סגור
תלמידי ישיבה חרדים
תלמידי ישיבה חרדים (צילום: שאול גולן)

איחוד הישיבות לבג"ץ: לאסור גיוס תלמידי ישיבה כי רכשו כבר כרטיסים לחופשת פסח בחו"ל

ראשי הישיבות החליטו לא לבטל את חופשת בין הזמנים שנמשכת כל חודש ניסן למרות המלחמה. עורך הדין של ראשי הישיבות מזהיר את בג"ץ: אם יוצאו לבני הישיבות צווי גיוס - המוני חרדים יציפו אותו בעתירות

איחוד הישיבות, הגוף שמייצג את עמדת הישיבות בדיון בבג"ץ הגיוס מבקש להוציא צו ביניים שיאסור בינתיים על הוצאת צווי התייצבות או צווי גיוס לבחורי הישיבות. זאת בין היתר בטענה שתלמידי הישיבות יוצאים מחר (ג') לחופשה ורבים מהם קנו כרטיסים לחו"ל.
למרות המלחמה והטענות שלימוד התורה מגן על המדינה, החליטו רבני החרדים הבכירים לא לבטל את חופשת בין הזמנים המתחילה מחר - א' ניסן ונמשכת כל חודש ניסן. עכשיו מתברר שהחופשה גם משמשת כנימוק מדוע אין לגייס את תלמידי הישיבות.
איחוד הישיבות הוא משיב בשלושת העתירות לגיוס בחורי הישיבות. כזכור, בג"ץ קבע שדיון בעתירות יערך בחודש מאי ועל היועצת המשפטית להגיש עדכון על הפעולות שננקטו בנושא עד סוף אפריל. היועצת המשפטית הורתה לצה"ל להתחיל לפעול בנושא הגיוס.
בבקשת איחוד הישיבות שהגיש פרקליטן עו"ד שמואל הורביץ מוסבר כי "חודש ניסן הוא תקופת 'בין הזמנים' המנוצלת להיערכות לחג ולחג עצמו, וכן לאיחודי משפחות בארץ ובחו"ל. נדמה שמן הראוי להמתין לפחות לאחר תקופה זו לפני שליחת צווי הזימון לציבור החרדי, אף לאור ההשלכות הצפויות על הרחוב החרדי". הורביץ מסביר שהחופשה בניסן נהוגה בישיבות מזה שנים וכן כי "רבים מהתלמידים הזמינו כרטיסי טיסה לחו"ל מראש לצורך התאחדות עם משפחותיהם ועריכת ליל סדר משפחתי משותף".
האיחוד מבקש שהצו יימשך עד החלטת בג"ץ בנושא הגיוס שצפויה לכל המוקדם ביוני או לפחות עד הודעת העדכון של המדינה על ההערכות שלה לגיוס שצפויה בסוף אפריל. הוא מסביר ש"כל החלטה משפיעה על 63,000 אזרחים שאין מחלוקת שלא הפרו את הדין". מדובר במספר תלמידי הישיבות שאיבדו ב-1.7.2023 את מעמד דחיית השירות. לטענת הורביץ דרושה "היערכות לוגיסטית ועבודה מטה מתאימה שטרם בוצעה. קידום גיוסם ואף זימונם בחיפזון של החרדים, לפני השקעת עבודת מטה מתאימה, גורמת ליותר נזק מתועלת".
העתירה גם מזהירה את בג"ץ שאם יוצאו צווים "משמעות המעשית היא שבג"ץ יוצף בעתירות פרטניות ורוחביות מטעם הציבור החרדי המתנגד משלל טעמים לגיוס לצה"ל וזאת עוד בטרם הכריע בסוגיה לגופו של עניין".