סגור
מימין ביל גייטס ו  וורן באפט
ביל גייטס ו-וורן באפט (צילום: רויטרס)

ביל גייטס: זה השיעור שהייתי צריך ללמוד מוורן באפט הרבה קודם

מנכ"ל מיקרוסופט לשעבר אמר כי לקח לו זמן רב מדי להבין ש"אתה לא צריך למלא כל שנייה בלוח הזמנים שלך כדי להצליח, זה לא הופך אותך לרציני יותר". לדבריו, כשהתבונן ביומן של באפט נדהם לגלות ש"שיש ימים שאין בהם כלום".  באפט אמר בעבר: "אני יכול לקנות כל מה שאני רוצה, אבל לא יכול לקנות זמן". הוא מכוון ל"עבודה חכמה יותר, לא קשה יותר"

ביל גייטס ווורן באפט נתנו זה לזה כמה טיפים במסגרת החברות שלהם, שנמשכת כבר יותר משלושה עשורים.
אחד הלקחים האלה הוא משהו שגייטס היה רוצה ללמוד הרבה קודם, כדי לנקות את לוח הזמנים העמוס שלו - ולהפוך ליותר מאושר ופרודקטיבי.
"לקח לי הרבה יותר מדי זמן להבין שאתה לא צריך למלא כל שנייה בלוח הזמנים שלך כדי להצליח", כתב גייטס באפליקציית Threads של Meta אתמול (ה'). "בדיעבד, זה לקח שיכולתי ללמוד הרבה קודם אילו הצצתי יותר בלוח השנה הדליל במכוון של וורן באפט".
היומן של גייטס היה מפוצץ, וכל דקה היתה מחושבת כשהיה מנכ"ל מיקרוסופט, תפקיד בו החזיק במשך 25 שנה לפני שפרש בשנת 2000. הוא הודה שהיה בוס קשה - אחד שלא התבייש לשלוח פניות לעובדים גם בשתיים לפנות בוקר.
"חשבתי שזאת הדרך היחידה שאתה יכול לעשות דברים", אמר גייטס לעיתונאי צ'רלי רוז בראיון לצידו של באפט ב-2017. גייטס למד סוף סוף להרפות מעט אחרי שזכה להציץ ביומן של מנכ"ל ברקשייר האת'ווי.
"אני זוכר שוורן הראה לי את לוח השנה שלו... יש לו ימים שאין בהם שום דבר", אמר גייטס והוסיף כי לוח הזמנים הדליל של באפט לימד אותו לקח חשוב. "אתה שולט בזמן שלך... אם אתה ממלא כל דקה ביומן זה לא הופך אותך לרציני יותר".
באפט אמר באותו ראיון: "אני יכול לקנות כל מה שאני רוצה בעצם, אבל אני לא יכול לקנות זמן". המוטו של באפט גורס כי יש לבצע "עבודה חכמה יותר, לא קשה יותר", והוא מגובה גם על ידי המדע.
מיומנות העובדים יורדת באופן חד כאשר הם עובדים יותר מ-50 שעות בשבוע, על פי מחקר של אוניברסיטת סטנפורד משנת 2014.
אתה גם לא צריך לעבוד מעט מדי שעות בשבוע: אנשים נוטים להיות הכי מאושרים כשהם יכולים להיות עסוקים - אף אחד לא רוצה להשתעמם - בלי לעבוד כל כך הרבה שהם נכנסים ללחץ, כך עולה ממחקר שנערך בנושא.
הכמות האופטימלית של זמן פנוי יומי בלוח הזמנים של אדם היא עד 9.5 שעות, כך מצא מחקר אחד משנת 2021. המספר הזה כנראה מרגיש לא ריאלי עבור רוב המבוגרים העובדים, אבל הקצאת זמן רב יותר יכולה לגרום לרמות מתח נמוכות יותר וליתרונות בריאותיים ארוכי טווח, ציינו החוקרים.
להגיע לשם אולי לא קל. לקח לגייטס שנים למצוא איזון בריא בין עבודה לחיים, אמר בנאום פתיחה באוניברסיטת צפון אריזונה בשנה שעברה.
"כשהייתי בגילך, לא האמנתי בחופשות. לא האמנתי בסופי שבוע. גם לא האמנתי שהאנשים שעבדתי איתם זקוקים לכך", אמר גייטס.
"אל תחכו. אני חיכיתי זמן רב מדי כדי ללמוד את השיעור הזה", הוסיף. "קח את הזמן שלך לטפח את מערכות היחסים שלך, לחגוג את ההצלחות שלך ולהתאושש מההפסדים שלך. קח הפסקה כשצריך. תקל על האנשים סביבך גם כשהם צריכים את זה".