סגור

הצפי לשוק ההון ב-2023: שתי מחציות שונות מאוד

הערכתי היא כי אי-הוודאות והתנודתיות בשווקים יימשכו בחודשים הראשונים של 2023. בטרם נחשוב על התאוששות בכלכלות ובשווקים, דרושה התייצבות במצב, וככל הנראה תנאי הפתיחה של 2024 יהיו טובים יותר מאלה של השנה הקרובה

הכלכלה הגלובלית והמשק הישראלי מסיימים את 2022, ויפתחו את השנה הבאה בתנאים שרחוקים מלהיות אופטימליים. בולטת במיוחד אי-הוודאות הגדולה ביחס לשורה ארוכה של גורמים כלכליים בסיסיים, המכונים fundamentals (יסודות). השנה המסתיימת התאפיינה, כאמור, בעלייה מהירה של שיעורי האינפלציה אשר אילצה את הבנקים המרכזיים להעלות בצורה מהירה יחסית את הריבית. העלאת הריבית גררה ירידות שערים בשוקי האג"ח והמניות בכל העולם. כמו כן, הריבית הגבוהה החלה להשפיע גם על הפעילות הריאלית, בעולם ובישראל, ושאלת המפתח הפכה להיות: האם ב-2023 תהיה התמתנות בשיעורי צמיחת התמ"ג או שמא המצב יתדרדר לכדי מיתון של ממש?
וועידת התחזיות של כלכליסט תתקיים ביום רביעי - לאתר הוועידה לחצו כאן
לצד זאת, חשוב לציין מספר מגמות חיוביות שקרו בחודשים האחרונים. ראשית, יש תיקון משמעותי כלפי מטה במחירי הסחורות והאנרגיה בשווקים הבינלאומיים. שנית, חל שיפור בולט בתפקוד של שרשרת האספקה הגלובלית. מחירי ההובלה נמצאים בירידה ואין כיום עיכובים בנמלי הים העיקריים בעולם. שלישית, וקשור להתפתחויות אלה, מסתמנת ירידה הדרגתית בסביבת האינפלציה, בעולם ובישראל. לבסוף נציין שעיקר העלאות הריבית מאחורינו, ולא רחוק היום בו הערכות לגבי הפחתות בריבית יתחילו לתפוס את עיקר תשומת הלב של המשקיעים והאנליסטים.
לאור זאת, הערכתי היא כי אי-הוודאות והתנודתיות בשווקים יימשכו בחודשים הראשונים של 2023 ומיצוי תהליך ההתאמה לעיל צפוי להתרחש בעיקר במהלך המחצית הראשונה של השנה הבאה. כיצד צריכה להשפיע התיזה הזאת על החלטות המשקיעים בתחילת השנה הקרובה?
כאן המקום להזכיר ולהדגיש ממצא חשוב מאד ממחקרים רבים בתחום המימון: קשה מאוד, ואולי בלתי אפשרי, לתזמן את השווקים בצורה מוצלחת בדיעבד. טרם הומצאה השיטה או המתודולוגיה, שתאפשר למשקיעים למכור מניות ואג"ח כאשר מחיריהן נמצאים בדיוק בשיא, ולקנותם חזרה כאשר מחיריהן בשפל. זאת ועוד, השוואות הביצועים של מדיניות שמתמידה בהישארות בשוק לאורך זמן, לעומת אסטרטגיה של ניסיון לתזמן את השוק, הובילו לתוצאות חד משמעיות לגבי העדפת ההישארות בשוק, תוך התאמת תיק הנכסים מתקופה לתקופה בהתאם לנסיבות.
תחזית נוספת שלגביה אנחנו יכולים להיות בטוחים יחסית היא שהחוסן והעוצמות של המשק הישראלי ימשיכו לאפיין את המצב בשנים הקרובות. כמובן שיש אי-ודאות גבוהה לגבי מדיניות הממשלה החדשה, ובפרט ביחס לגירעון התקציבי והשפעותיו על החוב הלאומי. תנאי הפתיחה של השנה החדשה במשתנים אלה טובים וסולידיים, אולם תהיה דריכות בשוק ההון לגבי העובדה שלא ניתן יהיה לעמוד בכל ההתחייבויות והמו"מ הקואליציוניים תוך שמירה על מסגרת גירעון סבירה. תקוותי היא שמקבלי ההחלטות יפנימו את העובדה שפריצה במשמעת הפיסקלית עלולה לפגוע בדרוג המשק, באמון המשקיעים ובצמיחה.
לסיכום, עם תחילת השנה, חשוב במיוחד להיות זהירים ולא לצפות להתאוששות מידית במצב. בטרם נחשוב על התאוששות בכלכלות ובשווקים, דרושה התייצבות במצב, וייתכן והדבר יקרה כבר בחודשים הקרובים. החיים ממשיכים, ויש מקום לגישה חיובית הקובעת כי ככל הנראה תנאי הפתיחה של 2024 יהיו טובים יותר מאלה של השנה הקרובה.
אבישי קרואני הוא מנכ"ל "פעילים" ניהול תיקי השקעות
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.