סגור
ראול סרוגו על רקע פרויקט בנייה
ראול סרוגו על רקע פרויקט בנייה (אוראל כהן יריב כץ)

"יש קיפאון מוחלט במשק, דוחים פעילויות, השקעות ורכישות"

הארגונים הכלכליים קוראים לראשי המערכת הפוליטית לנצל את הפסקת הפעילות הפרלמנטרית בכנסת בשל פורים ולפתוח במשא ומתן לסיום המשבר. ביוזמה שפורסמה בעיתונות תחת הכותרת "מנהיגות דורשת אומץ", קוראים נשיא התאחדות התעשיינים, נשיא איגוד לשכות המסחר ונשיא התאחדות בוני הארץ להידברות. "הפערים ניתנים לגישור", נכתב ביוזמה

בזמן שהממשלה ממשיכה בחקיקה השנויה במחלוקת במסגרת ההפיכה המשטרית, הבוקר (א') קוראים ראשי 3 ארגונים כלכליים מרכזיים במשק לראשי הקואליציה והאופוזיציה לנצל את הפסקת הפעילות הפרלמנטרית בכנסת בשל פורים ולפתוח במשא ומתן לסיום המשבר.
על הקריאה הציבורית שכותרת "מנהיגות דורשת אומץ" חתומים נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, נשיא התאחדות בוני הארץ שמייצגת את הקבלנים, ראול סרוגו ונשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין. על הקריאה חתום גם ראש איגוד תעשיית ההייטק בהתאחדות התעשיינים, מריאן כהן.
הארבעה קוראים לראשי המערכת הפוליטית להתייצב ביום שלישי הקרוב בבית הנשיא בירושלים – המועד שבו הכנסת תצא לפגרה קצרה של 5 ימים. הם קוראים לראשי המערכת הפוליטית לפתוח בהידברות ללא תנאים מוקדמים ו"לגלות מנהיגות אמיצה, לשבת מסביב לשולחן אחד ולקיים הידברות ולהתקדם אל פתרון שיוציא אותנו מהסחרור הכלכלי והחברתי שאליו נקלענו ועלול להחמיר אם לא תגיעו לפתרון מוסכם".
נשיא התאחדות התעשיינים, תומר שנמנע עד כה מהבעת עמדה פומבית ביחס לחקיקת הבזק להחלשת מערכת המשפט שמובילה הממשלה, מסר היום כי "המשבר מתחיל לפגוע בבסיס שלנו כעם וכחברה, עלול לדרדר את הכלכלה ויש להידבר לפני שיהיה מאוחר מדי. הפערים ניתנים לגישור וזאת רק אם הצדדים יסכימו לשבת יחד".
לדברי סרוגו מהתאחדות בוני הארץ "המדינה קרועה ושסועה. המשק הישראלי נכנס לסחרור כלכלי רע, בשל אי הוודאות שעלול להתעצם ככל שמצב זה יימשך. כיום הסכנה הגדולה ביותר למגזר העסקי בכלל ובענף הבנייה והתשתיות בפרט היא האטה של התוצר העסקי, עצירת השקעות וחוסר יכולת של בעלי העסקים לתכנן את פעולתם קדימה. כרגע יש קיפאון מוחלט, והעדפה אוטומטית במשק היא לדחות פעילות, השקעות ורכישות. המחיר של כל יום דחייה עצום וכולנו נשלם אותו".
לין, שהביע כבר בעבר את מורת רוחו מהאופן שבו הממשלה מקדמת את הליכי החקיקה במסגרת השינויים במערכת המשפט אמר היום כי "הרפורמה במערכת המשפט או בשיטה הפוליטית חייבת להיעשות בהסכמה רחבה ולא בצורה של קואליציה מול אופוזיציה וזאת כפי שהעברנו בתחילת שנות ה-90 את הרפורמה הרחבה בשיטה הפוליטית לאחר הפלת ממשלת האחדות ב- 1990".
בתוך כך, סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳, ויו״ר ועדת החוקה שמחה רוטמן פירסמו הבוקר הודעה שבה בירכו על יוזמת הארגונים הכלכליים הקוראים לשיח על הרפורמה. "מהיום הראשון אמרנו שאנחנו בעד שיח בניסיון להגיע להבנות על הרפורמה, ולפחות לצמצם את יריעת המחלוקת. אנחנו נענים לקריאה להידברות ללא תנאים מוקדמים, וקוראים לגורמים האחראיים באופוזיציה להיענות אף הם ליוזמה ולהתייצב לשיח אצל הנשיא ביום שלישי".
יצויין שבנתיים מקדמת הקואליציה את חוקי ההפיכה המשטרית. היום תאשר מליאת הכנסת דחייה בבחירת נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים, ועדת החוקה ממשיכה בדיוניה בחוק פסקת ההתגברות ובחוק יסוד השפיטה והועדה המיוחדת לתיקון חקיקת חוקי יסוד מקדמת את "חוק הנבצרות" ו"חוק דרעי 2".
מיש עתיד נמסר בתגובה לדברים של לוין ורוטמן, "באותו היום בו חברי הקואליציה הכושלת מקום המדינה מוציאים הודעה שקרית על הידברות, הם מביאים לכנסת את פסקת ההתגברות, חוק הנבצרות וקידום חוק למינוי עבריין סדרתי לשר. תעצרו את החקיקה המטורפת. קחו פסק זמן. נגיע לנשיא. ועד אז: תעשו סדר בכאוס שהממשלה שלכם זורעת ברחבי המדינה".