סגור
מטוס ללא טייס אירונאוטיקס
מל"ט של אירונאוטיקס (צילום: אירונאוטיקס)

סטולרו יוצא מהשותפות באירונאוטיקס - מוכר את חלקו לרפאל

רפאל וסטולרו רכשו במשותף את יצרנית המל"טים ב-2019 בחלוקה שווה של 50% לכל צד - בהסכם הרכישה ניתנה לאיש העסקים אופציה למכירת חלקו לאחר 4 שנים; רפאל הודיעה בתגובה כי בכוונתה לשמר על פעילותה העצמאית של אירונאוטיקס ולכלכליסט נודע כי היא בוחנת גם הכנסת שותף חלופי

איש העסקים אביחי סטולרו יוצא מהאחזקה שלו באירונאוטיקס, נתח של 50%, המחזיקה בייתרת המניות - בהתאם לאופציה שנכללה בהסכם שבו רכשו סטולרו ורפאל את אירונאוטיקס בתחילת 2019. השותפות בין הצדדים תסתיים בספטמבר הקרוב.
סטולרו ורפאל רכשו את יצרנית המל"טים אירונאוטיקס במהלך משותף ב-850 מיליון שקל ובחלוקה שווה של 50% לכל צד. התמורה היתה גבוהה ב-28% מעל שווי השוק שלה בשעתו, ובעקבות העסקה הפכה החברה לפרטית (אירונאוטיקס הונפקה בבורסה בת"א ב-2017).
רפאל קידמה את הרכישה ביחד ביחד עם סטולרו כדי להימנע מהחלה של מגבלות רגולטוריות שחלות על חברות ממשלתיות גם על אירונאוטיקס - מגבלות שהיו מקשות בין היתר על התמודדות במכרזים בעולם.
מרפאל נמסר היום (ד') כי יש בכוונתה לשמר את עצמאות פעילותה של אירונאוטיקס במתכונתה הנוכחית וכי הנהלת החברה תבחן את משמעויות מימוש האופציה מצד סטולרו, בתיאום עם רשות החברות הממשלתיות. לכלכליסט נודע כי אחת האופציות היא הכנסת שותף שיחליף את סטולרו.
מנכ"ל רפאל, האלוף (במיל') יואב הר אבן אמר בהתייחס להחלטה של סטולרו כי "סטלרו פעל ביחד עם רפאל בשלוש וחצי השנים האחרונות כשותף נאמן ומסור לקידום החברות ויש לו זכויות רבות בהצלחתם". הוא הוסיף כי "רכישת אירונאוטיקס וחיבורה לרפאל היא מהלך אסטרטגי מוצלח שמהווה מכפיל כוח משמעותי ברמה הלאומית וברמה העסקית. מאז רכישתה, אירונאוטיקס הגדילה משמעותית את היקף פעילותה וזאת בעקבות זכייה במפר חוזים בינלאומיים גדולים".
בהסכם הרכישה המשותפת נקבע כי בספטמבר 2023 ולאחר שימלאו 4 שנים לרכישה המשותפת, סטולרו יוכל לחייב את רפאל לרכוש את חלקו באירונאוטיקס ורפאל מצידה תוכל לחייב אותו למכור את חלקו.
לפי תנאי ההסכם האמור, בעקבות מימוש האופציה תתבצע הערכת שווי שתקבע את התמורה שיקבל סטולרו - עוד נקבע כי אם הערכת השווי תנקוב במחיר נמוך ממחיר הרכישה המקורי, רפאל תשלם על חלקו של סטולרו מחיר שלא יפחת מהסכום ששילם בעסקת הרכישה מ-2019. סעיף זה מספק לסטולרו הגנה שמבטיחה לו כי יקבל בכל מקרה את חלקו בהשקעה, כ-450 מיליון שקל לכל הפחות, בתופסת ריבית.
רפאל סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2022 עם הפסד נקי של 40 מיליון שקל, לעומת רווח של 162 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2021. זאת, על רקע עלייה בהוצאות השיווק והמכירה שלה, עליה בהוצאות הנהלה וכלליות ועליה בהוצאות מימון, הכוללות הפסדים מעסקאות הגנה על מטבע בסך 70 מיליון שקל. עם זאת, צבר ההזמנות שלה צמח בתקופה זו לשיא של כל הזמנים והסתכם בכ-33 מיליארד שקל.
במאי 2022 אישר דירקטוריון החברה העברת דיבידנדים של כ-206 מיליון שקל למדינה, על רווחיה בשנים 2021-2019. לפי דוחות החברה ב-2022, אירונאוטיקס לא עמדה בשתי אמות מידה פיננסיות בהתאם להסכמי מסגרות אשראי וערבויות עם בנקים שמהם קיבלה מימון. במרץ 2022 היא קיבלה מהבנקים כתבי ויתור שתוקפם מסתיים החודש. ב-2022 רפאל גם שילמה למדינה מס חריג של כ-450 מיליון שקל על רווחים כלואים.