דוח המבקר
אנגלמן: נתניהו אשם בכשלים בטיפול בתושבי הצפון במלחמה
מבקר המדינה מאשים את ראש הממשלה ומנכ"ל משרדו לשעבר יוסי שלי בטיפול הממשלתי הלקוי ביישובי הצפון בזמן המלחמה: "לא ביצעו את המשימות המרכזיות שהוטלו עליהם". רק 24% מתושבי הצפון אמרו שיחזרו בוודאות
"העיכוב המתמשך בגיבוש מדיניות ממשלתית לטיפול בתושבי הצפון בזמן המלחמה, הוא ליקוי יסודי בטיפול הממשלה, הליקוי הזה מונח לפתחו של משרד ראש הממשלה, והעומד בראשו, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ומנכ"ל המשרד לשעבר, יוסי שלי. הם לא ביצעו את המשימות המרכזיות שהוטלו על משרד ראש הממשלה בהחלטת ממשלה". אלו המילים המשמעותיות ביותר בדו"ח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, על הטיפול הממשלתי בישובי הצפון בזמן המלחמה.
הדו"ח הקצר יחסית – 30 עמודים בלבד – מפרט את השתלשלות הטיפול הממשלתי בישובי הצפון בזמן המלחמה, למעשה, בחודשים הראשונים של המלחמה מתקבלות הרבה החלטות ממשלה פרטניות בנוגע לצפון, כמו ההחלטה לפנות את הישובים ב-2 הק"מ הסמוכים לגבול, והחלטה על הקצאת סיוע לרשויות בצפון, כשברור לכולם בשלב מוקדם יחסית שיש צורך בהחלטת ממשלה כוללת. אבל בפועל ההחלטה הזו מתקבלת בממשלה רק אחרי 7.5 חודשים - במאי 2024.
אחרי ההחלטה הזו לוקח עוד חודשיים למינוי ראש מטה יישום להחלטת הממשלה הזו, אליעזר (צ'ייני) מרום, ובמהלך חמישה החודשים של כהונתו, לטענת המבקר "הוא לא הצליח להשלים את המשימות העיקריות שהם ביצוע מלא של מתווה הסיוע לצפון, וגיבוש מתווה ארוך טווח לשיקום הצפון, ולחזרת התושבים למקומם".
למעשה, כשצוללים לפרטים בדו"ח, מבינים שהעיכוב נובע ממריבות פנימיות בממשלה. בהתחלה זה הוטל על משרד הפנים, שהעביר את ההחלטה לאוצר בפברואר, והאוצר לא לקח את ההחלטה ברצינות, באוצר טענו שההחלטה לא בשלה ושיש לגבש הצעה אחרת. וגם כשמשרד רוה"מ החליט להעביר החלטה מטעמו, הרבה פרטים בתוך ההחלטה לא יושמו. כך למשל לא כינסו את ועדת השרים לשיקום הצפון, לא כינסו צוות מנכ"לים, האוצר לא הציג איך הוא מחלק 3 מיליארד שקלים למימון שיקוף ופיתוח הצפון. אבל למרות זאת, המבקר בוחר, ובצדק, להטיל את האחריות המרכזית על הליקוי, על ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועל מנכ"ל משרדו דאז, יוסי שלי.
משפט הסיום של הביקורת בעצם משקף את תפיסת עולמו של המבקר לגבי תפקידו של ראש הממשלה נתניהו "על ראש הממשלה ח"כ בנימין נתניהו, להבטיל פעולה רצופה וסדירה של ועדת שרים שבראשותו לעניין שיקום ופיתוח צפון, לצורך קידום מדיניות כלל-ממשלתית, ולצורך הסרת חסמים ויישוב מחלוקות בינמשרדיות". במילים אחרות, המבקר לא מקבל את הטענה של ראש הממשלה כי ניתן להתחמק מאחריות באמצעות הטלת אחריות על המריבות שבין משרדי הממשלה.
הדו"ח מביא ממצאים שמלמדים על כך שמצבם של תושבי הצפון רחוק מלהיות מיטבי. קשה כמובן לקשור באופן סיבתי בין 'כינוס ועדת השרים' לבין מה שהיה קורה בשטח, אך יש מקום להניח שאם הממשלה היתה מאורגנת יותר הנתונים היו חיוביים יותר.
אולי הנתון הדרמטי ביותר הוא שבספטמבר 2024 רק 24% מתושבי הצפון אמרו שחזרו לביתם או יחזרו בוודאות. זאת לעומת 54% ממפוני הדרום. 54% ממפוני הצפון השיבו כי יש סיכוי גבוה שהם יעזבו את מקום מגוריהם, לעומת 13% בלבד ממפוני הדרום. החלק הקשה אף יותר הוא ששיעור הסבורים שלא יחזרו לצפון גבוה בהרבה דווקא בקרב הצעירים והמשכילים. נתונים נוספים הם, שכ-54% מאלו שהתפנו באופן עצמאי מגלים תסמינים של פוסט טראומה. כחצי מההורים של תלמידי תיכון בצפון דיווח על פגיעה בציונים. כ-27.3% מהעסקים העצמאיים שוקלים שלא להמשיך לפעול בצפון.