סגור
ניסוי טיל חץ 3 ב אלסקה ארה"ב צה"ל
ניסוי טיל חץ 3 באלסקה, ארה"ב (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)

העסקה הביטחונית הגדולה בתולדות המדינה: אושרה מכירת חץ 3 לגרמניה בכ-14 מיליארד ש'

זו הפעם הראשונה שמערכת הנשק המתקדמת מיוצאת לחו"ל. ההתעניינות של גרמניה במערכת של התעשייה האווירית עלתה דרמטית בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה. לדברי מנכ"ל תע"א, בועז לוי, פיתוח הדורות הבאים של מערכת ההגנה מפני טילים נמצאת בעיצומה ולא תופרע בשל הפניית משאבים

העסקה הביטחונית הגדולה בתולדות ישראל יוצאך לדרך: הממשל האמריקאי אישר הלילה (חמישי) את מכירת מערכת יירוט הטילים הישראלית מתוצרת התעשייה האווירית חץ 3 לגרמניה. היקף העסקה כ-14 מיליארד שקל וזאת הפעם הראשונה שהיא נמכרת מחוץ לגבולות ישראל.
מערכת טילי החץ 3 תוכננה ופותחה בתע"א, תוך שיתוף פעולה עם הממשל האמריקאי שלקח חלק במימונה. קבלנית המשנה בפרויקט היא החברה האמריקאית בואינג.
טילי החץ 3 הם טילים אקסו-אטמוספריים המיועדים ליירט טילים ארוכי טווח בגובה רב ומחוץ לאטמוספירה ובכך הם מהווים מענה בייחוד לטילים שנושאים ראשי קרב גרעיניים.
גרמניה מתעניינת במערכת החץ 3 המתקדמת במסגרת הלקחים שהיא מפיקה מהמלחמה המתמשכת בין רוסיה לאוקראינה והצורך שלה במערכות הגנה מתקדמות מפני טילים. לפני שבחרה במערכת החץ 3, גרמניה בחנה אפשרות להצטייד במערכת האמריקאית המתחרה THAAD.
באחרונה, ועוד בטרם הממשל האמריקאי אישר את העסקה, הפרלמנט הגרמני החליט להעביר לתע"א מקדמה של כ-600 מיליון יורו כדי לאפשר לה להיערך לקראת ייצור של הטילים ושל מערכות המכ"ם הייעודיות מסוג "אורן אדיר" שייוצרו בחברת הבת של התע"א, אלתא מערכות.
האישור של ארה"ב לביצוע העסקה נדרש בשל מעורבות עמוקה של הסוכנות להגנה מפני טילים של ארה"ב (MDA). את התוכנית מובילה מינהלת חומה שבמשרד הביטחון ובראשות משה פתאל. חתימה רשמית על העסקה צפויה בנובמבר הקרוב.
"ההצטיידות של גרמניה במערכת זו תהווה את המענה המיטבי לצרכי הביטחון וההגנה שלה וסביבתה", אמר הבוקר מנכ"ל התע"א בועז לוי. "התע"א כבר החלה ביישום שלביה הראשונים של העסקה ביחד עם מנהלת חומה במפא"ת וזאת בהתאם ליעד שנקבע בפרלמנט הגרמני".
העסקה החדשה מהווה דחיפה נוספת לתעשיות הביטחוניות הישראליות שנהנות מגאות בביקושים בשווקים הביטחוניים בייחוד על רקע המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. בשנת 2022 הסתכם היצוא הביטחוני של ישראל בכ-12 וחצי מיליארד דולר. לדברי מנכ"ל משרד הביטחון האלוף אייל זמיר "העסקה החדשה תייצר אלפי מקומות עבודה חדשים ותביא תנופה נוספת לתעשיות הביטחוניות". שר הביטחון יואב גלנט בירך אף הוא את תע"א ואת מערכת הביטחון ואמר כי בעסקה זו הן "שוברות שיאים נוספים".
במערכת הביטחון לא נוקבים במספר הסוללות ובמספר הטילים המיירטים שיימסרו במסגרת העסקה לגרמניה אך לפי בכירים במערכת הביטחון הבוקר "כדי לספק הגנה לגרמניה ולמדינות שבסביבתה נדרשת 'כמות טובה' של טילי יירוט".
ראש מנהלת חומה במשרד הביטחון משה פתאל אמר בשיחה עם כתבים כי "התחייבנו לעצמנו וגם לאמריקאים שאספקת טילי החץ לגרמניה לא תהווה פגיעה בייצור ובאספקה של טילים אלה לחיל האוויר הישראלי ולכן נשכפל את קווי הייצור ונגדיל את כוח האדם שמועסק בהם".
לדברי פתאל, חיל האוויר הגרמני קבע לתע"א לוחות זמנים מאתגרים לאספקת המערכת הראשונה, תחילת 2025 ושאר המערכות יסופקו לו עד שנת 2030. הוא הוסיף, כי הטילים שיסופקו לגרמניה יהיו בתצורה המלאה של הטילים המשמשים את חיל האוויר הישראלי, כך שתהליכי הייצור שלהם יעשו בדומה לאלה שמתקיימים במסגרתם אספקתם לצה"ל. הייצור של מערכות אלה יחולק בין קווי הייצור של התע"א בישראל לאלה של חברת הבת שלה בארה"ב סטארק וחברת אלתא, חברה בת נוספת של התע"א שמייצרת את המכ"מים המשמשים את המערכת. את המנוע של טילי החץ מייצרת החברה הביטחונית – ממשלתית תומר שמהווה מוקד ידע לאומי בתחום ההנעה הרקטית. פתאל אמר כי במהלך התקופה הקרובה העבודה במסגרת הפרויקט תחולק גם לקבלני ביצוע נוספים בארץ ובארה"ב.
פתאל אמר היום כי בעקבות גרמניה, יש מדינות נוספות שמתעניינות בהצטיידות בטילי החץ 3 אך לא נקב בשמן ולא אמר מה הסיכוי שאלה יבשילו לעסקה. בכל מקרה, כל עסקה נוספת תדרוש הליכי אישור מול האמריקאים.
מנכ"ל התע"א לוי אמר כי לצד התוכנית לאספקת טילי החץ 3 לגרמניה מלאכת הפיתוח של הדורות הבאים של מערכת ההגנה מפני טילים נמצאת בעיצומה ולא תופרע בשל הפניית משאבים במסגרת העסקה החדשה. על הפרק עומד הפיתוח של טילי הגנה מסוג חץ 4 שאמורים בעוד מספר שנים להחליף את טילי החץ 2 שנמצאים ברובד ההגנה שבין קלע דוד לחץ 3.
מעבר לתוכנית זו, התע"א מפתחת, ובשלב זה במימון עצמי, את הדור המתקדם ביותר של טילי החץ, שייקראו חץ 5 והם אמורים לתת מענה לאיומים חדשים ועתידיים. במערכת הביטחון לא מפרטים אודות תוכניות החץ 4 והחץ 5 ולוחות זמנים הקשורים אליהן אך אפשר להניח כי בעוד שטילי החץ 4 יהיו מסוגלים ליירט טילים בליסטיים מתחת ומעל האטמוספירה, טילי החץ 5 יהיו מסוגלים ליירט איומים מורכבים הרבה יותר, כמו טילים עם ראשי קרב מתפצלים ועוד.
לדברי לוי "אנחנו משקיעים בכל שנה כ-300 מיליון דולר כדי להעמיק את פיתוח הטכנולוגיות העתידיות של התעשייה האווירית וזאת עד להגעה לבשלות שמאפשרת את הפיכתן למבצעיות".