סגור

בלעדי
רשות החברות תכין נבחרת דירקטורים חדשה

רשות החברות הממשלתיות הודיעה לביהמ"ש כי בשבועות הקרובים תצא למהלך לאיתור מועמדים לנבחרת

"רשות החברות הממשלתיות פועלת בימים אלו לקידום הליך לגיבוש נבחרת דירקטורים עדכנית", כך נכתב בתשובה שהגישה המדינה לעתירה של התנועה למען איכות השלטון. העתירה הוגשה בעקבות החלטת השר לשעבר דודי אמסלם לבטל את נבחרת הדירקטורים, שהייתה תחת אחריותו בשבתו כשר הדיגיטל הלאומי.


בתשובת המדינה נכתב כי שר האוצר אביגדור ליברמן, שרשות החברות נמצאת כעת תחת אחריותו, רואה חשיבות בעריכת הליך פומבי, שוויוני ותחרותי לשם איתור מועמדים מתאימים לכהונה כדירקטורים בחברות הממשלתיות בהקדם. עוד נכתב כי "בשבועות הקרובים צפוי להתפרסם על ידי רשות החברות הממשלתיות קול קורא לצורך קריאה למועמדים להגיש מועמדות ולהתחיל בהליך המיון לנבחרת הדירקטורים". בשלב זה עוד לא נקבע אם הליכי המיון לנבחרת יישארו כפי שהם או יעודכנו.
מתחילת 2021 אין מנהל לרשות החברות הממשלתיות, מאז שהמנהל הקודם ינקי קוינט מונה למנהל רמ"י והשר אמסלם סירב למנות לו אפילו ממלא מקום.
המדינה גם התייחסה למצב הנוכחי, ובמכתב התגובה מצוין כי "עד להשלמת ההליך האמור, תפעל המדינה למינוי דירקטורים מתוך מאגר 'נבחרת הדירקטורים' הקיים, למעט במקרים בהם קיימת הצדקה עניינית למינוי בהליך תואם נבחרת, בהתאם לחוות דעתה מיום 14.12.20 של המשנה ליועמ"ש בדימ' דינה זילבר". חוות הדעת של זילבר משאירה פתח למינוי דירקטור ללא הליך תחרותי בהתקיים שני תנאים עיקריים. הראשון הוא הצבעה על נסיבות מיוחדות המצדיקות אי בחירה במועמד שנבחר בהליך תחרותי, והתנאי השני הוא לוודא כי המועמד שנבחר בהליך הלא־תחרותי עומד ברף הציון שנקבע לצורך כניסה למאגר הנבחרת האחרון.

1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן. הליכי המיון עשויים להתעדכן
(צילום: טל אזולאי)

תשובת המדינה בעתירה, מעלה תהיות בנוגע למינוי אמי פלמור ליו"ר רשות החשמל שנעשה לפני כחודש בלבד. המינוי של פלמור, שאינה שייכת לנבחרת הדירקטורים, נעשה ללא הליך תחרותי או שקוף שניתן לכנותו תואם נבחרת. כמו כן, קשה לטעון כי התקיימו "נסיבות מיוחדות" המצדיקות את המהלך. משרד המשפטים קבע לאחרונה כי יש לבחון את המינוי של פלמור, וזאת על רקע פנייה שנעשתה למשרד מצד "התנועה למשילות ודמוקרטיה".
בנוסף, חזרתה של נבחרת הדירקטורים תערים קשיים על השרים שמבקשים לבצע מינויי דירקטורים בהקדם לחברות הממשלתיות בתחום אחריותם. לדוגמה, שרת התחבורה מרב מיכאלי שמראיינת בימים אלו מועמדים ומועמדות חיצוניים ליו"ר חברת נת"ע, יו"ר חוצה ישראל, ויו"ר נתיבי איילון וייתכן שכעת מינויים אלו יעוכבו.
נבחרת הדירקטורים היא מאגר של מועמדים לחברות בדירקטוריון של חברות ממשלתיות, והיא מונה כ־1,300 מועמדים. הנבחרת הוקמה כחלק מרפורמה ברשות החברות בתקופת כהונתו של יאיר לפיד כשר האוצר ושל אורי יוגב כמנהל רשות החברות בממשלת נתניהו של 2013־2014. עד כה נעשו שלושה סבבי מיון לנבחרת ב־2013, ב־2015 וב־2017. מטרת הנבחרת הייתה ליצור הליך שוויוני ופומבי לאיתור דירקטורים בחברות הממשלתיות. העתירה הוגשה על ידי עוה"ד אליעד שרגא, אריאל ברזילאי ודן שבל.