עיריית הוד השרון עתרה לבג"ץ נגד תוואי המטרו: "התכנון הנוכחי לא משרת את העיר"
העירייה דורשת להסיט את המסילה דרומה לאזורים עמוסים יותר ולאזור התעשייה, במקום המסלול הנוכחי העובר ליד בתים פרטיים. העתירה מגיעה לאחר שהממשלה אישרה את התוכנית בחודש שעבר, ועלולה לעכב את פרויקט המטרו שכבר שנים מתקדם בעצלתיים
עיריית הוד השרון עתרה לבג"ץ נגד תוואי המטרו ומיקום התחנות בעיר בטענה כי אלה הנוכחיים לא יועילו לעיר וכי יש להסית את המסילה לאזורים עמוסים יותר ולאזור התעשייה - הרחק מבתים פרטיים.
עיריית הוד השרון עתרה לבג"ץ למתן צו על תנאי, צו ביניים וקביעת דיון דחוף, זאת לאחר שהממשלה אישרה את תת"ל 101ג בחודש שעבר ובתוכו את מקטע המטרו בתחומי הוד השרון. העתירה הוגשה נגד הממשלה, הוועדה לתשתיות לאומיות, המועצה הארצית, משרד התחבורה, משרד האוצר וחברת נתיבי תחבורה עירוניים. לאחר שנים של סחבת, החלטת הממשלה היתה אמורה להיות השלב האחרון לקראת הנעת תוכנית המטרו, והבג"ץ של הוד השרון עלול לעקב את התוכנית שכבר שנים מתקדמת בעצלתיים.
לטענת עיריית הוד השרון, מקטע המטרו בתחומה נעשה בתכנון לקוי ובלתי סביר של תוואי ותחנות מטרו שאינם משרתים נכון את העיר, וכי הבקשה להסטת התוואי דרומה נדחתה בוועדה לתשתיות לאומיות, מבלי שניתן להן המשקל הנכון ומבלי שנבחנו ההשלכות הכלכליות האדירות שבהסטת התוואי. העירייה מבקשת שבית המשפט יורה על ביטול חלק מתוואי המטרו והסטתו דרומה, על מנת שישרת את מוקדי הפיתוח הקיימים והמתוכננים, בין היתר באזור התעשייה נווה נאמן.
ראש עיריית הוד השרון, אמיר כוכבי, ביקש לציין כי מטרת העתירה היא שינוי תכנון המטרו שבמתכונתו הנוכחית לא נותן מענה להוד השרון ולא עומד בעקרונות התכנון של המטרו. על פי העתירה: "לאורך הליכי התכנון, החל מהשלב הטרום סטטוטורי במסגרת השגת הוד השרון לתת"ל 101ב, עמדה הוד השרון על כך כי התוואי המופקד אינו התוואי המיטבי עבור העיר הוד השרון ותושביה, בלשון המעטה, ואינו משיא את מטרותיו המרכזיות של פרויקט המטרו ובכלל זה: קישוריות עם קווי מערכת תחבורה עתירת נוסעים, מתן שירות למוקדי תעסוקה ומגורים קיימים ומתן מענה תחבורתי לפיתוח מתחמים עתידיים. בהעדר מענה כאמור, לא עומדים חלק מהתוואי העובר בהוד השרון והתחנות שנקבעו לאורכו בקנה אחד עם המטרות בהן צריך תוואי המטרו לעמוד לכל אורכו".
בעתירה מוסבר כי התוואי המוצע עובר באזורים שבהם בנויים בעיקר צמודי קרקע, שאינם מהווים מוקד ביקוש או ריכוז אוכלוסייה גבוה ושהיקף זכויות הבנייה הקיים בהם תואם לבניה צמודת קרקע בלבד. כיוון שסוג בנייה זה אינו צפוי להשתנות ובתים צמודי קרקע בהוד השרון הופכים למצרך נדיר יותר ויותר, הוד השרון טוענת כי השפעת קו המטרו באזור זה לא צפויה להיות משמעותית, כמצופה מעצם סלילת קו מטרו, וזאת בניגוד למטרות התכנית עצמה ולמדיניות מנהל התכנון.
את הטענות שהוד השרון העלתה בבג"ץ הגישה גם במסגרת שלב ההתנגדויות לתתל 101/ב כאשר דרשה להעביר את המסילה לדרום העיר ולשנות מיקום של 2 תחנות מטרו. אך כאמור בקשתה נדחתה וכעת מנסים בהוד השרון לכפות עם הגורמים הרלוונטים לחשב מסלול מחדש.
קו M1 פוצל ל-3 תכניות, תתל 101/ א שהוא מקטע דרומי מצומת חולון ועד לוד ורחובות, תתל 101/ב מקטע צפוני מצומת חולון צפונה עד גלילות ותתל 101/ג, מקטע צפוני מגלילות ברמת השרון צפונה לכפר סבא ורעננה, עליו עיריית הוד השרון מערערת. קו M1 של המטרו הוא קו רדיאלי בציר צפון- דרום המחבר את הערים הצפוניות והדרומיות במטרופולין תל אביב עם מרכז העיר תל אביב, הקו באורך של 85 ק"מ ולאורכו 62 תחנות. הוא מורכב מגזע מרכזי ומשתי שלוחות לכיוון כפר סבא ורעננה בצפון ושתי שלוחות לכיוון לוד ורחובות בדרום. הקו עובר דרך 14 רשויות מקומיות, הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, רעננה, הוד השרון, תל אביב, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד.