סגור
Dun's 100

לא לוזרים - יוזרים: הפיטורים בהיי-טק הכרחיים – רק ככה הענף יחזור לשפיות

לפעמים, המשבר הוא רק תירוץ. גלי הפיטורים מוכיחים כי החברות גדלו בצורה חסרת אחריות. עכשיו זאת ההזדמנות להחזיר אותן למימדים הטבעיים שלהן

גלי הפיטורים האחרונים מטלטלים את המשק הישראלי, ובייחוד את מגזר ההייטק, מי שנחשב, ובצדק, לקטר של הכלכלה הישראלית. אך הפיטורים האחרונים שינו כמה מוסכמות יסוד עליהן התבסס חלק לא מבוטל משוק ההייטק.
ראשית, גלי הפיטורים לא יפסחו על ישראל. רבים האמינו שלאור העובדה שמרבית ההייטק בישראל מתמקד במו"פ, תחום בו משתדלים שלא לפגוע, אזי הטלטלות העולמיות ידלגו מעלינו.
כך גם לגבי התנאים בחברות ההייטק השונות שעד לאחרונה התחרו ביניהן מי תפנק יותר את עובדיה. אך נראה שהשינוי הגדול והמהותי שראינו, הוא עצם מודל העבודה של הענף בישראל. גם יחסית לשוק העבודה המודרני, הנחשב לדינאמי, ההייטק היה תזזיתי במיוחד. לאחר הקורונה השוק הפך ל'שוק של עובדים', הכוח היה בידיהם. לאחר שנים ארוכות בהן המעסיק ראיין אנשים אשר נאלצו לחכות ליד הטלפון לשיחה שתגיע, הרי שמאז ועד המשבר הנוכחי, מעסיקים רדפו אחרי עובדים אשר בחרו היכן לעבוד מבין שלל אפשרויות.
הזעזוע המרכזי היה בהקשר לחילופי התפקידים המסורתי. סטארטאפים, בעיקר, שנכנסו לנישות חדשות, משכו אליהן עובדים שבעבר לא היו חלק מתעשיית ההייטק. כך לגבי כלכלנים שהגיעו לתחום הפינטק, רופאים שהחלו לעבוד בחברות המעניקות שירותי רפואה מרחוק, ואפילו משפטנים שמצאו עבודה בתחומי ההייטק השונים. כל אלו שינו את המשק בצורה משמעותית.
תחילת התהליך הייתה עם פריחת ההייטק, אך הדחיפה הגדולה ביותר למצב זה, ללא ספק, הייתה הקורונה. העבודה מרחוק שהפכה לנחלת מגזרים נוספים במשק, סגמנטים שצמחו ופרחו בין ליל, כמו המסחר ברשת ודיגיטציה של שירותים רבים, הביאו את שוק העבודה למקום בו הוא נמצא היום.
אין ספק שמדובר בהליך תקין ובריא בחברה קפיטליסטית, וכזה שגם שיפר ואיתגר את המשק כולו. אך לא לעולם חוסן.
המשבר העולמי 'החזיר הביתה' בעלי מקצועות רבים, אך בעיקר, החזיר ואיזן את דרישות העבודה שהיו נחלת כלל המשק מאז תחילת הקורונה.
אנשים רבים, שלפתע מצאו עצמם ללא עבודה, ועם התחיבויות פיננסיות לא מבוטלות, שנלקחו בתקופות כלכליות טובות יותר, נאלצו לחפש ולהתפשר על תפקידים שבעבר לא נלקחו בחשבון.
1 צפייה בגלריה
עו"ד עידן בן יעקב
עו"ד עידן בן יעקב
עו"ד עידן בן יעקב
(צילום: תמר מצפי)
זאת ההזדמנות הגדולה של המשק הישראלי לתקן את המצב ולהחזיר אותו לאיזון. אחד הערכים המרכזיים שנראה שנעלמו בשוק העבודה של השנים האחרונות, היה 'יציבות'. כמעט מילה גסה בקרב דור המילניאלז ואילך. אך לאור המשבר ותוצאותיו, נראה כי דווקא מקומות העבודה שנתפסו כשמרניים יותר, הם אלה שנשארו יציבים, יחסית, גם במהלך המשבר שעדיין נמשך. מקומות כמו משרדי ראיית חשבון, כלכלה, וכן, גם משרדי עו"ד, שהפסידו עובדים רבים להייטק, נתפסים עכשיו כאטרקטיביים יותר, לאור המצב.
עובדים רבים שבעבר דרשו תנאי שכר מופרזים, אופציות ושאר תפנוקים והטבות, מבינים שדווקא היציבות היא הדבר הנדרש, בייחוד בעולם כה דינאמי.
יש הקוראים לאותם מפוטרים להמתין מעט עד שהמשק יחזור לקדמותו, אך לדעתי מדובר בטעות.
גם אם המשק הישראלי והעולמי יתקנו עצמם, הם לבטח לא יחזרו למצב שהיה. מדובר ברוטינה המוכרת ממשברים קודמים, כמו בשנת 2008, כאשר המשק התאושש וצמח לאחר מכן, אך בצורה שונה מאשר לפני הקריסה. גם כאן, טוב יעשו אותם מפוטרים אם יבינו כי מדובר בהזדמנות להצטרף מחדש לשוק העבודה, אך בצורה מותאמת יותר לדרישות השוק. אני מעריך שייקח זמן רב, אם בכלל, עד אשר יחזור ההייטק לתנאי העבודה המתגמלים שהיו בו, אך עד אז, זה הזמן לחפש את היציבות.
עו"ד עידן בן-יעקב, המתמחה בנדל"ן, סייבר וניהול הון משפחתי, ממשרד בן-יעקב עו"ד
d&b – לדעת להחליט