סגור

פרסום ראשון
בכיר ברשות החשמל: היקף ייצור האנרגיות המתחדשות ב-2021 - רחוק מיעד הממשלה

האנרגיות המתחדשות היוו רק 7%-7.5% מהחשמל שנצרך ב-2021 לעומת היעד של 10% שנקבע ב-2020. ישראל התחייבה להגיע ב-2030 לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות בהיקף של 30% מכלל הצריכה

ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות, מתוך כלל החשמל שנצרך ב-2021 עמד לכל היותר על 7.5%, כך חשף היום (ב') בכיר ברשות החשמל. משמעות הנתון היא כי גם ב-2021 לא הצליחה ישראל לעמוד ביעד שנקבע לה. אי העמידה ביעד השנה אינה מבשרת טובות לקראת היעד השאפתני לשנת 2030 ע"י הממשלה, ובו אמורה ישראל לייצר 30% חשמל מאנרגיות מתחדשות (והיתר מגז).
בשבוע שעבר פורסם בכלכליסט כי בכירים במשק האנרגיה העריכו שהיעד הממשלתי של 2020 הוחמץ גם ב-2021 ושהייצור עמד על 7.5%-8% אנרגיות מתחדשות מתוך כלל צריכת החשמל השנתית. כעת מסתבר שהמספר האמיתי אפילו נמוך יותר.
את הנתון חשף עלאא פחורי, ראש אגף אנרגיה מתחדשת ברשות החשמל, בזמן שהשתתף בפורום אקלים של נשיא המדינה באמצעות זום.
1 צפייה בגלריה
מאורות אנרגיה מתחדשת
מאורות אנרגיה מתחדשת
מרכז מאורות לאנרגיה מתחדשת
(יח"צ)
רשות החשמל הודיעה כי תפרסם השבוע את המסמך המלא ובו תציג את הנתונים. כפי שנחשף בכלכליסט בתחילת חודש ינואר רשות החשמל הציגה, לאורך השנה החולפת, עמידה מסתמנת ביעדי אנרגיה מתחדשת שהלכו והתקרבו ל-10%, וכעת מתברר שהמספר לא תואם את המציאות. הרשות השתמשה בצורת חישוב אחרת שמבוססת על אומדן ואינה תואמת את החלטת הממשלה בנושא ואת האופן בו נמדד היעד ב-2020.
בדצמבר 2021 הציג מ"מ יו"ר רשות החשמל יואב קצבוי לועדת הכלכלה של הכנסת תמונת מצב מרשימה לכאורה שלפיה נכון לאותו מועד 9.1% מהחשמל הוא מאנרגיות מתחדשות, אולם זהו נתון המבוסס על חישוב אחר שבוחן כוח יצור של מתקנים שכבר פועלים וגוזר מתוכם את שיעור העמידה ביעד.
בדבריו בפני הפורום הציג פחורי גם את החישוב החלופי, וציין כי ככל הנראה לפי דרך זו כוח הייצור בסוף 2021 עמד על 9.3%. לדבריו הרשות תציג לציבור את שתי דרכי החישוב.
מרשות החשמל נמסר בתגובה: "הרשות מסיימת בימים אלו את איסוף וטיוב הנתונים ותפרסם הכל לציבור בימים הקרובים בשקיפות מלאה".