סגור
מימין בנימין נתניהו ג'ו ביידן
מימין: בנימין נתניהו וג'ו ביידן (צילומים: שיר טורם/פלאש90 ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)

בארה"ב מאשימים: "תגובת נתניהו עם ביטול יציאת המשלחת - מוגזמת"; ירוט באזור אשקלון

גורם בממשל מתח ביקורת על החלטת רה"מ לבטל את המשלחת שהיתה אמורה לדון בוושינגטון בעניין הפעולה ברפיח; זאת בתגובה לכך שארה"ב לא הטילה וטו על הצעת ההחלטה שהתקבלה במועצת הביטחון וקראה להפסקת אש מיידית בעזה ברמדאן ולשחרור החטופים; דיווח בלבנון: שני הרוגים בתקיפת צה"ל בדרום המדינה; צה"ל השמיד את המשגר ממנו בוצע הירי לאשדוד היום

23:35 - דיווח בלבנון: שני הרוגים בתקיפת צה"ל בדרום המדינה. סוכנות הידיעות הלאומית הלבנונית דיווחה כי שני בני אדם נהרגו בתקיפת צה"ל בעיירה מיס אל-ג'בל שבדרום המדינה. (ליאור בן ארי)
23:35 - חמאס: ישראל לא נענתה לדרישותינו במו"מ על הפסקת אש. חמאס פרסם הצהרה רשמית שלפיה הודיע למתווכות כי הוא דבק בעמדתו בנוגע למשא ומתן על הפסקת אש ושחרור חטופים. בהצהרה, חמאס מאשים את ישראל בהתעלמות מכל דרישותיו: "הפסקת הלחימה, נסיגה מרצועת עזה, החזרת התושבים לצפון הרצועה וחילופי שבויים אמיתיים". בארגון הטרור האשימו את ממשלת ישראל בכך שהסכם טרם נחתם. (עינב חלבי ורויטרס)
23:30 - צה"ל: בית נפגע מירי בכרמי צור שבגוש עציון, אין נפגעים. דובר צה"ל עדכן ירי בוצע לעבר בית ביישוב כרמי צור שבגוש עציון. נמסר כי "זוהתה פגיעה בבית ביישוב ונמצא קליע. אין נפגעים, כוחות צה"ל סורקים במרחב אחר חשודים". (יואב זיתון)
23:05 - צה"ל: מחבלי חיזבאללה זוהו והותקפו באמצעות מטוסי קרב בדרום לבנון. מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר מבנה צבאי של חיזבאללה במרחב הכפר מיס אל-ג'בל שבדרום לבנון. כך מסר דובר צה"ל, שעדכן כי "כלי טיס זיהה מחבלים של הארגון בתוך עמדה צבאית ומטוסי קרב תקפו את העמדה ואת המחבלים שבה". כמו כן, נמסר כי "במהלך היום זוהו שיגורים משטח לבנון למספר מרחבים בשטח ישראל, צה"ל תקף בארטילריה את מקורות הירי". (יואב זיתון)


22:40 - גלנט בתום פגישתו עם סאליבן: "תוצאות המלחמה יקבעו את מצב האזור לשנים". שר הביטחון יואב גלנט מסר בתום פגישתו עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן, כי הבהיר לו ש"תוצאות המלחמה יקבעו את תוצאות האזור לעשרות שנים קדימה". בפגישה, שהתקיימה בארבע עיניים וארכה כשעה וחצי, דנו השניים במהלכים הנדרשים להמשך מיגור חמאס ופירוק יכולותיו הצבאיות והשלטוניות ובמאמצים להשבת החטופים. (איתמר אייכנר)
22:10 - צה"ל השמיד בדיר אל-בלח את משגר הרקטות שממנו בוצע הירי לאשדוד. צה"ל איתר והשמיד בדיר אל-בלח שבמרכז רצועת עזה את משגר הרקטות שממנו בוצע הירי לאשדוד מוקדם יותר היום. כך הודיע דובר צה"ל, שציין כי המשגר הוצב בתוך מחסה הומניטרי שבו שהתה אוכלוסייה אזרחית. "מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו והשמידו את עמדת השיגור שממנה בוצע הירי. בתום התקיפה זוהו פיצוצי משנה אשר העידו על הימצאות של אמצעי לחימה נוספים במרחב", נמסר.


21:40 - דיווח בלבנון: צה"ל תקף בפעם השנייה הערב בכפר בדרום המדינה. הערוץ הלבנוני "אל-מנאר", השייך לחיזבאללה, דיווח כי מטוסי קרב של צה"ל תקפו בכפר מיס אל-ג'בל שבדרום המדינה. לפי הדיווח, מדובר בתקיפה שנייה הערב בכפר. (ליאור בן ארי)
21:25 - רקטה ששוגרה מעזה לאזור זיקים ולדרום אשקלון יורטה בהצלחה. (מתן צורי)
21:05 - אזעקות מדרום לאשקלון. אזעקות המתריעות על ירי טילים הופעלו באזור תעשייה דרומי אשקלון ובזיקים שמדרום לעיר.
21:00 - דיווח בלבנון על תקיפה אווירית בדרום המדינה. הערוץ הלבנוני "אל-מנאר", השייך לחיזבאללה, דיווח כי צה"ל תקף מהאוויר בעיירה טיר חרפא שבדרום המדינה. (ליאור בן ארי)
19:30 - נתניהו לגנץ: "קורא לשלוח משלחת אחרי שחמאס בירך על ההחלטה? דוחה את הצעתך". לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו השיבה לשר בני גנץ, שקרא להוציא את המשלחת לוושינגטון, ומסרה כי "לאחר שחמאס בירך על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם, שעברה בהימנעות ארה"ב, בני גנץ עוד מציע לשלוח משלחת לארה"ב. ראש הממשלה נתניהו דחה את הצעתו". (מורן אזולאי ואיתמר אייכנר)
19:30 - גנץ נגד נתניהו: "נכון שהמשלחת תצא, טוב היה אם רה"מ היה נוסע בעצמו ונפגש עם ביידן". יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ מתח ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות החלטתו לבטל את המשלחת הישראלית לוושינגטון, לאחר שארה"ב נמנעה בהצבעה על הצעת ההחלטה להפסקת אש. "החלטת מועצת הביטחון אינה בעלת משמעות אופרטיבית עבורנו, ובכל מקרה, נמשיך להקשיב לידידותינו, ונעשה תמיד מה שנכון לביטחון ישראל. לא רק שנכון שהמשלחת תיסע - טוב היה עושה ראש הממשלה אם היה נוסע בעצמו לארה"ב, ומקיים שיח ישיר עם הנשיא ביידן ועם בכירי הממשל". (איתמר אייכנר)

7 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 30.11.23 בני גנץ בנימין נתניהו מסיבת עיתונאים
מוסף שבועי 30.11.23 בני גנץ בנימין נתניהו מסיבת עיתונאים
בני גנץ ובנימין נתניהו
(צילום: ABIR SULTAN/REUTERS)

19:15 - גורם בממשל ביידן: "תגובת נתניהו מוגזמת, אך יש עוד זמן לדבר". גורם בממשל האמריקני אמר כי הנשיא ג'ו ביידן אינו מתכוון להתקשר לראש הממשלה בנימין נתניהו על רקע החלטתו לבטל את המשלחת לוושינגטון, שאמורה הייתה לעסוק בחלופות לפעולה צבאית ברפיח. "תגובת ישראל מוגזמת", אמר, "עם זאת, לא נראה שפעולה ברפיח תחל בטווח הזמן המיידי, אז יש עוד זמן לפתור את העניינים". הגורם הוסיף כי הוא סבור ש"המתחים הפנימיים בישראל הם סיבה אפשרית להחלטת נתניהו, דווקא אחרי שבסוף השבוע הייתה התקדמות במשא ומתן על הפסקת אש".
19:10 - גורם מדיני בכיר: "החלטת מועצת הביטחון מסוכנת, תגובת נתניהו מקצינה את הבעיה". גורם מדיני בכיר התייחס להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם לקרוא להפסקת אש במלחמה, במנותק משחרור החטופים המוחזקים בשבי חמאס. לדברי הגורם "זאת החלטה מאוד מורכבת ומסוכנת. אנחנו טענו שהפסקת אש היא פועל יוצא של שחרור חטופים - וההחלטה בעצם אומרת שהפסקת אש היא ערך בפני עצמו. התגובה של ראש הממשלה בנימין נתניהו מקצינה את הבעיה, הוא מכניס אותנו עוד יותר לפינה בזה שהוא מבטל את המשלחת לארה"ב". (איתמר אייכנר)
18:35 - השר כ"ץ: לא ננצור את האש, נילחם עד שאחרון החטופים יחזור. שר החוץ ישראל כ"ץ התייחס להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם לקרוא להפסקת אש במלחמה, מבלי להתנות זאת בשחרור החטופים, ואמר כי "מדינת ישראל לא תנצור את האש. נשמיד את חמאס ונמשיך להילחם עד שאחרון החטופים ישוב הביתה". (איתמר אייכנר)
18:25 - הושלמה הפעולה בשכונת חמד בחאן יונס: מאות מחבלים נעצרו וחוסלו. צה"ל השלים את הפעילות הנרחבת בשכונת "חמד" הקטארית שבחאן יונס, בתום כעשרה ימים. במסגרת הפעילות, צוות הקרב של חטיבה 7 אפשר פינוי אוכלוסייה אזרחית, ובמקביל עצר כ-300 מחבלים. כמו כן, לוחמי עוצבת הקומנדו פשטו על עשרות רבות של מבנים רבי קומות, חיסלו ועצרו עשרות מחבלים ואיתרו אמצעי לחימה. הלחימה בשכונה התאפיינה בכמות גדולה של מחבלים חמושים בקומות השונות במגדלים שעליהם פשטו הכוחות. מרבית המחבלים נכנעו ונעצרו. (יואב זיתון)


17:40 - הבית הלבן: לא ידוע לנו על ביטול המשלחת הישראלית לוושינגטון, מצפים לפגישה. דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר כי לפי שעה לא ידוע לאמריקנים על החלטה ישראלית לבטל את המשלחת המיוחדת לוושינגטון, שהייתה אמורה לעסוק בפעילות הפוטנציאלית ברפיח. "אנחנו מצפים לפגישה עם משלחת ישראלית, אבל לגבי התוכניות של ישראל לביקור המשלחת - זו שאלה שצריך להפנות אליהם", אמר. לדבריו, "אנחנו לא מאמינים שפלישה קרקעית לרפיח היא הדבר הנכון". (ציפי שמילוביץ, ניו יורק)

7 צפייה בגלריה
דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון קירבי
דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון קירבי
ג'ון קירבי
(צילום: AP Photo/Andrew Harnik)


17:25 - ארה"ב: ההצבעה שלנו באו"ם - איננה שינוי במדיניות. דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר כי העובדה שארה"ב נמנעה בהצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על הצעת ההחלטה הקוראת להפסקת אש במלחמה - אינה מעידה על שינוי במדיניות שלה. קירבי אמר כי "אנו עקביים בתמיכתנו בהפסקת אש ושחרור חטופים. בגלל שהגרסה הסופית של ההצעה לא כללה גינוי של חמאס ולא דרשה באופן ברור את החזרת החטופים, לא יכולנו לתמוך בה". (איתמר אייכנר וציפי שמילוביץ, ניו יורק)
17:15 - נתניהו ביטל את המשלחת לוושינגטון - אחרי שארה"ב לא הטילה וטו באו"ם. ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לבטל את הוצאת המשלחת לוושינגטון, אחרי שארה"ב לא הטילה וטו על הצעת ההחלטה להפסקת אש שעברה במועצת הביטחון של האו"ם. ההצעה קראה לשחרור החטופים, אך לא התנתה את הפסקת האש בשחרורם. מלשכת נתניהו נמסר: "ארה"ב נסוגה מעמדתה העקבית במועצת הביטחון שבה קשרה רק לפני כמה ימים בין הפסקת אש לשחרור החטופים. נסיגה זו פוגעת גם במאמץ המלחמתי וגם במאמץ לשחרור החטופים, משום שהיא נותנת לחמאס תקווה שהלחץ הבינלאומי יאפשר להם לקבל הפסקת אש ללא שחרור חטופינו". (איתמר אייכנר)

7 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו 18.2.24
ראש הממשלה בנימין נתניהו 18.2.24
ראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)

16:45 - ללא וטו אמריקני: מועצת הביטחון של האו"ם הצביעה בעד הפסקת אש בעזה. הצעת ההחלטה הקוראת להפסקת אש מיידית ברצועת עזה בתקופת הרמדאן עברה במועצת הביטחון - ללא הטלת וטו של ארה"ב. ההצעה כוללת קריאה לשחרור החטופים המוחזקים בשבי חמאס. 14 מדינות תמכו בהצעת ההחלטה, ארצות הברית נמנעה, כיוון שאין בהצעה גינוי לחמאס - אך כאמור לא הטילה וטו. (איתמר אייכנר)

7 צפייה בגלריה
שגרירת ארה"ב ב או"ם לינדה תומאס גרינפילד מצביעה ב מועצת הביטחון
שגרירת ארה"ב ב או"ם לינדה תומאס גרינפילד מצביעה ב מועצת הביטחון
שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס גרינפילד מצביעה במועצת הביטחון
(צילום: AFP)

16:30 - ישראל הודיעה רשמית: מפסיקים לעבוד עם אונר"א בעזה. ישראל הודיעה באופן רשמי שתפסיק לעבוד עם אונר"א, סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים, בטענה שהארגון מסייע להנציח את הסכסוך. דובר מטעם הממשלה מסר כי "אונר"א היא חלק מהבעיה, וכעת אנו מפסיקים לעבוד עם הסוכנות". (רויטרס ואיתמר אייכנר)
15:51 - נתניהו: אם ארה"ב לא תטילו וטו על הפסקת אש באו"ם - תבוטל המשלחת לוושינגטון. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע לחברי המשלחת שאמורה לצאת לארה"ב כדי לדון בפעילות אפשרית ברפיח, כי אם האמריקנים לא יטילו וטו במועצת הביטחון של האו"ם על הצעת ההחלטה הקוראת להפסקת אש, שלא מותנית בשחרור חטופים, הוא יבטל את יציאת המשלחת לוושינגטון. במסגרת המשלחת, אמורים לצאת לארה"ב השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי, כמו גם נציג מתאם הפעולות בשטחים. (איתמר אייכנר)
14:30 - אזעקות בשורת יישובים בגליל. אזעקה המתריעה מפני חשש לחדירת כלי טיס עוין הופעלה באיילת השחר, יסוד המעלה, משמר הירדן, עמוקה, שדה אליעזר, גדות, חולתה ויישובים נוספים בגליל. (יואב זיתון)
14:15 - האזעקה באשדוד: שמונה רקטות נורו מעזה. שמונה שיגורים זוהו בשמי העיר אשדוד, בהמשך לאזעקה שהופעלה בעיר. שתי רקטות שוגרו, ושש נפלו בשטחים פתוחים. בארגון הטרור חמאס לקחו אחריות על הירי. (מתן צורי, יואב זיתון, עינב חלבי)
14:03 - אחרי יותר מחודשיים: אזעקות באשדוד. אזעקות המתריעות מפני רקטות וטילים הופעלו באשדוד, לראשונה מאז 14 בינואר.

7 צפייה בגלריה
מלחמת עזה כניסה ל ממ"ד ב אשדוד 16.10.23
מלחמת עזה כניסה ל ממ"ד ב אשדוד 16.10.23
כניסה ל ממ"ד באשדוד (ארכיון)
(צילום: GIL COHEN-MAGEN/AFP)

12:03 - מפקד פלגה בשייטת: "בשיפא נמצא אמל"ח רב בין ציוד רפואי, חוסים וחולים". כוחות שייטת 13 בפיקוד אוגדה 162 ממשיכים לפעול בבית החולים שיפא. מפקד פלגת לוחמים בשייטת 13, סגן-אלוף א', סיפר כי לפני שבוע "בפעילות מיוחדת וממוקדת של צוות הקרב של חטיבה 401 ושייטת 13 פשטו על בית החולים. המבצע יצא לדרך אחרי שהתקבל מידע מודיעיני מדויק על חזרת מחבלים וחזרת השימוש בבית החולים כמקום להתבססות שלטונית של חמאס. במהלך הפשיטה מצאנו אמצעי לחימה רבים שהוסתרו בין ציוד רפואי ובין חולים וחוסים שהיו במקום". (יואב זיתון)


11:00 - אחרי שהטילה וטו על הצעת ארה"ב: סין תתמוך בקריאה חדשה להפסקת אש מיידית באו"ם. סין הודיעה על תמיכתה בהצעת החלטה חדשה במועצת הביטחון של האו"ם שדורשת הפסקת אש מיידית ברצועת עזה, כמה ימים אחרי שהטילה וטו על הצעה אמריקנית. "סין תומכת בהצעת ההחלטה ומשבחת את אלג'יריה ומדינות ערביות אחרות על עבודתן בנושא", מסר דובר משרד החוץ של סין. "אנו מקווים שמועצת הביטחון תאשר אותה במהרה ותשלח איתות חזק בקריאה לסיום התוקפנות". (AFP)
7 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג
נשיא סין שי ג'ינפינג
נשיא סין שי ג'ינפינג
(צילום: רויטרס)
10:45 - חיזבאללה הודיע על הרוג נוסף משורותיו, ה-247 מתחילת המלחמה. חיזבאללה הודיע על הרוג נוסף בשורותיו, איברהים א-זין מהעיירה שוחור שבדרום לבנון. מפרוץ המלחמה ארגון הטרור הכריז רשמית על מותם של 247 מפעיליו. (ליאור בן ארי)
10:20 - 15 רקטות נורו הלילה לעבר מוצב באצבע הגליל, לא היו נפגעים. דובר צה"ל עדכן כי במהלך הלילה מטוסי קרב תקפו מבנה צבאי של חיזבאללה באזור מיס אל ג'בל ממערב לרכס רמים, שבו שהו מחבלים - ולפחות אחד חוסל. עוד נמסר כי במהלך הלילה זוהו כ-15 שיגורים שחצו מלבנון לעבר מוצב צה"ל סמוך למנרה שבאצבע הגליל, שנפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים, והתרעה במרחב הופעלה על פי מדיניות. (יואב זיתון)
10:00 - המבצע בחאן יונס ובשיפא: 500 מחבלים נעצרו, עשרות חוסלו. כוחות צה"ל ושב"כ עצרו עד כה בפעולה בבית החולים שיפא בעזה כ-500 מחבלים המשויכים לארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האיסלאמי. בהובלת אוגדה 98 הכוחות ממשיכים בפשיטות על תשתיות טרור באזור אל אמל שבמערב חאן יונס, ויותר מ-20 מחבלים חוסלו באזור ביממה האחרונה, וחוקרי יחידת 504 ורכזי שב"כ תיחקרו עשרות חשודים. בתוך כך, ביממה האחרונה חיל האוויר תקף כ-50 מטרות טרור ברחבי הרצועה, בהן תשתיות טרור ומבנים צבאיים. בתקיפות נוספות, מסוקי קרב וכלי טיס חיסלו כ-10 מחבלים ותקפו מטרות טרור נוספות כדי לסייע לכוחות המתמרנים. (יואב זיתון)
9:53 - מזכ"ל האו"ם: גובר הקונצנזוס הבינלאומי נגד פעולה ברפיח. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר במהלך ביקורו בירדן כי גוברת ההסכמה הבינלאומית שיש לומר לישראל כי יש צורך בהפסקת אש וכי פעולה ברפיח תגרום לאסון הומניטרי. "שמעתי על כך מארה"ב, מהאיחוד האירופי וכמובן מהעולם המוסלמי, יש לומר בבירור לישראל - פלישה קרקעית לרפיח עלולה להביא לאסון הומניטרי", אמר גוטרש. (רויטרס)
8:24 - חמאס: עשרות הרוגים ברפיח, חילופי אש באזור בתי החולים שיפא ואל-אמל. הפלסטינים מדווחים על עשרות הרוגים ופצועים בתקיפות אוויריות לעבר מבנים ברפיח שבדרום רצועת עזה ובדיר אל-בלח שבמרכזה. תחנת הרדיו של חמאס טענה כי הקומה העליונה בבית החולים שיפא בעיר עזה נפגעה מירי ארטילרי וכי בסביבת המרכז הרפואי מתנהלים חילופי אש. כמו כן, דיווח ערוץ התקשורת של ארגון הטרור כי ירי ארטילרי בוצע גם לעבר בית החולים אל-אמל בחאן יונס וכי הותקפו כמה יעדים במחנה נוסייראת שבמרכז הרצועה. (עינב חלבי)

7 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל ושב"כ בבית החולים שיפא בעזה חרבות ברזל 23.3.24
פעילות צה"ל ושב"כ בבית החולים שיפא בעזה חרבות ברזל 23.3.24
פעילות צה"ל ושב"כ בבית החולים שיפא בעזה (ארכיון)
(צילום: דובר צה"ל)

סיכום חדשות הלילה
מזכ"ל האו"ם: עובדי הסיוע בעזה צריכים משאבים וביטחון. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש התייחס למלחמה ברצועת עזה, ומסר כי "עובדי הסיוע צריכים משאבים, גישה וביטחון - עכשיו". גוטרש הוסיף ברשת X כי "אנשי הסיוע שעובדים בעזה שיתפו אותי בסביבה המאתגרת במיוחד שבה הם פועלים. כמה מהם, עם ניסיון של עשרות שנים, אמרו שמעולם לא נתקלו במצב קשה כמו זה".
דיווחים בעזה: לפחות 26 הרוגים בתקיפות אוויריות ברפיח. לפי דיווחים פלסטיניים, לפחות 26 בני אדם נהרגו בתקיפות אוויריות שכוונו לחמישה בתים ברפיח שבדרום רצועת עזה. במקביל, דווח על 10 הרוגים בתקיפת בית בדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה. (עינב חלבי)