סגור
צילה צפת שופטת בית המשפט המחוזי תל אביב
צילה צפת (צילום: עמית שעל)

המשבר נפתר: צילה צפת תמונה ליו"ר הוועדה למינוי דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה

השופטת צפת תחליף את נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים (בדימוס), מר דוד חשין שסיים את תפקידו לפני מספר חודשים; במשך חודש וחצי הוועדה לא יכלה לפעול, כיוון שהיו"ר הקודם פרש ושר המשפטים יריב לוין לא מינה מחליף

חודש וחצי אחרי שפעילותה שותקה, הוועדה למינוי דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה תוכל לחזור ולפעול בעקבות מינוי יו"ר לוועדה. היום (ב') הודיע בנק ישראל כי השופטת בדימוס צילה צפת תמונה ליו"ר הוועדה.
צפת, לשעבר סגנית נשיא ביהמ"ש המחוזי בת"א, תמונה לתפקיד ראש הוועדה שבוחרת כיום את המועמדים לדירקטוריונים של בנק הפועלים, לאומי, דיסקונט וכן את של חברת שב"א (מנהלת תשתית התשלומים בכרטיסי אשראי בישראל). אסיפת בעלי המניות בכל בנק בוחרת מהמועמדים את הדירקטורים.
צפת תחליף בתפקיד את דוד חשין, שסיים את תפקידו בסוף חודש פברואר. מי שאחראי על מינוי היו"ר הוא שר המשפטים יריב לוין שצריך למנות שופט בדימוס מביהמ"ש המחוזי או העליון לתפקיד היו"ר. המינוי צריך להתבצע בהתייעצות עם מ"מ נשיא ביהמ"ש העליון עוזי פוגלמן.
בשל מערכת היחסים המתוחה בין לוין למערכת המשפט, חל עיכוב במינוי מועמד מוסכם בין השניים. הסוגיה הייתה ידועה עוד מחודש יוני שעבר, כשהודיע חשין שבכוונתו לסיים את תפקידו, ונאות להאריך את הקדנציה בחצי שנה לנוכח העיכוב במינוי המחליף.
בסופו של דבר עזב חשין את תפקידו בסוף חודש פברואר. בוועדה שקלו להמשיך ולעבוד גם ללא יו"ר, אולם הבינו שהדבר כרוך בקשיים משפטיים, ולכן עבודת הוועדה הופסקה והליכים לבחירת מועמדים לדירקטוריונים בחלק מהבנקים הוקפאו. היום נראה כי בכל זאת נמצא הפיתרון בדמות מועמדת מוסכמת על הצדדים, מה שיאפשר לוועדה לשוב ולפעול.
לפי החוק יו"ר הועדה למינוי דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה צריך להיות שופט בדימוס בביהמ"ש המחוזי או העליון, כך שצפת עומדת בתנאים.
יחד עם זאת קודמיה בתפקיד יו"ר הוועדה היו לפני כן בעמדה בכירה יותר במערכת המשפט של נשיא ביהמ"ש המחוזי או שופט של ביהמ"ש העליון, בעוד כאמור תפקידה האחרונה היה סגנית ביהמ"ש המחוזי בת"א.
הועדה למינוי דירקטורים מונה חמישה חברים: היו"ר, שני נציגי ציבור (כיום פרופ' מומי דהן ועו"ד אורית קורן), ובכל פעם מצטרפים לוועדה שני דח"צים באחד מהבנקים הרלוונטיים שהועדה דנה בבחירת המועמדים אליו.