלוקצ'יין".
עו"ד דוד אפרתי ועו"ד לורי קונפינו: "התחרות הקשה לכ"א איכותי ימשיך להיות מרכיב מרכזי ובעיתי. בשל חוסר הוודאות הפוליטי ועליית יוקר המחיה, ההשקעות תתרכזנה בחברות יותר מבוססות עם אופק ברור יותרף ובמיוחד בתחום הביטחוני וסייבר התקפי".
עו"ד ערן יניב: "השוק ימשיך להיות תוסס וכתוצאה מכך אני צופה שנראה יותר ויותר עסקאות M&A, אשר כוללות רכישות - גם של טכנולוגיות וגם של הון אנושי (Acquihire). זאת, בהשוואה ל-2021 שהתאפיינה בריבוי הנפקות בשוק האמריקאי. מכיוון שלא כל החברות הן ציבוריות או יכולות ללכת למסלול של הנפקה, ועדיין צריכות לגייס הון כדי לממן את פעילותן ואת צמיחתן, בהחלט נראה עסקאות גיוס הון פרטיות של חברות, באמצעות משקיעי פרייבט אקוויטי או קרנות הון סיכון, שכמובן ימשיכו להיות שחקנים דומיננטיים בשוק, ואני חושב שנראה גם גידול בעסקאות ה-Going Private. הנוכחות של הקרנות האמריקאיות אשר נמצאת בכל שלבי הגיוס של החברות הישראליות, גברה במהלך השנה החולפת, ואני צופה כי תמשיך גם לאורך השנה הנוכחית".