סגור
פקק ביציאה מ קדימה צורן
פקק ביציאה מקדימה צורן (צילום: אוראל כהן)

משרד התחבורה מקדם את כביש 561 בשרון: "פרויקט שאף אחד לא רצה"

מדובר בכביש שיחבר בין כביש 2 לכביש 4, ועלות הקמתו מוערכת ב-215 מיליון שקל. החלטה זו הפוכה למדיניות המשרד בתקופת השרה הקודמת וגם לדעת אנשי מקצוע בתחום התחבורה, שטענו כי הקמת כבישים לרכבים פרטיים אינה מהווה פתרון לבעיות התנועה

משרד התחבורה, בראשות השרה מירי רגב, הודיע היום (ה') כי הוא מקדם כביש רוחב חדש בשרון שיחבר בין כביש 2 לכביש 4, בין אזור התעשייה ספיר לצומת הדסים וכי העבודות עליו צפויות להתחיל "בחודשים הקרובים". הכביש יעבור צפונית לאבן יהודה, ואמור לשמש כנתיב כניסה ויציאה מהיישוב קדימה-צורן.
עלות הקמת הכביש מוערכת ב-215 מיליון שקל, אורכו 4 ק"מ, והוא מקודם על ידי חברת נתיבי ישראל. לפי משרד התחבורה, הכביש נכלל בתוכנית החומש של נתיבי ישראל – תוכנית שטרם נחשפה לציבור ופרטיה עוד לא נסגרו. הכביש יכלול שלושה נתיבי נסיעה לכל כיוון, שניים לרכב פרטי ונתיב לתחבורה ציבורית (נת"צ), וכן שבילי אופניים ומדרכות בשני צדי הכביש. בין המסלולים תוקם מפרדה קשיחה, ולאורכו יותקנו מערכת תאורה חדשה, שילוט ותמרורים.
במשרד התחבורה מציינים כי "כביש 561 מצטרף לסדרת כבישי רוחב, המחברים בין צירי האורך העיקריים של המדינה, כבישים 2, 4 ו-6. הכביש צפוי להפחית את עומסי התנועה בצירים אלה ובכבישים הפנימיים בשרון". טענה זו הפוכה ממדיניות משרד התחבורה בתקופת השרה הקודמת מרב מיכאלי כמו גם למדיניות של אנשי מקצוע בתחום התחבורה, הטוענים כי הקמה של כבישים לרכבים פרטיים אינה פתרון לבעיות התנועה – ורק פתרונות המבוססים על הסעת המונים יכולים לעשות זאת. עם זאת, יש לציין כי שרת התחבורה רגב הדגישה בדבריה את החשיבות של הקמה של נת"צים ושבילי אופניים במקביל לכבישים והגדירה זאת כ"סטנדרט חדש".
לפני כשנה וחצי פורסמה ב"כלכליסט" כתבה על כבישים שראוי לגנוז מטעמים סביבתיים, וכביש 561 הוזכר בה. כביש 561 מקודם במקביל לשני כבישי רוחב נוספים שמתוכננים בשרון: כביש 551 וכביש 553, כולם בשטחים פתוחים וחקלאיים. שלושת הכבישים יפגעו ברצף השטחים הפתוחים ויפגעו בשאריות המסדרון האקולוגי שעוד נותרו במרכז הארץ. גם אם יש היגיון תכנוני בקידום כבישי רוחב, לא ברור מדוע לקדם את כולם כשהמרחק ביניהם פחות מ־10 ק"מ. על הטענות הללו משיבים במשרד התחבורה כי "במהלך התכנון נעשה מאמץ גדול למנוע פגיעה בערכי הטבע והנוף".
רגב מסרה בתגובה: "לאורך שנים כביש 561 היה ידוע כפרויקט שאף אחד לא רצה לקדם, והנה, יחד עם ראשי מועצות מימין ומשמאל, אנחנו מממשים אותו. כביש 561 החדש הוא חלק מהמכלול שישחרר את מדינת ישראל מהפקק. בכביש מוטמעים שני מרכיבים משמעותיים, שמהיום יהפכו לסטנדרט בכל פרויקט חדש: נת"צים, שמהיום הם חלק בלתי נפרד של כל ציר מרכזי. ושבילי אופניים רחבים ומוארים, שיאפשרו רכיבה בטוחה בין היישובים".