סגור
שרת התחבורה מירי רגב 22.8.24
שרת התחבורה מירי רגב. המידע על העלויות התקבל רק לאחר פנייה לבית המשפט (צילום: שלו שלום)
בלעדי

הנתונים נחשפים: 665 אלף שקל, שישה לילות ורק נאום אחד של רגב בוועידת האקלים

מלבד השרה להגנ"ס, רק שרת התחבורה מירי רגב הצטרפה בנובמבר לוועידת האקלים בבאקו. כעת נחשפות העלויות החריגות של הנסיעה, כולל כ־13 אלף דולר לבתי מלון. רגב: "הביקור איפשר לחזק קשרים מול אחת המדינות החשובות"  

בנובמבר האחרון התכנסו שועי עולם בבאקו שבאזרבייג'ן. על הפרק: ועידת האקלים העולמית, המתרחשת מדי שנה במטרה לאגד את כלל המדינות החתומות על אמנת האקלים של האו״ם לפעולה משותפת לבלימת משבר האקלים המחריף משנה לשנה. גם ישראל הוציאה משלחת גדולה לכנס, אולם בניגוד לתוכנית המקורית, מרבית השרים ויתרו על ההמראה לבאקו בזמן מלחמה ובחרו להישאר בארץ. השרה להגנת הסביבה עידית סילמן המריאה לפסגה העולמית כדי לייצג את ישראל, ואליה הצטרפה חברת ממשלה אחת בלבד: שרת התחבורה מירי רגב, אשר נשארה בבאקו לפרק זמן ארוך במיוחד עם משלחת גדולה ועלויות המעוררות שאלות.
ממידע שנמסר בעקבות בקשת חופש המידע של התנועה לחופש המידע עולה כי עלות המשלחת של משרד התחבורה לבדו לוועידה היתה 665 אלף שקל, לפני הוצאות אבטחה (שהן מידע חסוי מטעמי ביטחון אבל ניתן לספר כי היו גבוהות במיוחד עקב הקרבה בין אזרבייג'ן לאיראן). ועדת הנסיעות לחו״ל במשרד התחבורה המליצה לשרה לצמצם את מספר המשתתפים בנסיעה בשל אילוצי תקציב, אולם הדבר לא התרחש: למשלחת הצטרפו ארבעה אנשי מקצוע מהמשרד, ופמליה גדולה של שרת התחבורה רגב: מנכ״ל המשרד, ראש מטה מנכ״ל, דובר השרה, יועצת לשרה ומנהלת האגף ליחסים בינלאומיים במשרד. השרה עצמה שהתה בנסיעה זו מ־18 בנובמבר ועד 24, יום ראשון (טיסת החזור המריאה בשבת בשעת הלילה). כלומר, חמישה לילות, לרבות סוף שבוע, על חשבון הציבור.
מה כלל סדר היום של רגב בוועידת האקלים, שעה שמדובר בנושא שאינו מרכזי עבור משרדה, והיא גם לא מרבה לעסוק בו באופן אישי? סיור בעיקר העתיקה בליווי השגריר, פגישה עם כמה בכירים בחברות תעופה, סיור בנמל באקו עם שר התחבורה המקומי, סיור בבית כנסת, סיור בהאב תעופתי, ורק אירוע אחד בלבד בוועידת האקלים, האירוע לשמו התכנסו מנהיגי העולם: נאום באירוע התחבורה בביתן הישראלי, שאותו ביצעה רגב בשפה העברית, שעה שמשתתפים רבים בקהל הגיעו ממדינות אחרות כדי להאזין.
הפגישות של רגב, בדומה למתרחש בנסיעות רבות של השרה, נמשכו לתוך סוף השבוע. ביום שישי היא נפגשה עם נשיא אזרבייג׳ן אילהם אלייב, ועם שר הכלכלה והרווחה של המדינה המארחת, ולאחר מכן ערכה סיור בבית הספר היהודי והצטרפה לקבלת שבת עם רב קהילת חב״ד ונציגי הקהילה היהודית.
הטיסה של רגב כללה גם עלויות חריגות. כך, למשל, עלות הלינה של השרה בלבד הסתכמה ב־12,873 דולר לחמישה לילות (כ־2,574 דולר ללילה), אחד מהם במלון הפאר Four Seasons. לפי טופס הנסיעה, שעליו חתום החשב הכללי, אושרה חריגה של מאות אחוזים בתקציב השהייה במלון שבו התארחו רגב ופמלייתה, ״בהמלצת השגרירות״. האירוח במלון ארבע העונות, למשל, חורג ב־1,330% מהתקציב המאושר על ידי החשב הכללי באוצר ללינת עובדים, העומד על 180 דולר ללילה. לטענת רגב, היא שהתה במלון בשל ״אילוצי אבטחה״, כשסעדה שם עם חברי הקהילה היהודית. נציין כי השרות רגב וסילמן שילמו על שישה לילות מלאים במלון בילגה (סילמן שהתה בבאקו שלושה לילות בלבד), בשל דרישת המלון. עלות הלינה של סילמן הסתכמה בסכום נמוך משמעותית - 9,210 דולר.
תגובת השרה רגב: ״במסגרת ביקור שרת התחבורה בוועידת האקלים, נערך גם ביקור בילטרלי באזרבייג'ן אשר איפשר לשרה לנצל את השתתפותה לקידום וחיזוק הקשרים האסטרטגיים ושיתופי הפעולה מול אחת המדינות החשובות ביותר עבור ישראל, בוודאי בעת מלחמה קשה ורב־חזיתית. מעבר לתוצרים הישירים שנבעו מביקורה של השרה, ובהם חידוש הטיסות הישירות של אזרבייג'ן איירליינס, הגדלת היקפי השילוח האווירי, סיכומים על הבאת עובדים זרים לענף הבנייה בישראל וביקור גומלין של שר התחבורה בישראל באפריל 2024, חשוב לציין כי רגב היא השרה הזרה היחידה שעמה נפגש הנשיא במהלך הוועידה, והשרה הישראלית הראשונה שעמה נפגש מאז אירועי 7 באוקטובר. השרה נשארה בבאקו במהלך סוף השבוע עקב פגישה היסטורית שתואמה לה עם נשיא אזרבייג'ן ביום שישי, ואחריה ארוחת ערב עם הקהילה היהודית המקומית, העומדת בקשרים חמים עם ישראל. השרה רגב נאמה בעברית, כפי שרוב השרים נאמו בשפת האם שלהם, בליווי מצגת וחומרי הסברה שתורגמו מראש לאנגלית, לרבות נוסח הנאום המלא״.
״נאלצנו לפנות לבית המשפט על מנת לקבל מענה ממשרד התחבורה, ולא בפעם הראשונה", אמר עו״ד אור סדן, יועמ״ש התנועה לחופש המידע ומנחה הקליניקה לחופש המידע במכללה למינהל. "פעם אחר פעם נדרשת השקעת משאבים כדי לקבל דין וחשבון בנוגע לטיסותיה של השרה רגב. ראוי שהמידע על המשלחת כולה יפורסם לציבור באופן יזום על מנת שהציבור יוכל לבחון את הצורך בנסיעה ואת עלותה״.