הטיסות בוטלו, הפיצוי לא בטוח: אלפי נוסעים תקועים בחו"ל ללא מענה כספי ברור
אלפי ישראלים שנותרו מעבר לים בעקבות סגירת נתב"ג לא יודעים אם יקבלו החזר על מלון, טיסה חלופית או ארוחות. למרות תיקון חוק התעופה שמגביל את זכויות הנוסעים בעת מצב חירום – שרת התחבורה טרם הפעילה אותו, והמצב המשפטי נותר עמום
המלחמה עם איראן הותירה ישראלים רבים שיצאו לחו"ל בלי יכולת לשוב ארצה - זאת לאחר שנתב"ג נסגר לפעילות ומאז עוד לא נפתח. גם נוסעים רבים שתכננו לטוס לחופשת קיץ בחו"ל קיבלו הודעות מחברות התעופה על ביטול הטיסות. מי יפצה את אותם נוסעים על השהייה במלונות או על הטיסה החלופית? כרגע התשובה לכך אינה ברורה.
חוק שירותי תעופה הידוע בשמו "חוק טיבי" קובע כי במקרה שחברת תעופה ביטלה טיסה היא צריכה להעניק לנוסעים כרטיס חלופי ליעד המקורי או פיצוי כספי. בנוסף, היא מחויבת להעניק להם לינה בבית מלון ומזון עד למועד הטיסה החלופית. כמו כן, החוק קובע פיצוי כספי לנוסע על פי המרחק, שנע בין 1,490 ל-3,580 שקל. הפיצוי הנוסף, על פי מרחק, לא מחייב את חברות התעופה אם ביטול הטיסה לא היה בשליטתן, כפי שקורה כעת. נוסעים שנתקעו בחו"ל לא יהיו זכאים לפיצוי כיוון שנתב"ג נסגר לטיסות ולחברות התעופה לא היתה שליטה על כך. עם זאת, הם עדיין זכאים לפיצוי עבור כרטיס הטיסה, שהייה במלון, ארוחות והסעות מהמלון לשדה התעופה.
בחודש פברואר האחרון נעשה שינוי בחוק התעופה, לבקשת חברות התעופה, ובמסגרתו נקבע כי בעת הכרזה על מצב מיוחד, כפי שנעשה בישראל ביום שישי בלילה, חברת התעופה לא תחויב לתת פיצוי כספי נוסף לנוסע, זמן השהייה המסובסד במלונות יוגבל לשני לילות בלבד, וחברת התעופה תוכל להציע לנוסע כרטיס לטיסה חלופית ליעד שונה, ולאו דווקא ליעד המקורי שלו.
התיקון לחוק אמנם אושר בפברואר, אך בעת שנקבע התיקון, הוחלט כי על שרת התחבורה מירי רגב להגיש צו ספציפי לוועדת הכלכלה ולקבוע בו את השינויים הספציפיים לנוכח המצב הביטחוני. אלא שעד כה רגב לא הגישה את הצו לוועדה. המשמעות היא שהתיקון בחוק עוד לא תקף. עם זאת, סביר להניח שלנוכח המצב הביטחוני המורכב והעובדה שחברות התעופה לא ביטלו מיוזמתן את הטיסות, כאשר הצו ייכנס לתוקף הוא יחול רטרואקטיבית ויפטור את חברות התעופה ממתן פיצוי על שהייה של מעל שני לילות במלונות בחו"ל.