סגור

מיכאלי, תיק התחבורה אינו פשרה

תיק התחבורה יכול להפוך לחלומה של כל שרה ביצועיסטית וניתן לקדם באמצעותו אג'נדות סוציאל־דמוקרטיות. תקציב המשרד עמד על 21 מיליארד שקל ב־2019 ותפח ל־33 מיליארד שקל בתקציב ההמשכי של 2021

הניסיון להרכיב ממשלה ולהימנע מבחירות חמישיות הצית קרב בלתי נמנע על תיקי הממשלה, שבמסגרתו מפלגות השמאל נדרשות לוותר על תיקים "אידיאולוגיים" ולהתפשר במקומם על תיקים ביצועיים־כלכליים כמו למשל התחבורה והבריאות.
בימים האחרונים פורסם כי אם תקום ממשלה, תיק התחבורה צפוי להגיע ליו"ר מפלגת העבודה ח”כ מרב מיכאלי. משרד התחבורה, על שלל תקציביו וסמכויותיו, יכול להפוך לחלומה של כל שרה ביצועיסטית שבאה לעבוד. תשאלו את סמוטריץ'. תקציב המשרד בשנת 2019 היה כ־21 מיליארד שקל, ותפח לסכום עצום של 33 מיליארד שקל בתקציב ההמשכי של שנת 2021. מספרים אלו הופכים את משרד התחבורה למשרד שחולש על התקציב הרביעי בממשלה, אחרי משרדי החינוך, הביטחון והבריאות.


1 צפייה בגלריה
מכוניות ב פקק תנועה ב כביש גהה
מכוניות ב פקק תנועה ב כביש גהה
פקק תנועה
(צילום: יריב כץ)

שרת התחבורה מיכאלי תוכל לקדם אג'נדות סוציאל־דמוקרטיות מובהקות אם תחזיק בתיק התחבורה. היא תוכל להוביל תוכניות לצמצום התלות ברכב הפרטי ולשדרג פרויקטים להסעת המונים שיביאו לצמצום באי־השוויון והעלאת הפריון. היא תוכל לקדם תשתיות טובות יותר למגזר הערבי ופתרונות תחבורתיים נאותים לפריפריה ולמרחב הכפרי. גם בהקשר הסביבתי היא תוכל לפעול להפחתת פליטת גזי החממה על ידי תקינה וחקיקה חכמות.
ואם מיכאלי עדיין לא השתכנעה שתיק התחבורה הוא תיק אידיאולוגי משמעותי, אז כדאי להזכיר גם את החיים עצמם. מעטים השרים שיכולים לראות את מעשי ידיהם קורמים עור וגידים כמו שרי תחבורה. ייתכן ששרת התחבורה הבאה תכריע האם שדה התעופה הבינלאומי החדש יהיה ברמת דוד או בנבטים והאם לגנוז או לקדם את הרכבת לאילת. אתגרי התחבורה בישראל הם קשים ונוגעים לחייהם של כלל האזרחים. עדיף להיות שרת תחבורה ביצועיסטית מאשר שרה "אידיאולוגית" שתיאלץ לאפסן את תפיסותיה הערכיות לשנים הקרובות.