סגור
נשיא טורקיה רג'יפ ארדואן 29.3.24
ארדואן. ישראל ממשיכה לפרנס את האיש שחובט בה פעם אחר פעם (צילום: REUTERS/Umit Bektas)

פרשנות
ההתמכרות לזול הטורקי עולה לנו ביוקר

במשך שנים ממשלות נתניהו הפקירו והזניחו את החקלאות ואת התעשייה של ישראל לטובת התוצרת הטורקית. עכשיו, גם המדיניות הזו התפוצצה להם בפנים

במשך שנים עוד ועוד מפעלים נסגרו כאן על חשבון היבוא מטורקיה - ממפעל אריחים בירוחם ומפעל מלט בבית שמש ועד משקים חקלאיים שגידלו עגבניות. פעם אחר פעם ממשלות נתניהו הפקירו והזניחו את החקלאות ואת התעשייה של ישראל לטובת התוצרת הטורקית. אם ההתמכרות של ישראל לתוצרת טורקית זולה היתה מורידה את יוקר המחיה אפשר היה להתנחם בכך, אבל גם זה לא קרה.
עכשיו, גם המדיניות הזו שנשענה על הגחמות של ארדואן והתעשיינים התריעו מפניה, התפוצצה להם בפנים. שר החוץ ישראל כ"ץ שלף היום תגובה לאמברגו חסר התקדים של טורקיה על ישראל: אמברגו נגדי, בצבעי כחול לבן, על הטורקים. כ"ץ אמר גם שהורה לאנשיו לפנות לארה"ב כדי שתפעל נגד הטורקים, כאילו ששותפיו לממשלה לא בזים ועולבים באמריקאים בכל הזדמנות שרק נקרית בדרכם.

כשכ"ץ היה שר האוצר, עמיר פרץ שהיה שר הכלכלה ביקש ממנו לחתום על צו להיטלי הגנה על יבוא של מלט מטורקיה כדי להציל את היצרנית הקטנה מלט הר טוב. כ"ץ התנגד בתוקף ולבסוף מלט הר טוב נסגרה. אז לפני ששר החוץ ממהר להתבכיין אצל האמריקאים, מוטב שיבוא בטענות לעצמו. עוד לפני כן, כשאלי כהן היה שר הכלכלה, הוא דחה את הצעת הגורמים המקצועיים במשרדו לרסן את יבוא המלט מטורקיה.
כשהתרחיש שעליו התעשיינים מתריעים כבר שנים מתרגש על המשק הישראלי החבוט והחבול, שר הכלכלה ניר ברקת מנותק קשר עם המזרח התיכון ועסוק ב"מסע הסברה" בארה"ב, כביכול לקידום האינטרסים הישראליים בקרב בכירים בממשל. הוא היה מנותק קשר גם לפני כחודשיים, כשעובדי פרי הגליל שבחצור הגלילית התחננו למדינה שתציל את המפעל מסכנת סגירה כי הוא לא שורד את היבוא הזול של תוצרת חקלאית מטורקיה. הם התחננו לשמוע את קולו אז, והם עדיין מחכים שיחזור אליהם גם היום.
מדהים כמה ממשלת הימין, הממשלה הלאומנית ביותר שקמה כאן, מביכה ומביישת את עצמה ואת המדינה כולה. בלי שמץ של גאווה לאומית, שריו של נתניהו הפקירו והזניחו ערכים של עצמאות בייצור ובביטחון התזונתי בתמורה לכלום ושום דבר. שוב ושוב נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, איש תנועת האחים המוסלמים ושונא ישראל בהגדרה ובהוויה, עולב ומכפיש אותה. וישראל? ממשיכה לפרנס את האיש שחובט בה פעם אחר פעם.