סגור
Dun's 100

פטנטים והמלחמה באוקראינה

כיצד ניתן להתאים אסטרטגיית קניין רוחני למאבק הבין-גושי החדש

מדינות המערב נקטו בסנקציות כלכליות מקיפות כנגד רוסיה – וזאת כתגובה למלחמה באוקראינה.
בתחילת מרץ 2022, רוסיה נקטה בצעד בוטה בתחום הפטנטים – והוציאה צו המתיר לממשלת רוסיה לנצל אמצאות המוגנות בפטנטים רוסיים אבל בבעלות גורמים ממדינות עוינות – מבלי לבקש רשות – ומבלי לשלם פיצויים. המדינות העויינות כוללות מדינות רבות מהגוש המערבי.
אם המלחמה באוקראינה תביא לעימות רחב ומתמשך בין רוסיה למערב – אנו צופים שתיגרם פגיעה לא מבוטלת ביכולת לקבל נכסי קניין רוחני רשומים (כגון פטנטים, וסימני מסחר) – וביכולת לאכוף נכסי קניין רוחני רשומים ולא רשומים ברוסיה. כבר נטען בעבר כי למשטר הרוסי יש השפעה ניכרת על בתי המשפט ורשויות הפטנטים.
מניסיוננו, גם כיום לא קל לקבל פטנט ולאכוף פטנט ברוסיה. המלחמה באוקראינה רק תגדיל את הקשיים הנוכחיים – מה שיוריד בצורה ניכרת את האטרקטיביות של הגשת פטנטים ברוסיה.
ניתן לצמצם את החשיפה לירידה הצפויה בערכם של נכסי קניין רוחני ברוסיה ידי נקיטת אסטרטגיית קניין רוחני נכונה.
מכיוון שאורך החיים של פטנטים הינו כ-20 שנה הרי שניתן לצפות במהלך תקופה זו יתקיימו נתיבי מסחר בין רוסיה למערב. ניתן לנקוט באסטרטגיה עקיפה הכוללת רישום פטנטים במדינות הנכללות באותם נתיבי מסחר, במדינות בהם נמצאים שווקי הייצוא של רוסיה למערב, או במדינות בהם נמצאים היצרנים של מוצרים שייוצאו לרוסיה.

1 צפייה בגלריה
אורן רכס
אורן רכס
אורן רכס
(צילום: יח"צ)


במקרים בהם חלק מהרעיון נשוא הפטנט מבוצע ברוסיה וחלק מבוצע מהרעיון במערב – הרי שעל ידי עריכה נכונה של הפטנט ניתן להקטין את החשיפה לרוסיה.
במפתיע - עימות רחב יכול לתמרץ בעלי פטנט מרוסיה (בעידוד המשטר) להגביר את האכיפה של הפטנטים שלהם במדינות המערב – כדי לפגוע בחברות מערביות. נציין כי איום מסוג זה הושמע בהקשר של אכיפת פטנטים אמריקאיים של חברת וואווי הסינית – בעקבות האיסור לשווק רשתות תקשורת ומוצרים אחרים של וואווי בארצות הברית.
מניסיוננו ניתן להקטין את החשיפה לצעד מעין זה על ידי הכנה מקדימה של הגנות מפני מתקפה זו – ובהן חיפוש מידע קודם ועריכת בדיקות של חופש פעולה מול קניין רוחני שמקורו ברוסיה.

מאת אורן רכס, בעלים ועורך פטנטים, רכס פטנטים